اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بازیافت

بر اساس آمار منتشرشده سالانه 11 میلیون دستگاه انواع خودرو در جهان جمع آوری شده و تحت عملیات بازیافت یه خودرو، پیاده سازی قطعات است. لیست قطعاتی که باید جدا شوند عبارتند از باتری، رادیاتور، باک، لاستیک ها و اگزوز، با افزایش ارزش قطعات استفاده شده این لیست در حال افزایش است. مبدل های کاتالیزوری حاوی فلزات پلاتینی و کاربراتورها از این جمله اند.

پیش از خردایش برخی قطعات آلومینیومی که ارزش کافی دارند نیز جدا می شوند از جمله چرخ ها، کمپرسور، پمپ آب، بلوک سیلندر و سرسیلندر. جداسازی اولیه مرحله مهمی از بازیافت است. قراضه ای که به این صورت تهیه می شود از قراضه مخلوط مرغوب نر و گران تر است. اما چنین قطعاتی تنها حدود 20 درصد از آلومینیوم موجود در یک خودرو امروزی را تشکیل می دهند.

سپس بدنه خودرو وارد دستگاه های پرس یا خردایش می شود. قطعات آهنی با آهنرباهای الکتریکی جدا شده و مخلوطی از پلاستیک، لاستیک، فولادهای پرآلیاژ و فلزات غیرآهنی به جا می ماند. سپس این مخلوط با استفاده از ماشین آلات مربوطه تفکیک می شود. امروزه در کشورهای توسعه یافته به ندرت می توان یک خودرو از رده خارج را به صورت رهاشده پیدا کرد.

این نکته نشانگر افزایش تعداد واحدهای اوراق، خردایش و تفکیک خودرو برای بازیافت است. در کشور ایران هنوز زیرساخت های تکنولوژیک بازیافت فراهم نشده و این فرایند تقریبا به طور کامل به صورت دستی و بر اساس تجربه انجام می شود. در شکل زیر فلوچارتی برای جداسازی آلومینیوم از اتومبیل های اوراقی آورده شده است. این فلوچارت طبیعتا باید شامل جداسازی فلزات دیگر نیز باشد.

سابقا قراضه های فولادی ارزشمندترین بخش خودروهای اوراقی بودند اما اکنون با افزایش استفاده از آلومینیوم در خودروها و با توجه به قیمت بیشتر آلومینیوم، ارزش آلومینیوم موجود در یک خودرو قراضه جدید با آهن و فولاد برابری می کند و ممکن است در آینده بازیافت آلومینیوم ارزشمندترشود. نقش مهم دیگر صنایع خودرو در زمینه بازیافت آلومینیوم تولید مقدار زیادی " قراضه نو" است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

قراضه نو حاصل اضافات فرایند تولید است. مانند براده های تراشکاری و دم قیچی های برش ورق. این نوع قراضه در صورت عدم وجود امکان ذوب مجددا در واحد تولیدکننده به تاجران قراضه فروخته می شود. قراضه نو مرغوب ترین نوع قراضه بوده زیرا نوع آلیاژ آن کاملا مشخص بوده و با مواد دیگر و آلودگی های محیط مخلوط نشده اند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>