اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مس

کنسانتره مس در واقع ماده اولیه در کارخانه های تولید مس است. در واقع سنگ های معدنی مس با درجه خلوص مختلف را کنسانتره مس می گویند. این ماده معدنی می تواند هم به صورت اکسید مس و هم به صورت سولفید مس باشد. البته سولفید مس در مقایسه با اکسید مس، فراوانی کمتری دارد.

همان طور که گفته شد کنسانتره اکسید مس، فراوان تر از کنسانتره سولفید مس بوده؛ اما با این حال میزان مس موجود در کنسانتره سولفید مس بیشتر از اکسید مس می باشد. خواص شیمیایی متفاوت این دو گروه، سبب شده فرآوری و استحصال آن ها هم متفاوت است. هیدرومتالورژی و پیرومتالورژی دو فرآیندی است که برای این منظور به کار برده می شود. از نظر هزینه فرآوری هم سولفید مس، رتبه بالاتری دارد اما به خاطر دارا بودن مقادیر بیشتری از مس، صرفه اقتصادی دارد.

ترکیبات کنسانتره مس چیست؟

ترکیبات کنسانتره مس عموماً شامل مس، آهن و گوگرد می باشد که سهم مس معمولاً سی درصد است و مابقی آن را آهن و گوگرد تشکیل می دهند.سنگ معدنی مس را توسط تجهیزات ویژه، به قطعات کوچک تر تبدیل نموده و آنها را آسیاب می کنند. مواد آسیاب شده در ترکیب با مواد شیمیایی محصوص و آب، در سلول های تغلیط تحت دمش هوا قرار می دهند. این امر باعث می شود تا کفی تشکیل شود و ترکیبات مس را به سطح آورد که در واقع همان کنسانتره مس است. عمدتاً درصد خلوص آن هم بالای بیست درصد خواهد بود. در تولید کنسانتره سولفید مس از روش های حرارتی استفاده می شود.

نحوه تولید مس از کنسانتره مس

با تبدیل سنگ معدن به کنسانتره، این مواد معدنی فرآوری شده در کارخانجات ذوب مس برای تولید مس مورد استفاده قرار می گیرند. فرآیند های متعددی جهت خالص سازی هر چه بیشتر آن صورت می گیرد تا مس به دست آید. کاتد مس با عیار بالا از جمله محصولات این کارخانه ها می باشد.

جایگاه ایران در زمینه تولید کنسانتره مس

ایران دارای معادن مس ارزشمندی است و به همین دلیل در تولید کنسانتره آن هم جایگاهی مناسبی داد. هر چند که پتانسیل برای پیشرفت بیشتر نیز مهیا می باشد. شرکت ملی صنایع مس ایران یکی از شرکت های بزذگ و مطرح در این زمینه می باشد. مجتمع مس شهر بابک در استان کرمان و همچنین مجتمع مس سونگون در استان آذربایجان شرقی هم در این لیست قرار دارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>