اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مواد پلیمری در ساخت لوله
با پیشرفت صنعت پتروشیمی، کاربرد مواد پلیمری در ساخت انواع لوله های پلاستیکی روز به روز بیشتر می شود به گونه ای که در بسیاری از مصارف لوله های پلاستیکی جای انواع مختلف لوله را گرفته است. تولید گسترده لوله های پلیمری و قابلیت نصب سریع و آسان آنها و همچنین دوام بالا و ارزان بودن آنها در مقایسه با لوله های دیگر، استفاده از لوله های پلاستیکی را در مصارف مختلف اجتناب ناپذیر کرده است. امروزه لوله های پلیمری به افزایش سهم خود از بازار جهانی لوله همچنان ادامه می دهند. دلایل بسیاری برای این رشد چشمگیر وجود دارد که می توان به وزن سبک، قیمت پایین، مقاومت خوردگی بالا، عمر طولانی و پذیرش روز افزون بازارهایی که قبلا در اختیار لوله های سیمانی و فلزی بود اشاره کرد. مزایای لوله های پلیمری شامل رفتار چغرمه و انعطاف پذیر، هدایت حرارتی پایین، مقاوم در برابر مواد شیمیایی، مقاوم در برابر خوردگی، غیر سمی بودن و حفظ سلامت آب های آشامیدنی، مقاومت در مقابل رشد میکرو اورگانیسم ها، کاهش آلودگی صوتی، وزن کم و حمل و جا به جایی آسان، هزینه تعمیر و نگهداری کم، سهولت نصب و صاف و صیقلی بودن سطوح داخلی است. در ادامه این مقاله به انواع لوله های پلاستیکی که از مواد پلیمری ساخته می شوند و برای مصارف مختلف بکار می روند، اشاره می کنیم:

  1. لوله پلاستیکی پلی اتیلن (PE)
  2. لوله پلاستیکی پی وی سی (PVC)
  3. لوله پلاستیکی پلی پروپیلن (PP)
  4. لوله پلاستیکی اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)
  5. لوله پلاستیکی 5 لایه

لوله پلاستیکی پلی اتیلن (PE)
لوله پلی اتیلن می تواند بهترین گزینه برای سیستم های انتقال سیالات در پروژه های مختلف صنعتی، نیروگاه ها، خطوط انتقال فاضلاب، سیستم های آبیاری تحت فشار قطره ای و بارانی، خطوط انتقال گاز، خطوط انتقال آب و شبکه های آبرسانی باشد. این لوله ها در مقایسه با لوله های بتنی یا سیمانی سبک تر بوده و سرعت تولید بالایی دارند. در مقایسه با لوله های فلزی نیز این لوله ها سبکتر، مقاوم در برابر خوردگی در مقابل سیالات مختلف از جمله اسید ها و مواد قلیایی هستند. برای آشنایی با مصارف لوله های پلی اتیلنی و همچنین گریدهای پرکاربرد پلی اتیلن در ساخت لوله های پلی اتیلینی به مقاله انواع لوله و اتصالات پلی اتیلنی و گریدهای آن مراجعه کنید.

لوله پلاستیکی پلی اتیلن (PE)

لوله پلاستیکی پی وی سی (PVC)
در بسیاری از صنایع به ویژه تأسیسات شهری و ساختمانی، از پی وی سی به جای فلز استفاده می شود زیرا مواد پی وی سی بسیار ساده تر از آهن برش داده شده و بسیار راحت تر به یکدیگر متصل می شوند. بیشترین کاربرد PVC تولید لوله و اتصالات است. تقریباً نیمی از تمام پلاستیک های PVC در تولید لوله ها با کاربری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. لوله های پی وی سی، که همچنین به اسم لوله های پلیکا نامیده می شوند، به دلیل خواصی نظیر مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت شیمیایی، نسبت استحکام به وزن بالا و وزن سبک، نصب آسان، مقاومت در برابر سایش و فرسودگی، استحکام ضربه، ضریب اصطکاک پایین، هدایت حرارتی و الکتریکی پایین، مقاومت شعله و… در بسیاری از کاربردها بکار گرفته می شوند. برای آشنایی با مصارف لوله های پی وی سی و همچنین گریدهای پرکاربرد پی وی سی در ساخت لوله های پی وی سی به مقاله لوله های پی وی سی مراجعه کنید.

لوله پلاستیکی پی وی سی (PVC)

لوله پلاستیکی پلی پروپیلن (PP)
پلی پروپیلن یکی از پر مصرف ترین مواد پلیمری برای ساخت لوله در جهان است و هر ساله به میزان مصرف آن افزوده می شود. لوله و اتصالات پلی پروپیلن با توجه به ساختار ملکولی ویژه ای که دارد این قابلیت را دارا می باشد که در برابر بسیاری از مواد شیمیایی (اسیدها، باز ها، حلال های شیمیایی و…)، حرارت، فشار و ضربه مقاومت خوبی از خود نشان دهد، به همین جهت به سرعت جایگزین لوله های فلزی شدند. لوله و اتصالات پلی پروپیلن به دلیل کاربردهای فراوان و قیمت مناسب، یکی از پرمصرفترین پلاستیک ها در جهان است. خواص فیزیکی و مکانیکی بسیار خوب این ماده، آن را برای تولید لوله و اتصالات انتقال آب سرد و گرم مناسب می سازد.

لوله پلاستیکی پلی پروپیلن (PP)

لوله پلاستیکی اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)
لوله ABS یکی از انواع لوله پلیمری است. ABS مخفف کلمه اکریلونیتریل بوتادین استایرن هست و فوق العاده شفاف و مستحکم هستند. از مزیت های لوله های ای بی اس مقاومت آنها در برابر خوردگی است و به شدت مقاوم هستند. همچنین این لوله ها در مقابل دماهای بالا مقاومت خوبی از خود نشان می دهند و می توانند فشار زیادی را نیز متحمل شوند. لوله ABS به علت هزینه های بالای تولید همانند لوله های پلی اتیلن و یا پلیکا محبوبیت ندارند و برای مصارف خاصی به کار برده می شوند. لوله های ABS از لحاظ انعطاف پذیری و مقاومت در برابر حرارت شدید نسبت به لوله پی وی سی ارجحیت دارند.

لوله پلاستیکی اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)

لوله پلاستیکی 5 لایه
لوله های 5 لایه لوله هایی هستند که از ترکیب لایه های مختلف فلز و پلیمر ساخته می شوند و به لوله های 5 لایه معروف هستند. کیفیت لوله ی 5 لایه به نوع پلیمر مورد استفاده در آن و همچنین نوع چسب بین لایه های آن بستگی دارد. به کارگیری لایه آلومینیومی در ساختار لوله های 5 لایه، استحکام آنها را به شدت افزایش داده است. برای اتصال لایه آلومینیومی از فناوری های پیشرفته جوشکاری استفاده می شود. لایه های پلیمری نیز باعث کاهش وزن لوله و سهولت نصب و نگه داری می شود.

لوله پلاستیکی 5 لایه

نتیجه گیری
تولید گسترده لوله های پلیمری و قابلیت نصب سریع و آسان آنها و همچنین دوام بالا و ارزان بودن آنها در مقایسه با لوله های دیگر، استفاده از لوله های پلاستیکی را در مصارف مختلف اجتناب ناپذیر کرده است. در این مقاله به معرفی انواع لوله های پلاستیکی که از مواد پلیمری مختلف ساخته می شوند و در مصارف مختلف بکارگیری می شوند، پرداختیم. در این بین، به متداول ترین لوله های پلاستیکی یعنی لوله های پلی اتیلنی، لوله های پی وی سی، لوله های پلی پروپیلن، لوله های ABS و لوله های پنج لایه پرداختیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>