اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شاید بسیاری از مردم به تفاوت نایلون، نایلکس و سلفون و انتخاب هرکدام این محصولات برای نیازهایشان آگاهی نداشته باشند و این موضوع برایشان به یک بحث گیج کننده و رایج تبدیل شده باشد که قصد داریم در این مقاله به تمامی این موارد اعم از مفاهیم، کاربرد و تفاوت هایشان به طور جامع توضیحاتی را ارائه کنیم.

نایلون
از دیدگاه تخصصی، نایلون یک ماده ترموپلاستیک ساخته شده از مواد پتروشیمی است. این محصول گروهی از پلیمرهای مصنوعی به نام پلی آمیدهای خطی با وزن مولکولی بالاست.

نایلون

ویژگی نایلون
نایلون ها معمولاً مواد نیمه بلوری و بسیار سختی هستند که در درجه های مختلفی وجود دارند، آن هایی که معمولاً به عنوان پلاستیک مهندسی ساخته می شوند، نایلون 6، نایلون 66 و نایلون 6.12 هستند. این سه نوع نایلون مقاومت خوبی در برابر بیشتر مواد شیمیایی دارند. نایلون ها را می توان با مواد پرکننده ای مانند شیشه یا روغن مخلوط کرد تا جنبه های خاصی از عملکرد آن ها را افزایش دهد.

کاربرد نایلون
نایلون به دلیل کاربردهای گوناگونی که در فعالیت های روزمره زندگی انسان دارد، مفیدترین ماده مصنوعی است. این محصول جزء جدایی ناپذیر زندگی ما انسان ها است به طوریکه در انواع صنایع مختلف نفوذ کرده است. از فرش نایلونی منزل، تمیز کردن دندان های خود با مسواکی که موهای آن از نایلون ساخته شده، تا ظروف غذاخوری و حتی چتر نایلونی بالای سر شما برای جلوگیری از نور شدید آفتاب یا جلوگیری از باران همگی از نایلون ها ساخته شده اند.

یکی از رایج ترین موارد استفاده از نایلون در جوراب ساق بلند زنانه یا صنعت جوراب بافی است. از نایلون همچنین به عنوان ماده ای در تولید پوشاک، لباس شنا، شلوار دوزی، چمدان و چتر، برزنت، لباس عروس، پارچه و روتختی استفاده می شود. مواردکمتر استفاده شده شامل انواع جلیقه ها، چتر نجات و لباس رزمی است.

از دیدگاه تخصصی، نایلون یک ماده ترموپلاستیک ساخته شده از مواد پتروشیمی است. این محصول گروهی از پلیمرهای مصنوعی به نام پلی آمیدهای خطی با وزن مولکولی بالاست.

خواص نایلون

  • پر زرق و برق
  • خاصیت کشسانی عالی
  • بسیار قوی
  • مقاوم در برابر روغن و بسیاری از مواد شیمیایی
  • خاصیت ارتجاعی قابل قبول
  • عدم نفوذ آب
  • خشک شدن سریع

انواع نایلون
نایلون 6: توسط Paul Schlack ساخته شده است. این نایلون به وسیله پلیمریزاسیون همراه با باز شدن حلقه تشکیل می شود.
نایلون 510: از اسید سباسیک و پنتاماتیلن دی آمین به دست می آید.
نایلون 6.1: با کمک اسید از تجزیه دینیتریل تولید می شود.
نایلون 66: Wallace Carothers نایلون 66 را با استفاده از آمید به ثبت رساند.
نایلون به دلیل کاربردهای گوناگونی که در فعالیت های روزمره زندگی انسان دارد، مفیدترین ماده مصنوعی است. این محصول جزء جدایی ناپذیر زندگی ما انسان ها است به طوریکه در انواع صنایع مختلف نفوذ کرده است

نایلکس
در کشور ما ایران، نایلکس همان فیلم پلی اتیلن سنگین است، اما در کشورهای دیگر نایلکس ها به این معنا نیستند. نایلکس ها از دو جز پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک تشکیل شده اند. به دلیل خشکی، ضربه پذیری و نازک بودن این فیلم ها و همچنین چقرمگی و شفافیت کمتر در مقایسه با نایلون ها، از مقدار 20درصد پلی اتیلن سبک برای افزودن خواص براقی، نرمی و دوخت پذیری بهتر به این محصول استفاده می شود.

نایلکس


نایلکس ها در ضخامت های گوناگونی تولید می شوند، این محصولات برخلاف نایلون ها دارای سطحی کدر بوده و نور را منعکس نمی کنند، از طرفی به سختی قابل تغییر هستند.

اینکه چگونه واژه نایلکس در نامگذاری محصولات پلاستیکی استفاده شد، هنوز پاسخی برای این سوال پیدا نشده است. اما بنابر گفته ها و شنیده ها این نامگذاری به دلیل نامگذاری فردی به نام آقای منوچهری (موسس شرکت نایلکس) بر روی محصولات خود در سال های گذشته صورت گرفته است.
در گذشته بیشتر کیسه های زباله و پلاستیک فروشگاه ها از پلی اتیلن سبک تهیه می شدند، اما امروزه مردم به این کیسه های پلاستیکی که برای زباله، حمل و نقل آسان تر وسایل و مواد غذایی (شکل زیر) استفاده می شوند، نایلکس می گویند.

برخی موارد استفاده از نایلکس (Nylex)

  • سفره های یکبار مصرف میز
  • کیسه های فریزری
  • دستکش یکبار مصرف
  • کیسه های پلاستیکی حمل میوه و مواد غذایی

نایلکس ها از دو جز پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک تشکیل شده انداین محصولات در ضخامت های گوناگونی تولید می شوند، این محصولات برخلاف نایلون ها دارای سطحی کدر بوده و نور را منعکس نمی کنند، از طرفی به سختی قابل تغییر هستند.

سلفون ها
ذهنیت عموم مردم درباره کلمه سلفون یک ذهنیت اشتباه و غیر تخصصی است. در بین مردم از سلفون به اشتباه از دو نوع پلاستیک یاد می شود که یکی نایلون استرچ بسته بندی و دیگری پلاستیک بسته بندی مواد غذایی است. در ادامه به مفاهیم سلفون و انواع آن به صورت کامل خواهیم پرداخت.

سلفون

اصطلاح سلفون دو معنی متفاوت در بازار ایران و بازار روز دنیا دارد. اساساً فیلم های پلیمری به سه دسته پلیمرهای طبیعی، مصنوعی و سنتزی تقسیم بندی می شوند. در بازار داخل، سلفون از فیلم های شفاف و شیشه ای بر پایه پلی پروپیلن تولید می شود که روش تولید این محصول بدین صورت است که پس از خروج ماده مذاب از قالب دستگاه، ماده مذاب به کمک آب سرد، خنک شده و سپس آن را به حالت آمورف تبدیل می کنند. تولید سلفون از طریق پلی پروپیلن فرآیندی هزینه بر بوده و محصول به دست آمده از این روش ممکن است بعد ازمدتی به رنگ زرد درآید.

نفوذ پذیری کم سلفون در برابر هوا، روغن ها، گریس ها، باکتری ها و آب، آن را به یک گزینه فوق العاده برای بسته بندی مواد غذایی تبدیل کرده است. فیلم های سلفون در بسته بندی شفاف مواد غذایی و خشکبار و گل، روکش میز و صندلی و پوشش کتاب کاربرد دارند.

فروش سلفون به دلیل گزینه ها جدید بسته بندی، از دهه 1960 کاهش یافته است. با این حال، سلفون 100 درصد زیست تخریب پذیر است و این محبوبیت آن را به عنوان بسته بندی مواد غذایی افزایش داده است.بنابراین، سلفون یک محصول قابل تنفس عالی برای بسته بندی مواد غذایی است که برای ذخیره سازی طولانی مدت مواد غذایی توصیه نمی شود زیرا این قابلیت تنفس می تواند ماندگاری محصولات غذایی را کوتاه کند.

سلفون گزینه بهتری برای محیط زیست است زیرا بر خلاف کیسه های پلاستیکی یا پلی پروپیلن، این ماده در محل دفن زباله کاملاً تجزیه می شود.

سلفون از فیلم های شفاف و شیشه ای بر پایه پلی پروپیلن تولید می شود که روش تولید این محصول بدین صورت است که پس از خروج ماده مذاب از قالب دستگاه، ماده مذاب به کمک آب سرد، خنک شده و سپس آن را به حالت آمورف تبدیل می کنند.

تفاوت نایلون و نایلکس و سلفون
نایلون به محصولات ساخته شده از پلی اتیلن سبک و نایلکس به محصولات ساخته شده از پلی اتیلن سنگین گفته می شود. سلفون نیز فیلم های شفاف و شیشه ای هستند که از پلی پروپیلن ساخته می شوند.

  1. تفاوت نخست محسوس بین نایلون و نایلکس در درجه نرمی آن هاست، درواقع محصولات نایلونی نرم تر از محصولات نایلکسی هستند.
  2. تفاوت دوم نایلون و نایلکس در ظاهر آن ها نهفته است. در حالی که محصولات نایلونی ظاهری براق دارند، محصولات نایلکس نسبتاً مات هستند. در زمینه چاپ، برای محصولات نایلونی از چاپ براق استفاده می شود، زیرا نتیجه زیباتر به نظر می رسد. ولی در چاپ برروی محصولات نایلکس، به دلیل کدر بودن آن ها، تفاوت زیادی بین چاپ پی وی سی و براق وجود ندارد با این حال چاپ پی وی سی مقرون به صرفه تر است.
  3. به عنوان تفاوت سوم، محصولات نایلکس را می توان در وسایلی با لایه های بسیار نازک یا فوق العاده نازک تولید کرد در مقابل محصولات نایلونی در شرایطی هستند که تولید چندین ورقه نایلون به آسانی از یک کیلوگرم از ماده اولیه به دست می آیند

یک روش ساده برای تمایز بین نایلون و نایلکس این است که نایلون هنگام مچاله شدن سر و صدای کمی ایجاد می کند در حالی که نایلکس صدای خش خش ایجاد می کند.

سلفون محصولی است که به دلیل گستره دمایی بالا قابلیت استفاده بیشتری نسبت به نایلون و نایلکس را دارد. از طرفی به دلیل تنوع ساختار ظاهری هر یک از این محصولات، از هر کدام در متناسب با ظاهرشان در زمینه های جداگانه ای استفاده می شود. در حقیقت ساختار ظاهری آن ها باعث ایجاد این تمایزها شده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>