اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی
 
گفتگو آنلاین
 
دانلود زینگ
خانه دانلود اپلیکیشن زینگ آشنایی با زینگ فروشگاه خدمات اطلاعاتی همکاری با ما تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

گفتگو آنلاین

دانلود زینگ

جستجو
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص

تعریف مکانیک شکست الاستیک خطی:
امروزه در علم مواد، مکانیک شکست به عنوان یک ابزار مهم برای بهبود عملکرد قطعات مکانیکی به حساب می آید.

مکانیک_شکست3

مکانیک شکست با اعمال قوانین فیزیکی تنش و کرنش (به خصوص تئوری های الاستیسیته و پلاستیسیته) به عیب و نقص های ساختار بلوری مواد در مقیاس میکروسکوپی، رفتار مکانیکی آن ها در مقیاس ماکروسکوپی را پیش بینی می کند.

«شکست نگاری» (Fractography)، یکی از علوم پرکاربرد در این حوزه است که به منظور ارزیابی دلایل شکست و اعتبارسنجی پیش بینی های تئوری شکست با شکست های واقعی مورد استفاده قرار می گیرد.

پیش بینی رشد ترک یکی از مؤلفه های اصلی بررسی «تحمل آسیب» (Damage Tolerance) در اصول طراحی مکانیکی محسوب می شود.

به طور کلی، مکانیک شکست به دو بخش «مکانیک شکست الاستیک خطی» (Linear Elastic Fracture Mechanics) و «مکانیک شکست الاستیک-پلاستیک» (Elastic-Plastic Fracture Mechanics) تقسیم بندی می شود.

در این مقاله شما را با مفاهیم، روابط و کاربردهای مکانیک شکست الاستیک خطی آشنا خواهیم کرد.

به طور کلی، سه حالت برای شروع رشد ترک وجود دارد:

  • ترک حالت اول (Mode I): حالت بازشدگی (ناشی از تنش کششی عمود بر سطح ترک).
  • ترک حالت دوم (Mode II): حالت لغزش (ناشی از اعمال یک تنش برشی موازی با سطح ترک و عمود بر بخش جلویی ترک).
  • ترک حالت سوم (Mode III): حالت پارگی (ناشی از اعمال تنش برشی موازی با سطح ترک و همچنین موازی با بخش جلویی ترک).

اهمیت مکانیک شکست:
عمر مکانیک شکست به کمتر از 100 سال می رسد و علم نسبتاً جدیدی به حساب می آید. فرآیندهای ساخت، تولید، ماشین کاری و شکل دهی مواد می توانند منجر به ایجاد عیب و نقص هایی در قطعات مکانیکی شوند.

در فرآیند ساختِ تمام قطعات فلزی، عیب و نقص های داخلی و سطحی قابل مشاهده هستند. باید توجه داشت که تمام این عیب و نقص ها در هنگام به کارگیری ناپایدار نخواهند بود.

مکانیک شکست روشی است که تحلیل عیب و نقص های یک قطعه به منظور شناسایی ترک های ایمن (بدون احتمال رشد) و ترک های مستعد رشد را امکان پذیر می کند. ترک های مستعد رشد می توانند باعث رخ دادن شکست در یک قطعه یا سازه شوند.

علیرغم وجود عیب و نقص های ذاتی یک سازه، امکان دستیابی به نتایج ایمن در تحلیل تحمل آسیب وجود دارد (وجود عیب و نقص دلیل کافی برای رخ دادن شکست نیست).

اهداف مکانیک شکست:
هدف اصلی مکانیک شکست، ارائه پاسخ های کمی برای سؤالات زیر است:

  • اگر یک قطعه را تابعی از اندازه ترک ها در نظر بگیریم، مقاومت آن چقدر خواهد بود؟
  • اندازه ترک ها باید چقدر باشد تا قطعه تحت شرایط بارگذاری عملیاتی دوام بیاورد؟ به عبارت دیگر، حداکثر اندازه مجاز برای ترک ها چقدر است؟
  • با در نظر گرفتن یک اندازه اولیه مشخص برای ترک، مدت زمان لازم برای رشد و گسترش آن چقدر خواهد بود؟ به عبارت دیگر، حداقل اندازه قابل شناسایی ترک و حداکثر اندازه مجاز ترک چقدر است؟
  • اگر فرض کنیم که یک سازه قبل از به کارگیری دارای عیب و نقص هایی با اندازه مشخص باشد (مانند عیب های ناشی از فرآیند تولید)، میزان عمر سرویس دهی آن چقدر خواهد بود؟
  • در طی مدت زمان قابل دسترس برای شناسایی ترک ها، هرچند وقت یکبار باید سازه را از نظر وجود ترک مورد بازرسی قرار دارد؟
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>