اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اصطلاح_هیسترزیس4 در مکانیک مواد (هیسترزیس الاستیک):
هیسترزیس الاستیک، از اولین انواع هیسترزیس بود که مورد توجه محققین قرار گرفت. در این پدیده، ناحیه مرکزی حلقه هیسترزیس اتلاف انرژی ناشی از اصطکاک داخلی ماده را نمایش می دهد.

برای درک بهتر پدیده هیسترزیس الاستیک می توان یک نوار لاستیکی و تعدادی وزنه متصل به انتهای آن را در نظر گرفت.

اگر بخش بالایی نوار لاستیکی بر روی یک قلاب آویزان و تعدادی وزنه کوچک یک به یک به انتهای آن اضافه شود، طول نوار بیشتر خواهد شد.

اضافه کردن وزنه های بیشتر باعث افزایش نیروی اعمال شده و در نتیجه ادامه یافتن افزایش طول نوار می شود. برداشتن وزنه ها، نیروی اعمال شده به نوار را کاهش می دهد.

در نتیجه، طول نوار کاهش می یابد. حذف وزنه هایی که هر یک باعث ایجاد یک افزایش طول مشخص در نوار شده بودند، باقی ماندن یک افزایش طول جزئی نسبت به طول اولیه را در پی دارد؛ زیرا نوار لاستیکی به طول کامل از قانون هوک پیروی نمی کند.

با بررسی نمودار بالا را از نظر نیرو، زمان و انرژی، نتایج زیر به دست می آید:

نیرو:
کشش نوار لاستیکی در حضور وزنه ها (حین بارگذاری) دشوارتر از عدم حضور آن ها (حین باربرداری) است.

زمان:
در حین باربرداری، بازگشت نوار به طول قبلی تحت تأثیر نیروی به وجود آورنده افزایش طول (تاریخچه سیستم) قرار می گیرد و همین موضوع باعث ایجاد یک اختلاف زمانی در فرآیند بازگشت به طول اولیه می شود. در این وضعیت، طول هنوز به مقدار قبلی خود در نیروی اعمال شده بخش بارگذاری نرسیده است.

انرژی:
در حین بارگذاری، انرژی بیشتری نسبت به باربرداری مورد نیاز است. این اختلاف انرژی به صورت حرارت اتلاف می شود.

وجود پدیده هیسترزیس الاستیک بیشتر برای بارگذاری و باربرداری های سریع معرفی شده است. برخی از مواد از جمله فلزات سخت بر خلاف مواد سخت دیگر (مانند گرانیت و مرمر)، هیچ هیسترزیس الاستیکی را در حین بارگذاری های متوسط از خود به نمایش نمی گذارند.

در موادی نظیر لاستیک ها می توان سطح بالایی از هیسترزیس الاستیک را مشاهده کرد.

در هنگام اندازه گیری هیسترزیس ذاتی لاستیک می توان رفتار ماده را همانند یک گاز در نظر گرفت. هنگام افزایش طول نوار لاستیکی، دمای آن افزایش می یابد.

اگر آزادسازی این گرما به طور ناگهانی صورت گیرد، فرآیند سرد شدن آن به طور محسوس قابل مشاهده خواهد بود.

این مسئله با هیسترزیس بزرگ ناشی از تبادل دما با محیط اطراف و هیسترزیس کوچک ناشی از اصطکاک داخلی لاستیک ارتباط دارد. این نوع هیسترزیس ذاتی، تنها در صورت ایزوله بودن آدیاباتیک نوار لاستیکی قابل اندازه گیری است.

برای ساخت سیستم تعلیق یا فنربندی وسایل نقلیه کوچک از مواد لاستیکی یا دیگر الاستومرها استفاده می شود. این سیستم ها امکان بهره مندی از عملکرد دوگانه حرکت فنری و میرایی را فراهم می کنند؛ زیرا مواد لاستیکی برخلاف فنرهای فلزی دارای هیسترزیس هستند و تمام انرژی فشاری جذب شده را به طور ناگهانی بازنمی گردانند.

دوچرخه های کوهستان نیز با به کارگیری سیستم فنربندی الاستومری ساخته می شوند.

هیسترزیس دلیل اصلی وجود مقاومت یا اصطکاک غلتشی در هنگام غلتیدن اجسامی نظیر توپ، تایر یا چرخ بر روی یک سطح است.

این موضوع به خاصیت ویسکوالاستیک ماده به کار رفته در جسم در حال غلتش مربوط می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>