اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مهاربند

در مقایسه با سایر سیستم های باربر جانبی از جمله قاب های خمشی یا قاب های مهاربندی شده معمولی، مهاربندهای کمانش تاب دارای مزایای پر تعداد و معایبی چند هستند.در مقایسه با قاب های خمشی، دارای سختی الاستیک با لایی در تحریک لرزه ای هستندکه این امر سبب ارضای آسان تر ضوابط آئین نامه ای در ارتباط با محدودیت تغییر مکان جانبی و گریز نسبی طبقات می شود.

برخلاف مهاربندی همگرا دارای مکانیزم تسلیم تحت کشش و فشار بوده و دچار کمانش تحت بارهای فشاری نمی شود. این امر جذب انرژی پایدار و نسبتاً زیادی را در تحریک لرزه ای توسط این اعضا امکان پذیر می سازد.در مقایسه با مهاربندهای EBF، دیرتر وارد محدوده رفتار خمیری شده و در رفتار الاستیک سختی جانبی بیشتری از خود نشان می دهند. بنابراین برای کاهش تغییر مکان های جانبی تا حدود قابل قبول آیین نامه بهتر عمل می کند.

نصب آنها به خاطر اجرای اتصا لات پینی یا پینی یا پیچ و مهره ای به ورق های اتصال باعث کاهش هزینه های اقتصادی زمان نصب و اجرا شده و از نظارت و کارهای جوشکاری در محل می کاهد.در زلزله های بزرگ به صورت فیو ز سازه ای قابل تعویض عمل می کنند، که خرابی سایر المان ها را کاهش داده و امکان جایگزینی مهاربندهای معیوب را بعد از زلزله فراهم می کند.

امکانات طراحی انعطاف پذیری را ارائه می کنند چون هم سختی و هم مقاومت مهاربند به آسانی با یکدیگر سازگار می شود. از طرف دیگر مدلسازی رفتار تناوبی مهاربندهای کمانش تاب برای آنالیز غیرخطی آسان است.برای بهسازی لرزه ای، مزیت بیشتری نسبت به سیستم های مهاربندی رایج دارند زیرا ضوابط طراحی ظرفیت برای سیستم برابر جانبی معمولی ممکن است نیاز به هزینه با لایی در تقویت های مورد نیاز فونداسیون و مقاوم سازی دیافراگم کف داشته باشد.

معایب

اکثر مهاربندهای کمانش تاب دارای امتیاز تجاری و انحصاری هستند و در دسترس عموم قرار ندارند.تنوع مشخصات فو لاد به خصوص در مناطقی که فو لادهای با خواص مختلف بدون کنترل عرضه می شود می توانددر رفتار قاب های مهاربندی کمانش تاب تأثیر نامطلوب بگذارد.

ممکن است تحت زلزله های بزرگ تغییر شکل های دائمی در سازه اتفاق بیفتد، زیرا این سیستم ها همانند بسیاری از سیستم های جاری شونده فلزی مکانیزم بازگشتی ندارند.در ایران ضوابط طراحی این اعضا هنوز وارد آیین نامه های طراحی نشده است و کاربرد آنها نیاز به کسب مجوز از مقامات ذی صالح و انجام آزمایش یا کسب نظر کمیته های فنی دارد.معیارهای شناسایی خرابی و جایگزینی مهاربندهای معیوب، نیاز به تدوین دارد و دستورالعمل خاصی در این زمینه موجود نیست.

موارد کاربرد

مهاربندهای کمانش تاب را می توان در سازه های فو لادی یا بتن مسلح جدید و یا در سازه های پل های فو لادی تیری یا خرپایی نصب کرد. همچنین می توان به طور موثری در ارتقاء لرزه ای سازه های موجود که دارای عملکرد لرزه ای ناکافی هستند و برای حفاظت از آنها در زلزله های بزرگ و برای به دست آوردن تراز با لای عملکرد از آنها استفاده نمود.

  • کاهش پاسخ سازه ای تحت عملکرد لرزه ای
  • کاهش جابه جایی طبقات میانی
  • کاهش تخریب المان های سازه ای به علت میرا کردن انرژی صرفه جویی اقتصادی در مصالح به کار رفته در ساختمان

نتایج بکارگیری مهاربندهای کمانش تاب در پل ها را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • کاهش تغییر مکان روسازه پل
  • کاهش تخریب المان های زیرسازه به علت اتلاف انرژی
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>