اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تونل سازی

امروزه با پیشرفت فنآوری، سهولت نسبی در حفاری و ساخت سازه های زیرزمینی، محدودیت های فضاهای سطحی برای اجرای طرح های عمرانی و نیز به واسطه مسائل سیاسی و امنیتی، توجه بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به احداث سازه های زیر رمینی برای کاربری های عمرانی، نظامی و معدنی معطوف شده است.

راه ها و بزرگراه های زیرزمینی، انواع تونل ها، شبکه متروی شهری، نیروگاه ها و سایر مغارهای زیر زمینی برای دفن زباله های هسته ای و یا به عنوان مخازن نفت، معادن، پناهگاه ها و انبارها، تعدادی از ساز ه هایی هستند که در کشورهای مختلف به سرعت در حال ساخت و اجرا هستند.

با توجه به توسعه روز افزون ساز ه های زیر زمینی و هزینه های فراوانی که برای ساخت هر یک از این سازه ها صرف می‌شود و نیز اهمیت آنها در شبکه حمل و نقل بین شهری و داخل شهری و خطری که در صورت آسیب دیدگی آنها متوجه جان مردم می شود، لازم است که پایداری آنها در برابر خطرات ناشی از زلزله مورد مطالعه قرار گیرد.

ویژگی های فضاهای زیرزمینی و نمونه های بارز آنها

  • تفوق محیط ساختاری به معنای وجود یک حصار و ساختار طبیعی فراگیر.
  • عایق سازی با سنگ های فراگیر که دارای ویژگی های عالی عایق ها هستند.
  • محدودیت کمتر در احداث سازه های بزرگ به دلیل نیاز کمتر به استفاده از وسایل نگهداری عمده در مقایسه با احداث همان سازه بر روی سطح زمین.
  • کمتر بودن تأثیرات منفی زیست محیطی.

از دیگر مزایای تونل ها در راه های ارتباطی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوتاه تر شدن مسیرها و افزایش راند مان ترافیکی
  • بهبود مشخصات هندسی مسیر
  • جلوگیری از خطرات ریزش کوه و بهمن
  • ایمنی بیشتر در برابر زلزله

مطالعه خرابی های گذشته

بر اساس یک پندار کهن، سازه های زیر زمینی ایمن ترین سازه ها در برابر زلزله هستند. در تمام نقاط جهان خطوط متروی زیر زمینی به عنوان پناهگاه برای نجات واسکان در زمان وقوع زلزله مورد استفاده قرار گرفته اند. برای اثبات صحت و سقم این پندار، لازم است عملکرد تونل ها و سازه های زیر زمینی در برخی از کشورهای پیشرفته در طول قرن گذشته مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد.

در کشور ژاپن تونل های بسیاری احداث شده است، از این رو از دیدگاه تونل سازی در زمره پیشرفته ترین کشورها قرار دارد. با توجه به شدت زلزله خیز بودن ژاپن و اهمیتی که پدیده زلزله در آن کشور دارد، گزارش های متعددی در زمینه صدمات وارده بر تونل ها در اثر زلزله در این کشور منتشر نمود ه اند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>