اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تونل سازی

تغییر شکل محوری با کرنش های فشاری و کششی همراه است و همراه با عبور موج در طول محور تونل یا فضای زیر زمینی جابه جایی انجام می گیرد. تغییر شکل های انحنایی باحث ایجاد انحناهای مثبت و منفی در امتداد تونل می‌شوند.در انحنای مثبت جدار فضای زیر زمینی در قسمت فوقانی دچار فشردگی و در قسمت تحتانی دچار کشیدگی می شود.

تغییر شکل های حلقه ای نیز در اثر برخورد امواج به صورت عمودی یا تقریباً عمودی نسبت به محور تونل یا فضای زیرزمینی ایجاد می‌شود. این حالت تنها زمانی که طول موج لرزه ای کمتر از شعاع فضای زیر زمینی باشد، ایجاد می شود.

تغییر شکل های محوری و انحنایی

تنش های دینامیکی حاصل از امواج لرزه ای به تنش های استاتیکی موجود در جدار تونل یا فضای زیر زمینی و سنگ های مجاور آن افزوده می‌شوند. در اثر افزایش تنش های فشاری حاصل از بارگذاری دینامیکی امکان ایجاد خرد شدگی و حالت پوسته شدن (Buckling) در محیط فضای زیر زمینی وجود دارد.

تنش های لرزه ای کششی باعث کاهش تنش های استاتیکی فشاری موجود در محل شده و این خود ایجاد تنش های کششی می نماید که نتیجه آن باز شدن درز ه ها و در نتیجه کاهش مقاومت برشی، سست شدن پیچ سنگ ها (Rock bolts) و نهایتاً ریزش سنگ از سقف یا جدار ه های تونل است.

برای تعیین تغییر شکل های محوری و انحنایی می توان از مدل های یک بعدی استفاده نمود. شاید ساده ترین راه بدین منظور در نظر گرفتن تونل به عنوان یک تیر سازه ای و انجام تحلیل های مربوطه روی آن باشد. اما برای مغاره ها یا تونل های بزرگ تر لازم است از مدل های سه بعدی جهت برآورد این تغییر
شکل ها استفاده نمود. روابط زیر می توانند جهت تخمین تنش های میدان آزاد بکار روند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>