اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


آهک


روش سنتی

در این روش در محل وجود معدن آهک حفره هایی ایجاد می کردند و نهایتاً زمین جای کوره را کمی گود کرده و در آن بته و سنگ آهک را لایه لایه رویه هم می چیدند و روی آن را با گل می گرفتند و کوره را از پائین آتش می کردند. روی آهک و خاکستر را مرطوب نگه می داشتند. این کار باعث می شد سنگ آهک به نقطه ذوب خود برسد و همچنین رطوبت باعث شکفته شدن آهک می شود، آهک به صورت مایع از حفره های زیرین خارج می شود.

روش صنعتی (ماشینی)

در این روش سنگ ها را از معادن با سایزهای بزرگ داخل بونکر می ریزند، زیر بونکر دستگاهی به نام feeder وجود دارد که سنگ ها را به سمت داخل هدایت کرده، با تناژ مشخصی وارد سنگ شکن فکی می کند. در این قسمت سنگ ها به قطر بین 20 تا 30 سانتی متر تبدیل می شوند. تسمه نقاله هایی که از پائین به بالا در حرکت هستند، مواد حاصله را داخل بونکر دیگر می ریخته، مواد از بونکر دوم وارد feeder که زیر بونکر است، شده و از آنجا به سنگ شکن چکشی منتقل می شوند. خروجی این قسمت سنگ هایی با سایز بین 5 تا 12 سانتی متر است. مجدداً مواد حاصله توسط تسمه نقاله هایی وارد سرند می شوند. در اینجا خاک از سنگ ها توسط سرند جدا می شود. سپس باقیمانده مواد وارد skip بالابرهای خاص شده و از بالا توسط دریچه های هیدرولیک به کوره منتقل می شوند.

تهیه آهک از ماسه بادی

با آنکه ایران دارای منابع بسیار زیاد سنگ آهک است، در برخی نقاط مانند خوزستان و کناره شمالی خلیج فارس و دریای عمان به میزان فراوان ماسه آهکی وجود دارد. ماسه آهکی را نیز می توان مانند سنگ آهک پخت و تبدیل به آهک زنده کرد، و با روش معمول آهک شویی، آهک آبدیده را از ناخالصی ها جدا نمود. این آهک شکفته را می توان در ساختن ملات ماسه - آهک و شفته آهکی مصرف کرد.

آهک شکفته پخته شده از ماسه های آهکی دارای ویژگی های معمولاً آهک است.بررسی های انجام شده نشان دادند که ماسه باد ی های مناطق فوق دارای ماسه بادی آهکی زیادندکه پختن آنها به منظور به دست آوردن آهک می تواند اقتصادی تر از حمل آهک باشد. آهکی که بدین روش به دست می آید، می تواند برای ساختن ملات ماسه - آهکی و شفته آهکی مصرف شود.

مشخصات آهک

آهک خالص سفید رنگ است ولی وجود ناخالصی ها می تواند تا حدودی باعث تغییر رنگ آن شوند، چنانچه ناخالصی های سنگ آهک، کربنات منیزیم باشد آن را سنگ آهک دولومیتی می نامند و از پختن آن آهک منیزیومی حاصل می شود. هر گاه ناخالصی سنگ آهک مواد رسی و سیلیسی باشد، از پختن آن بسته به مقدار ناخالصی، آهک نیمه آبی یا آهک آبی تولید می شود.

طرز تهیه شفته آهک

جهت تهیه شفته آهک، پودر آهک را با خاک مخلوط کرده و آن را مرطوب می کنند. بدین صورت که آهک و خاک را درون حوضچه های مخصوصی درون آب ریخته حدود 3 شبانه روز به همان حال نگهداری می کنند. آهک داخل آب شکفته شده و به اصطلاح باز می شود. تجربه نشان داده، جهت جلوگیری از تورم بهتر است حداقل 3 شبانه روز آهک و خاک درون آب بماند و پس از آنکه در این مدت واکنش های خود را مهار کرد (یک سری واکنش های شیمیایی در آن انجام شد) به مصرف مورد نیاز رسانده شود.

این روش تهیه جهت جلوگیری از ظاهر شدن پتانسیل های نهفته، تورم زایی و جلوگیری از تشکیل سولفات ها است. لازم به یادآوری است که ساختن شفته آهک با خمیر آهک یا گرد آهک شکفته و مخلوط نمودن آن با خاک به منظور دستیابی به شفته آهکی مرغوب مجاز نیست. مصرف دوغاب آهک باعث می شود که دوغاب به راحتی دور دانه های خاک را اندود نموده، واکنش یکنواخت میان رس و دوغاب پدید آید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>