اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


ژئوسنتتیک


مزایای ژئوسنتتیک

رطوبت اغلب عامل اصلی خرابی و ناهمواری روسازی است. ژئوتکستایل اشباع از قیر مانع از ورود آب های سطحی به درون سازه روسازی می شود. حتی پس از ترک خوردگی روکش آسفالتی، لایه ژئوتکستایل سالم باقی مانده و مسیر ورود آب را مسدود می کند. بنابراین باید کاملاً از قیر اشباع شود تا سدی پیوسته باشد.

اندود سطحی ناکافی قیر باعث ضعیف شدن اثرات ضد آب ژئوتکستایل می شود. اگر نیاز باشد که چنین سدی فراهم شود، باید از ژئوتکستایل و کامپوزیت استفاده کرد و توری گرید نمی تواند این کار را انجام دهد.

لایه ژئوسنتتیک باعث یکنواخت شدن پروفیل کرنش کششی در زیر لایه روکش آسفالتی جدید شده و نقاط اوج کرنش را که در محل های ضعیف جسم آسفالت گرم به وجود می آیند، کنترل کرده و حذف می کند. بنابراین ایجاد ترک های ریز در پایین لایه آسفالتی و خرابی خستگی روکش جدید به تأخیر می افتد.

معایب ژئوسنتتیک

ژئوتکستایل یا کامپوزیت اشباع از قیر می تواند آب های سطحی را درون روکش آسفالت سطحی محبوس نماید که می تواند برای عملکرد آن زیان آور باشد، به خصوص وقتی که روکش آسفالتی به اندازه کافی متراکم نشده باشد. تجربیات گذشته نشان داده در مواردی که روکش آسفالت سطحی نفوذپذیری زیادی داشته و یک لایه آب بند مانند ژئوتکستایل و اندود آببندی چیپ سیل روی سطح روسازی قدیمی قرار گرفته است، خرابی های سریع و زودرس روکش جدید دیده شده است.

ژئوتکستایل ها در کاهش بالا آمدن و و بتأخیر انداختن انعکاس ترک های حرارتی تأثیری ندارند و این ترک ها به سرعت گسترش می یابند. روکش های آسفالتی اجرا شده بر روی ژئوسنتتیک ها در نواحی با بارش سنگین و مناطقی که چرخه های ذوب و یخبندان متعددی را تجربه می کنند، موفقیت چندانی کسب نمی کنند.

محدودیت ها

  • لایه های آسفالتی باید از نظر سازه ای سالم باشند.
  • عمر سازه ای باقیمانده روسازی انعطاف پذیر باید بیش از 5 سال باشد.
  • بازشدگی ترک های سطحی کمتر از 1 میلیمتر باشد. اگر بازشدگی ترک ها بیش از 32 میلیمتر باشد، احتمال هیچ گونه بهبود در عملکرد روکش جدید وجود ندارد.
  • در صورت وجود ترک های حرارتی انقباضی با عرض بازشدگی زیاد، ژئوتکستایل نمی تواند موثر باشد.
  • وقتی ژئوتکستایل یا کامپوزیت بر روی روسازی موجود قرار می گیرد، روسازی دیگر نمی تواند تنفس داشته باشد و لذا آب می تواند درون روسازی جمع شود. لذا باید پیش از قرارگیری ژئوسنتتیک های فوق یا هر میان لایه آب بند دیگری، حساسیت رطوبتی و قابلیت عریانشدگی روسازی موجود ارزیابی گردد و تمهیداتی نیز اندیشیده شود.
  • ژئوسنتتیک ها را نباید بر روی سطح روسازی تراشیده شده اجرا کرد و در چنین حالتی باید یک لایه تسطیح آسفالت گرم اجرا کرد تا سطحی هموار برای ژئوسنتتیک فراهم شود.
  • تجربه نشان داده که این لایه تسطیح مزایای قابل توجهی از نظر به تأخیر انداختن انعکاس و بالا آمدن ترک ها دارد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>