اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آسفالت

در پلیمرها مانند قیر، از نفت تولید شده و موادی پایدار و قابل بازیافت هستند و با استفاده از فرایند شیمیایی می توان پلیمرهای جدید با خواص مطلوب تهیه نمود. استفاده از پلیمر بهبود شایانی در رفتارویسکوالاستیک قیر پدید می آورد. این مواد خاصیت الاستیکی را در دماهای بالاتر حفظ می نمایند.

لازمه تغییرات ذکر شده پدید آمدن یک شبکه پلیمری در داخل قیر است.یعنی تا زمانی که این شبکه به وجود نیامده باشد، بهبودی در خصوصیات قیر مشاهده نمی شود. باید توجه داشت که کارایی پلیمر به مقدار زیادی به وسیله مقدار آسفالتین در قیر تحت تأثیر قرار می گیرد. همچنین علی رغم تولیدات زاید مواد پلیمری، تعداد نسبتاً کمی از آنها برای اصلاح قیر مناسب است. که به برخی از آن اشاره می شود.

پلاستیک ها

پلاستیک ها از پلیمرهای مصنوعی هستند که تحت فشار و دما، قابل ذوب و شکل پذیر هستند و به دو دسته اصلی ترموست ها و ترموپلاستیک ها تقسیم می شوند. ترموست ها به علت شرایط خاص مولکولی، در اصلاح قیر کاربردی ندارند. ترموپلاست ها آن دسته از پلاستیک ها هستند که در اثر گرما، نرم و پس از سرد شدن مجدداً جامد می شوند.

این عمل به دفعات، بدون اینکه در جنسیت پلاستیک ها تغییر حاصل شود، می تواند انجام گیرد. از انواع ترموپلاست ها می توان پلی وینیل ها، پلی اتیلن ها، پلی استرها و پلی پروپیلن را نام برد. که بسته به درصد اختلاط قیر سبب افزایش نقطه نرمی، کاهش درجه نفوذ و حساسیت حرارتی آن می شود. عملکرد قیر را در دمای بالای بدون به مخاطره انداختن رفتار دمای پایین آن بهبود می بخشد.

لاستیک ها یا الاستومرها

لاستیک ماده ای آلی است که از طبیعت یا از طریق سنتز به دست می آید. مهم ترین نشانه لاستیک افزایش طول آن تحت تأثیر نیروی کششی و بازگشت به حالت اولیه پس از رها شدن است. لاستیک های با منشا غیر طبیعی از جمله پلی ایزوپرون، پلی بوتادین استادین و غیره وارد بازار شدند که عامل ولکانیزاسیون همه ی آنها گوگرد بوده و بعد از آن انواع دیگری نیز با عامل ولکانیزاسیون پر اکسید ابداع شدند.

از مهم ترین لاستیک های شناخته شده استایرن بوتادین رابر است. از کوپلیمریزاسیون استایرن و بوتادین در سیستم امولسیون تولید می شود. محصول به صورت شیرابه ای سفید رنگ حاصل می شود. در صورت شکسته شدن امولسیون، این لاستیک از آب جدا می شود. معمولاً این کوپلیمر به هر دو شکل امولسیون و پلیمر خالص به قیر اضافه می شود.

خاصیت بازیابی کشسان نمونه قیری را بهبود می بخشد. در دمای پایین انعطاف پذیری قیر را افزایش و ترک های حرارتی را کاهش می دهد. همچنین بررسی های انجام شده در مورد روسازی های آسفالتی حاوی این نوع پلیمر نشان داده که مخلوط های اصلاح شده مقاومت بیشتری در برابر ترک های انعکاسی نسبت به مخلوط آسفالتی اصلاح نشده دارند.

ترکیبی (الاستمر و پلاستومر)

استفاده از افزودنی های پلیمری در شکل های پلاستیک و لاستیک به صورت مجزا، تنها برخی خواص را بهبود می بخشند و بر خواص دیگر بی تأثیر و یا دارای اثری ناچیز هستند. بنابراین با ترکیب الاستومر ها و پلاستومرها و استفاده توام از یک کاتالیست (روغن) جهت امتزاج بهتر و ایجاد مخلوطی نرم تر مجموعه اثرات مطلوبی را که الاستومرها و پلاستومرها به تنهایی در قیر ایجاد می کردند را بدون اثر متقابل و تأثیر منفی بر یکدیگر در قیر ایجاد نمایند. برای مثال استفاده از استایرن بوتادین رابر و پلی اتیل سبک به همراه روغن سنگین سبب بهبود بازیابی الاستیک و کارایی قیر می شود.

ترموپلاستیک الاستومرها

این پلیمرها دارای خواص توام پلاستیکی و لاستیکی هستند و به طور گسترده در بهبود خواص قیر به کار می روند. قیرهای اصلاح شده با این پلیمرها در دمای اختلاط و تراکم، دارای کندورانی مناسبی بوده و ضمن آن که در دمای خدمت دهی و خصوصاً دماهای پایین، خواص الاستی سیته آن حفظ می شود، این امکان را فراهم می سازد تا قیرهای اصلاح شده با این پلیمرها را در هر یک از شرایط آب و هوایی سرد و گرم به کار بیرند.

استفاده از این پلیمر در مخلوط آسفالتی خاصیت چسبندگی بهتر، عملکرد خوب در هر دو محدوده دمای بالا و پایین، انعاطف پذیری بیشتر در دمای پایین، مقاومت در برابر تغییر شکل و شیار افتادگی در دماهای بالا، کاهش حساسیت دمایی، بهبود مقاومت کششی و افزایش مدول سختی را به همراه دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>