اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قاب خورجینی

قاب خورجینی یکی از سیستم های سازه ای رایج در کشور بوده و تحقیقات متعدد، مبین نیازمندی این سیستم به مقاوم سازی لرزه ای است. تعداد زیادی از سیستم های ساز ه ای موجود در ایران را قاب های ساده خورجینی تشکیل می دهد.از آنجا که اتصالات خورجینی فاقد سختی و مقاومت کافی هستند، این نوع قاب ها توان مقابله با بارگذاری زلزله را نداشته و نیازمند تقویت لرزه ای هستند.

روش های متفاوتی برای تقویت این قاب ها وجود دارد از جمله آنها می توان به مهاربندی کردن قاب یا تقویت اتصالات آن به منظور تقویت رفتار خمشی قاب اشاره کرد.اصولاً قاب های مهاربندی شده به دلیل بروز پدیده کمانش در مهاربندها از قابلیت جذب انرژی مطلوبی برخوردار نیستند و در نتیجه باید برای نیروی زلزله بالایی طراحی شوند.

این امر موجب بالا رفتن حجم عملیات مقاوم سازی و هزینه های آن می شود. از طرف دیگر تقویت خمشی اتصالات خورجینی نیز اگر چه موجب بهبود رفتار این نوع قاب ها می شود ولی از آنجا که تیرها و ستون های قاب های خورجینی موجود به منظور مقابله با لنگرهای ناشی از زلزله طراحی نشده اند. تقویت اتصالات به تنهایی کفایت نمی کند و در نتیجه هزینه مقاوم سازی از این روش نیز بسیار زیاد خواهد بود.

نتایج تحلیل غیر خطی قاب خورجینی

تحلیل قاب خورجینی ساده تحت مولفه افقی شتاب نگاشت های مقیاس شده نشان داد، که این قاب توان مقابله با بار زلزله مذکور را دارا نیست و به علت تشکیل مفاصل پلاستیک متعدد دچار فروریزش می شود.در نهایت با استفاده از مهاربندهای مذکور این قاب خورجینی آسیب پذیر، در برابر بارگذاری زلزله محاسبه و مقاوم سازی شد.

حسن مقاوم سازی به این روش در مقایسه با تبدیل قاب به یک قاب خمشی، حجم مقاوم سازی کمتر به ویژه عدم نیاز به تقویت تیرهای خورجینی و در مقایسه با مهاربندهای هم محور متعارف ظرفیت شکلپذیری بیشتر است. در نهایت رفتار این قاب خورجینی بعد از مقاوم سازی تحت شتاب نگاشت مقیاس شده با استفاده از یک تحلیل غیر خطی بررسی شد.

تحلیل های مذکور نشان داد که این سیستم توانایی بالایی در طراحی لرزه ای سازه ای جدید و همچنین مقاوم سازی سازه های موجود دارد و روش طراحی بیان شده برای مهاربندهای کمانش ناپذیر جوابگو بوده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>