اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بتن

بارهای رفت و برگشتی حاصل از نیروی زلزله در داخل صفحه دیوار برشی بتن مسلح درجا، ممکن است تنش های کششی و فشاری بزرگی را در لبه های انتهایی دیوار به وجود آورند که به طراحی اجزای مرزی در آن منتهی شود. از سویی ستون های بتن مسلح پیش ساخته در طرفین دیوار برشی این سیستم سازه ای که متشکل از قاب ساختمانی ساده با دیوار برشی بتن مسلح هستند.

صرفاً برای بارهای محوری طراحی شده اند و نمی توانند به عنوان اجزای مرزی در لبه دیوار مورد استفاده قرار گیرند. به علاوه در حد فاصل میان اجزای مرزی و دیوار برشی بتن مسلح درجا، نیروهای برشی قابل توجهی بر اثر بارهای لرزه ای پدید می آید که ستون های بتن مسلح پیش ساخته برای چنین نیروهایی طراحی نشده اند.

به همین علت ضروری است جزییات مناسبی برای اتصال قاب بتن مسلح پیش ساخته به دیوار برشی بتن مسلح درجا در نظر گرفته شود تا اعضای قاب پیش ساخته صرفا بارهای ثقلی را تحمل نموده و در باربری جانبی هیچ گونه مشارکتی نداشته باشند.

در این خصوص لازم است ستون های پیش ساخته طرفین دیوار برشی بتن مسلح درجا با فاصله مناسبی از آن که برابر با حداکثر تغییر مکان جانبی نسبی طبقه هستند، طراحی و اجرا شوند. در عین حال، دیافراگم سقف پیش ساخته و تیر کلاف مربوطه باید با جزییات فنی- اجرایی مطلوبی به دیوار برشی درجا، برای انتقال صحیح نیروهای جانبی، متصل شود.

وصله دو ستون پیش ساخته

بسیاری از طراحان سازه های بتن مسلح پیش ساخته، به منظور جلوگیری از ضعیف شدن مقطع باربر ستون، از ایجاد وصله خودداری می نمایند. با این وجود، پیش بینی وصله به علت محدودیت های حمل قطعات پیش ساخته از محل کارخانه به کارگاه و همچنین ملاحظات اجرایی (مانند تغییر مقطع ستون)، امری اجتناب ناپذیر است. اولین تراز وصله در یک ستون بتن مسلح پیش ساخته، به طور معمول بین طبقه سوم و چهارم اتنخاب می شود، مگر آن که وصله ستون بین طبقه دوم و سوم صورت گیرد که در آن حالت، وصله بعدی به صورت استثنا در طبقه پنجم انجام خواهد شد. دومین وصله در یک ستون، به طور معمول دو تا سه طبقه بالاتر از محل وصله اول انجام می شود.

وصله از طریق کفشک فولادی

یکی دیگر از شیوه های مورد استفاده برای وصله ستون های بتن مسلح پیش ساخته، به کار بردن کفشک فولادی در محل وصله آنها است. برای این منظور، با اتصال جوشی میلگردهای اصلی ستون پیش ساخته به صفحه ستون در بالا و پایین محل وصله و اتصال دو صفحه ستون تحتانی و فوقانی توسط پیچ و مهره به یکدیگر، می توان از این نوع وصله خمشی استفاده نمود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>