اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شمع بتنی

آزمایش های شمع به آزمایش ھای تعیین ظرفیت باربری و آزمایش های کنترل کیفیت سازه تقسیم می شوند. از آنجا که آزمایش های شمع، بخشی از مراحل اجرای آنها است، تشریح آنها در اینجا اهمیت دارد. با توجه به عدم اطمینان روابط نظری، تعیین ظرفیت باربری شمع لازم است. باربری شمع به صورت درجا با آزمایش تعیین می شود.

آزمایش های تعیین ظرفیت باربری

  • بارگذاری استاتیکی شمع
  • روابط مبتنی بر اندازه گیری ضربه - فرورفت
  • روابط مبتنی بر اندازه گیری ضربه - فرورفت - بر جهندگی
  • آزمایش دینامیکی شمع

آزمایش بارگذاری استاتیکی

در آزمایش بارگذاری استاتیک، بار به استاتیکی، به صورت تدریجی به شمع ها وارد می شود و ظرفیت باربری آن تعیین می شود. در صورتی که طراحی نامناسبی صورت گرفته باشد و یا اجرا صحیح نباشد، مشخص می شود. آزمایش های بارگذاری استاتیک، به منظور آزمایش های استاتیکی، تعیین ظرفیت باربری نھایی شمع یا نشست و تغییر مکان شمع تحت بارهای بھره برداری به کار می رود. این روش نسبتاً گران و وقت گیر است، ولی دقیق ترین راه برای تعیین ظرفیت باربری شمع ها است.

آزمایش بارگذاری افقی

در آزمایش بارگذاری افقی، بار افقی به صورت تدریجی به شمع ها وارد می شود. در این آزمایش معمولاً یک شمع دیگر به عنوان تکیه گاه است. یا دو شمع را به طرف ھم می کشند. آزمایش تعیین باربری شمع بر اساس اندازه گیری تعداد ضربه و مقدار فرو رفت روش کار آن است که تعداد ضربه و مقدار فرورفت شمع در خاک اندازه گیری و سپس با کمک این روابط باربری تخمین زده می شود.به طور کلی روابط تحلیل کوبش بر این فرض استوار است که کار انجام شده توسط چکش در حین فرو کردن شمع برابر با کار مقاوم مجموعه شمع و خاک است.

فرمول های ارائه شده معمولاً بسیار تقریبی هستند و با ضرایب اطمینان بزرگ (حدود ٦) به کار می روند. پیشنهاد ضرایب اطمینان بزرگ به دلیل استفاده از فرضیات غیر دقیق از جمله صلب بودن شمع، ناشناخته بودن مکانیزم کوبش و بی اطلاعی از راندمان چکش است. فرو رفت شمع تحت ضربه شامل دو بخش دائم و بازگشت پذیر است. برجهندگی در واقع فرو رفت بازگشت پذیر شمع تحت ضربه است. برجهندگی را گاهی فرو رفت برگشتی می خوانند.

روابط مختلفی برای تحلیل کوبش و تعیین ظرفیت باربری شمع ها پیشنهاد شده است. این فرمول ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند. روابطی که بین ضربه چکش، میزان فرو رفت شمع و ظرفیت باربری شمع ارتباط برقرار می کند. روابطی که علاوه بر ضربه چکش و میزان فرورفت به مقدار برجهندگی شمع تحت ضربه هم توجه می کنند و آن را به ظرفیت باربری شمع ارتباط می دهند.

آزمایش های دینامیکی

آزمایش دینامیکی شمع تکنولوژی نسبتاً جدیدی است و بر اساس حل معادله پخش موج تنش در شمع استوار است. کوبش شمع، موجب ایجاد یک موج تنش می شود که به سمت پایین حرکت می کند. در مقابل خاک، در برابر موج تنش، به سمت بالا مقاومت می کند و موج تنش می تواند به وسیله یک سرعت یا شتاب سنج و یک تنش یا کرنش سنج که در سر شمع نصب شده، اندازه گیری شود.

با زمان حرکت موج تنش که به سمت بالا حرکت می کند، می توان توزیع مقاومت خاک در طول بدنه شمع را نیز تعیین کرد.این روش برای تعیین ضریب کارایی انتقال انرژی به وسیله چکش کوبش، تعیین تنش های فشاری و کششی ایجاد شده در شمع و تعیین موقعیت و شدت آسیب های سازه ای نیز قابل استفاده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>