اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اندرکنش

استفاده از مخازن مدفون برای ذخیره سازی آب، فرآورده های نفتی یا انبار نمودن ضایعات توسعه روز افزونی دارد. بررسی رفتار لرزه ای مخازن مدفون به لحاظ نحوه توزیع فشار دینامیکی سیال درون مخزن و فشار خاک اطراف آن تحت اثر بارگذاری زلزله اهمیت بسزایی دارد.

برای مدل سازی اندرکنش خاک و سازه و پدیده انتشار امواج در حوزه خاکی اطراف مخزن، ضمن استفاده از روش حل مستقیم، از مرز جاذب ویسکوز در فاصله ای مناسب استفاده شده است. رفتار غیر خطی خاک توسط مدل رفتاری دراکر-پراگر که وابسته به فشار همه جانبه است، مدل شده و نتایج حاصله به صورت پوش فشار دینامیکی خاک یا سیال بر جداره مخزن بیان شده است.

روش های تحلیل اثر اندرکنش خاک و سازه به سه گروه عمده روش حل مستقیم، روش زیر سازه و روش حل مختلط تقسیم می شوند. در روش حل مستقیم، سازه و قسمتی از خاک اطراف آن به روش المان های محدود مدل شده و در یک مرحله مورد تحلیل قرار می گیرند.مهم ترین مزیت این روش امکان در نظر گرفتن رفتار غیر خطی خاک همراه با اثر اندرکنش سازه است. اما به علت استفاده از یک محیط غیر پیوسته و محدود برای مدل سازی فضای نیمه بی نهایت، نحوه اعمال شرایط مرزی بسیار مهم است.

به طور کلی با افزایش اثر اندرکنش خاک سازه نیروی ارتجاعی به وجود آمده در سازه کاهش می یابد. کاهش لاغری سازه باعث کاهش بیشتر نیروی ارتجاعی می شود. در سازه های لاغر، محاسبه تحریک ورودی به پی در اثر اندرکنش سینماتیکی و اعمال آن به پای سیستم خاک سازه به جای تحریک میدان آزاد خاک باعث افزایش نیروی ارتجاعی به وجود آمده در سازه می شود. این افزایش با تشدید اثر اندرکنش (نرمتر شدن خاک) بیشتر می شود.

اگر سازه دارای پی گسترده یا عمیق باشد و در عمقی از سطح زمین قرار گیرد و ابعاد ساختمان و پی به حدی باشد که انتشار و بازگشت موج زلزله از بدنه خاک، با توجه به سختی نسبی سازه و خاک پی امکان پذیر باشد، باید از روش های تحلیلی مناسب، اندرکنش لرزه ای خاک و سازه را درنظر گرفت. برای سازه های معمولی و ابعاد متداول که عمق زیرزمین آنها از دو طبقه تجاوز نمی کند، نیازی به در نظر گرفتن اندرکنش نیست.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>