اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


تیرچه


استفاده از مواد اولیه نامناسب

استفاده از نبشی های فابریک موجود در بازار یکی از شایعترین موارد در این زمینه است. تنها نبشی فابریک مجاز جهت استفاده در ساخت تیرچه های کرومیت، نبشی تولید کارخانه ذوب آهن اصفهان بوده که به دلیل ظرفیت تولید محدود و قیمت بالا، در اکثر شهرهای کشور یافت نمی شود و اختلاف قیمت آن با سایر نبشی ها، باعث عدم استفاده تولید کنندگان و عدم صرفه اقتصادی (در مقایسه با استفاده از ورق جهت ساخت نبشی) خواهد شد.

با اطمینان کامل می توان گفت که هیچ کدام از فولادهای وارداتی، مشخصات فنی مناسب جهت استفاده در ساختمان ها را ندارند و این موضوع در تمام اشکال پروفیل ها اعم از تیرآهن، میلگرد و ورق صادق است. زیرا هیچگونه نظارت کیفی بر اقلام وارداتی نیست و وارد کنندگان در جهت سود بیشتر ارزانترین فولادهای خارجی که طبیعتاً نامرغوبترین آنهاست، را وارد می کنند.

این میلگردها را نیز به دلیل عدم حصول اطمینان از کیفیت به هیچ عنوان نباید در اعضای سازه ای و ساخت تیرچه ها مورد استفاده قرار داد. بعضاً آنقدر کیفیت این میلگردها پایین است که بر اثر خم کردن آن با شعاع قوس مناسب مانند چوب خشک، ترد شکن شده است. بنابراین استفاده از این فولادها در ساختمان ها و تیرچه ها می تواند بسیار خطرآفرین باشد.

واضح است که استفاده از فولاد دست دوم به دلیل تغییر مشخصات فنی و مکانیکی آن هیچ جایگاهی در سازه و تیرچه ها ندارد و تنها مصرف کنندگان این فولادها کسانی هستند که هیچ چیز بجز قیمت برایشان اهمیتی ندارد. فولاد مصرفی در ورق پایینی باید با استاندارد ملی شماره 1600 مطابقت داشته و فاقد هرگونه اعوجاج و زنگزدگی باشد. متأسفانه برخی از مجریان سقف به جهت صرفه اقتصادی از ورق های کهنه و موج دار (پلیسه مانند) استفاده می کنند که این امر باعث ضعف سقف و عدم اجرای جوشکاری مناسب می شود.

متأسفانه استفاده از میلگردهای ذوبی در ساخت تیرچه های کرومیت نیز رواج دارد. میلگردهای ذوبی میلگردهایی هستند که از ذوب آهن قراضه به دست می آیند و بسیار بی کیفیت هستند و گاهاً قبل از اینکه تحمل بار کنند، در اثر حمل و نقل می شکنند.

استفاده از فولاد نوع AIII در ساخت تیرچه ها که مجاز نیست. به علت وفور فولاد AIII و ذوبی در بازار به این موضوع توجهی نشده و استفاده گسترده از این نوع فولادها در تهیه تیرچه مشاهده می شود. جوشکاری میلگردهای AIII مستلزم رعایت تمهیدات خاصی است که هیچکدام رعایت نشده و از طرفی در خم کردن میلگردها باید حداقل شعاع خم رعایت شود تا منجر به ترک خوردگی در میلگرد نشود.

میلگردهای مجاز جهت ساخت تیرچه های کرومیت تنها میلگردهای نوع AI نرم و AII نیمه سخت هستند. میلگردهای نوع AIII سخت، جوش پذیری بسیار کمی دارند و مطابق با نشریه شماره 543 استفاده از آنها در ساخت تیرچه های کرومیت ممنوع است.

ساخت غیر اصولی تیرچه ها

در تولید تیرچه های کرومیت جوشکاری و کیفیت جوش از مهم ترین مسائل در ساخت تیرچه ی با کیفیت بوده که با با بررسی چشمی قابل رویت است. علاوه بر جوشکاری، مسائل مختلفی در روش ساخت تیرچه ها وجود دارد که در کیفیت تولیدی بسیار موثر است که از جمله می توان به نحوه اورلپ زیگزاگ ها، رعایت بعد جوش و فواصل جوش، رعایت گام زیگزاگ ها بر اساس محاسبات، کنترل دمای محیط و بازرسی مرتب جوش ها اشاره نمود.

بنابراین یکی از مهم ترین عوامل تهدید کننده سلامت تیرچه، جوشکاری نامناسب تیرچه ها است. استفاده از ترانس جوش تک فاز در بسیاری از کارگاه های غیر مجاز متداول است که موجب عدم استحکام جوش می شود. همچنین افزایش بیش از حد آمپر جوشکاری باعث ذوب شدن قطعات جوش شونده و کاهش شدید مقاومت تیرچه می شود.

از دیگر مشکلات، ناکافی بودن طول جوش ها است. همچنین اورلپ نامناسب زیگزاگ ها، عدم جوش پذیری میلگرد زیگزاگ یا نبشی فوقانی و یا ناکافی بودن طول جوش زیگزاگ، وصله نامناسب قطعات، عدم رعایت گام زیگزاگ ها و حتی بی دقتی در طول تقویت ها از جمله مسائل شایع در ساخت تیرچه کرومیت است.

در دهانه های بزرگ طول جوش لازم میلگرد خر پایی روی بال تحتانی به سختی تأمین شده و عموماً این مورد در نقشه ها و محاسبات مورد توجه قرار نمی گیرد. عموماً دیده شده در تیرچه های موجود در بازار، مقدار جوش برای تیرچه های با دهانه کوتاه و بلند برابر است. این موضوع ناشی از بی توجهی به اهمیت موضوع جوش است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>