اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قالب فلزی

قالب بندی لغزنده عمودی را می توان بر اساس حرکت پیوسته انجام داد یا آن را طوری برنامه ریزی کرد که در ارتفاع معینی متوقف شود و پس از مدت زمان مورد نیاز برای تاخیر در اجرای عملیات (به هر دلیلی)، حرکت لغزان خود را مجدداً شروع نماید. معمولاً حرکت قالب لغزان با سرعتی یکنواخت صورت می گیرد. در صورتی که قالب لغزان به هر دلیلی توقف نماید، درزهایی در بتن به وجود می آید که همان درزهای اجرایی است و با درزهای اجرایی میان مراحل بتن ریزی در عملیات ساختمانی با قالب ثابت فرقی ندارد.

قالب لغزنده در امتداد قائم با سرعتی یکنواخت حرکت می کند و این سرعت به اندازه ای است که هر مقطع از بتن در طول مدت زمان لازمی که برای گیرش اولیه نیاز دارد، در درون قالب بماند. روش قالب لغزنده عمودی برای سازه های پوسته ای با ضخامت جداره ثابت یا متغیر (البته با ایجاد تمهیدات خاص) کاربرد دارد.

قالب های لغزان عمودی توسط جک هایی به بالا حرکت داده می شوند که بر روی میله های صاف یا لوله های سازه ای که در بتن سخت شده کار گذاشته می شود. (مرحله زیرین بتن ریزی) و به عنوان تکیه گاه عمل می کنند، حرکت می کند. این جک ها ممکن است از نوع دستی یا بادی یا برقی و یا هیدرولیکی باشند. سکوهای کار (سکوهایی که برای استقرار کارگران آرماتوربند و قالب بند و بتن ریز مورد نیاز است) و داربست هایی که برای کارگران پرداخت کار مورد نیاز است، نیز به قالب لغزان متصل شده و به همراه این قالب ها، حرکت می کند.

مزایا و معایب استفاده از قالب لغزنده عمودی

مزایا

به طور کلی می توان مزایای استفاده از قالب لغزنده عمودی را به شرح زیر برشمرد.

  • سرعت اجرای سازه بسیار بالاست.
  • سازه اجرا شده کاملاً یکپارچه بوده و عاری از وجود درزهای ساختمانی عمودی و افقی است.
  • نیازی به استفاده از داربست برای انجام کار نیست.
  • امکان پیش ساخته کردن قطعات قالب در کارخانه وجود دارد. لذا عمیلات درون کارگاه ساختمانی از لحاظ آهنگری و نجاری به حداقل می رسد.
  • استفاده از این نوع قالب از ایمنی بالایی برخوردار است.
  • استفاده از این نوع قالب از لحاظ اقتصادی به صرفه است. البته لازم به ذکر است که استفاده از قالب لغزنده برای سازه های مرتفع بلندتر از 211 متر به صرفه خواهد بود و برای سازه های غیر مرتفع چندان مناسب نیست.

معایب

استفاده از قالب لغزنده دارای معایبی نیز می باشد که عبارتند از:

  • قیمت اولیه آن گرانتر از قالب های معمولی است.
  • اجرای بازشوها، برآمدگی ها و همچنین آرماتورهای انتظار مشکل است. اصولاً قالب لغزنده برای اجرای سازه هایی که مقطع ثابت داشته باشند (مانند سیلوهای گندم و …) مناسب تر است.
  • تدارکات اجرایی مشکل است. با توجه به اینکه کار با قالب لغزنده معمولاً 24 ساعته و به طور سه شیفت اجرا می شود، در نتیجه تأمین بتن، آرماتور و سایر تدارکات مورد نیاز آن حساس تر از کارهای معمولی است. در صورت قطع برق، وجود ژنراتور ضروری است و همچنین بایستی پیش بینی های لازم در مورد خراب شدن دستگاه بتن ساز، پمپ بتن و سایر وسایل کار بعمل آید.
  • در گرما یا در سرمای شدید اجرای قالب لغزنده نسبت به روش های دیگر مشکلات بیشتری را به همراه دارد.
  • به طور کلی استفاده از قالب لغزنده نیاز به نیروی متخصص بیشتری داشته و می بایستی هماهنگی لازم بین اکیپ های مختلف کاری وجود داشته باشد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>