اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اتصالات

اتصالات صلب در قاب های خمشی بکار می روند و قاب های خمشی از سیستم های مقاوم در مقابل نیروهای زلزله هستند. در این قاب ها به خاطر عدم دقت در تعیین بارهای ناشی از زمین لرزه، تامین شکل پذیری اهمیت ویژه ای دارد. این عدم یقین، ناشی از کمبود دقت در تعیین جرم، خواص دینامیکی سازه و نیز شتاب وارده به قاب ها است.

معیار اساسی در طراحی اتصال

  • مقاومت کافی برای تحمل تلاش های داخلی (نیروهای محوری، برشی و خمشی)
  • شکل پذیری کافی برای تحمل تغییر شکل های ناشی از بار جانبی (تغییر مکان و دوران) در محدوده غیر خطی یا به عبارتی تضمین عملکرد در ناحیه غیر الاستیک
  • سختی کافی برای کنترل محدودیت تغییر شکل جانبی سازه

شکل پذیری

قابلیت جذب، اتلاف انرژی و حفظ باربری سازه در خلال بارهای رفت و برگشتی و تغییر شکل های غیر خطی بدون کاهش چشمگیر در مقاومت اعضاء.

منحنی چرخه ای یا هیسترزیس

در خلال زلزله به دلیل ماهیت رفت و برگشتی آن، سازه بارها خاصیت بارگذاری - باربرداری را تجربه می کند. اگر نمودار نیرو - تغییر شکل سازه در زمان تداوم زلزله ترسیم شود، نمودار حاصل به نمودار چرخه هیسترزیس معروف است. بدیهی است در انتهای ارتعاش سازه نسبت به وضعیت اولیه دارای یک تغییرشکل ماندگار خواهد بود که به دلیل کاهش در مقاومت و سختی سازه ایجاد شده و به تغییر شکل پسماند معروف است.

ستون ها

  • به دلیل اینکه ستون ها اصلی ترین المان باربر سازه هستند، برای حالت الاستیک (ارتجاعی) و مرزی بین ناحیه الاستیک و غیر الاستیک (ناحیه جاری شدن یا گسیختگی) طرح شوند.

تیرها

  • برای حالت شکل پذیری طرح می شوند زیرا محل خرابی آنها قابل تشخیص است.

اتصالات

  • به دلیل اینکه ماهیت پیچیده تنها برای حالت الاستیک طرح می شوند.

آشکار است که طرح سازه ها باید به گونه ای صورت پذیرد که سازه توانایی جذب انرژی را با رفتار غیر خطی و غیر ارتجاعی خود داشته باشد.انواع قاب های خمشی فولادی تغییر شکل های غیر ارتجاعی مختلفی را نشان می دهند. هر قدر ضریب رفتار و در نتیجه شکل پذیری مورد نظر در ساز های بیشتر باشد، رفتار غیر ارتجاعی آن افزایش یافته و ضرورت تامین شرایطی برای امکان یافتن این رفتار زیاد می شود.بر این اساس مبحث دهم مقررات ملی ساختمان، قاب های خمشی فولادی را از نظر شکل پذیری به سه دسته معمولی، متوسط و ویژه (با شکل پذیری زیاد) تقسیم می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>