اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

زلزله

گسل ها نوعى ساختار خطى، همراه با جابه جایى هستند که بر تحولات زمین ساختى و همچنین تکوین حوضه هاى ساختارى - رسوبى ایران اثر در خور توجه داشته اند. از این میان، اثر گسل هاى طولى عمده، همزمان با جنبش هاى کوه زایى کاتانگایى (پرکامبرین پسین) به مراتب بیشتر است. روند این گسل ها در بیشتر جاها با روندهاى زمین ساختى مربوط به چین خوردگى کاتانگایى همخوان است و در راستاى شمالى - جنوبى قرار دارد.

شناخت گسله ها و بررسی ویژگی های گسلی از دو دیدگاه مهم است. اول این که گسل های پوسته قارهای به دلیل اینکه زون برشی ایجاد می کنند و به صورت مجموعه ای از سنگ های خرد شده دیده می شوند، خاستگاه مواد معدنی هستند. مطالعه گسله ها به شناسایی کانسارها، نحوه پراکندگی، اکتشاف و استخراج مواد معدنی کمک می کند.

مطالعه گسل ها از آنجائی که توان لرزه زایی دارند، دارای اهمیت است. شناسایی زون های گسلی فعال و برآورد توان لرزه زایی این گسله ها می تواند در کاهش خسارت های جانی و مالی مهم باشد.قرارگیرى کانون زمین لرزه هاى سده بیستم در درازاى بسیارى از گسل هاى ایران، نشان مى دهد که بسیارى از گسل هاى ایران هنوز فعال هستند.

گسل ها در تحولات زمین ساختى گوناگون (دگرشیبى، چینخوردگى، ماگماتیسم) نقش مؤثرى داشته اند. براى نمونه، بسیارى از تکاپوهاى آتشفشانى شکافى ایران از طریق گسل ها و بازشدگى آنها به سطح زمین رسیده اند.در ریخت زمین ساخت امروز ایران، گسل هاى طولى و عمده نقش سازنده داشته اند به گونه اى که بسیارى از روندهاى ساختارى کنونى ایرانزمین نتیجه حرکت افقى و قائم گسل ها است.در طول یک گسل، مقدار و ساز و کار جابه جایى، یکسان و همانند نیست و ممکن است بخشى از یک گسل به صورت فشارى و بخش دیگر آن به صورت کششى عمل کند.

طبقه بندی بر اساس شیب سطح گسل

زمین شناسان، گسل ها را بر اساس لغزش به سه دسته تقسیم می کنند.

  • در صورتی که لغزش کلی در جهت شیب گسل باشد، گسل شیب لغز (Dip-slip fault) نامیده می شوند.
  • در صورتی که لغزش کلی به موازات امتداد گسل باشد، گسل امتداد لغز (Strike-slip fault) نامیده می شوند.
  • در صورتی که لغزش دارای هر دو مؤلفهٔ امتدادی و شیبی باشد، گسل مورب لغز (Oblique-slip fault یا Diagonal-slip fault) نامیده می شوند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>