اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ستون

امروزه به دلایل متعدد و مشکلات خاص کارگاهی و حتی محدودیت های زمانی مجبور به استفاده از تکنولوژی های خاصی برای پیشبرد پروژه های عمرانی هستیم. یکی از این تکنولوژی ها، کفشک ستون است. این تکنولوژی یکی از راه های موثر و کاربردی برای اتصال ستون بتنی به فونداسیون است. برای این اتصال از بولت های پرمقاومت استفاده می شوند.

این تکنو لوژی برای بارگذاری های کم تا متوسط استفاده می شود و در بارگذاری های حجیم یا سازه های مرتفع کاربردی نیست و دارای مشکلاتی است. این تکنولوژی به اندازه کافی مقاوم بوده ودر حین نصب ستون ها نیاز به مهار جانبی موقت ندارد. در این تکنو لوژی ابتدا ستون ها در کارخانه مربوطه و به صورت پیش ساخته و با نظارت دقیق ساخته شده و سپس به محل کارگاه منتقل می شوند.

قبل از بتن ریزی ستون ها، بیس پلیت طبق محاسبات با ابعاد و اندازه مناسب در انتهای ستون نصب شده وسپس بتن ریزی انجام می شود. در برخی موارد نیز بیس پلیت حذف شده و از بولت های مخصوصی استفاده می شود. در گام بعد، ستون ها بر روی بولت هایی که در زمان بتن ریزی فونداسیون کار گذاشته شده اند، متصل می شوند و به وسیله پیچ و مهره محکم در جای خود بسته می شوند. همچنین پیچ ها امکان تغییر تراز ستون بر روی فونداسیون را نیز ایجاد می کنند. پس از بستنن پیچ ها فضای خالی بین بیس پلیت و فونداسیون و اطراف پیچ ها با مخلوط گروت پر می شود.

مقاوم سازی ستون های بتنی پل با کفشک بتنی (پدستال)

ستون ها در اغلب زلزله ها به علت نبود مقاومت عرضی (برشی) کافی و جزئیات سازه ای ضعیف، دچار شکست می شوند. به این جهت برای تعیین شاخص آسیب پذیری ستون در اثر خرابی برشی، از پارامترهای طول موثر ستون، شاخص تکیه گاهی و حداکثر بعد عرضی ستون استفاده می شود که وابسته به پارامتر درصد فولاد در مقطع ستون است. بدین ترتیب امکان محاسبه شاخص آسیب پذیری ستون به خرابی برشی امکان پذیر نیست.

ستون های بتنی پل ها در محل اتصال خود به فونداسیون در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر هستند. با وجود بهسازی بدنه ستون ها همواره این قسمت از پل ها محلی برای تمرکز آسیب دیدگی است. یکی از مناسب ترین روش ها برای بهسازی لرزه ای ستون ها، استفاده از کفشک بتنی یا فیوز است.

یکی از معضلات بسیار اساسی برای ستون های بتنی متکی به پی پل ها به واسطه وجود نیروی برشی کم، به همراه خمش سیکلی و نیروی محوری رخ می دهد. این کفشک ها مانند یک فیوز علاوه بر ایجاد محدودیت چرخشی مفاصل با خورد شدن خود به جذب انرژی زلزله می پردازند.

چنانچه پس از مقاوم سازی ستون با استفاده از کفشک بتنی محل اتصال ستون به پی پل ها تقویت شود، می توان انهدام پای ستون را محدود کرد. با این کار ضمن کاهش چرخش مفاصل می توان از تغییر مکان های جانبی بزرگ عرشه پل ممانعت به عمل آورد. حتی در مواردی، آسیب دیدگی پای ستون را به کلی از بین برد. کفشک بتنی به عنوان فیوزی جهت کنترل آسیب دیدگی پای ستون ها کاربرد دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>