اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ساختمان

خطرناک ترین نوع آسیب پذیری دیوارهای بنایی خرابی خارج از صفحه دیوارها است. زیرا این نوع آسیب پذیری می تواند باعث از بین رفتن تکیه گاه سقف و در نتیجه فرو ریختن آن شود. از طرفی شکست خارج از صفحه دیوارهای بنایی باعث حذف خصوصیات مثبت داخل صفحه دیوار، سختی و مقاومت، می شود. ترک های ناشی از حرکات خارج از صفحه دیوارها ناشی از نیروهای لرزه ای اولین ترک هایی هستند که در ساختمان های بنایی اتفاق می افتند.

تحت نیروهای خارج از صفحه، دیوارها به صورت خمشی رفتار نموده و به علت مقاومت کششی کم مصالح بنایی، ترک های خمشی در سطح دیوار ایجاد می شوند.الگوی ترک های دیوارهای بنایی تحت نیروهای خارج از صفحه بستگی به وضعیت تکیه گاهی دارد. اگر دیوار در تمام محیط خود توسط تیر و ستون احاطه شده باشد و در نتیجه دارای تکیه گاه های مناسبی باشد، الگوی ترک خوردگی، مانند خطوط سیلان یک دال 4 طرف گیردار است.

بدین معنا که ترک ها از 4 گوشه دیوار به صورت مایل شروع شده و تا وسط دیوار ادامه می یابند. اگر دیوار تنها در بالا و پایین خود دارای تکیه گاه باشد رفتار آن شبیه یک تیر دو سر ساده بوده و تنها یک ترک افقی در وسط آن ایجاد می‌شود. دیوارهایی که تنها در پایین دارای تکیه گاه هستند مانند یک تیر طره رفتار می کنند و بسیار تحت نیروهای خارج از صفحه آسیب پذیر هستند.

عوامل موثر افزایش مقاومت

عواملی که باعث افزایش مقاومت خارج از صفحه دیوارها می شوند، شامل موارد زیر است.

  • نسبت ارتفاع به ضخامت دیوارهای بنایی (لاغری دیوار).
  • اتصال بین دیوار و اجزای پیرامونی، مانند سقف و ستون های اطراف.
  • بار قائم وارد بر دیوار. هرچه این نیرو بیشتر باشد پایداری دیوار بیشتر است.
  • فاصله بین تکیه گاه های جانبی. هرچه فاصله بین کلاف های قائم یا دیوارهای متقاطع کمتر باشد مقاومت خارج از صفحه دیوار بیشتر است.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>