اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سقف شاردک

از لحاظ سیستم باربر جانبی، ساختمان­ های دارای سقف شاردک با سایر ساختمان­ ها تفاوتی ندارند. هر چند که به دلیل وجود سختی قابل توجه در دال شاردک، سیستم دال تا حدودی در سختی جانبی سازه مشارکت می کند ولی در طراحی­ های صورت گرفته در واحد طراحی شرکت، از این سختی صرف نظر کرده و برای تامین مقاومت جانبی از سیستم قاب خمشی یا دیوار برشی استفاده می­ شود.

به­ طور کلی معمولاً ساختمان­ های زیر شش طبقه با سیستم قاب خمشی و ساختمان­ های بلندتر با دیوار برشی طراحی می­ شوند. البته برای بهره بردن از مزایای دال تخت، حتی در سیستم قاب خمشی تیرهای میانی آویزدار تا حد ممکن حذف می ­شوند و فقط از تیرهای لبه ساختمان استفاده می­ شود.

طبق استاندارد 2800، استفاده از دال تخت در ساختمان­ های بلندتر از سه طبقه ممنوع است. در پروژه­ های با تعداد طبقه کمتر در صورت تامین مقاومت جانبی توسط ستون­ ها می­ توان از دال تخت استفاده کرد. هر چند بهتر است در ساختمان­ هایی که دهانه­ ی ستون­ های لبه ساختمان نسبتاً زیاد است برای کنترل خیز دال از تیر لبه استفاده شود.

کنترل خیز

یکی از مسائل بسیار مهمی که در طراحی دال ­ها مخصوصاً دال­ های با دهانه­ های بلند باید مورد توجه قرار بگیرد، موضوع کنترل تغییر شکل یا خیز دال است. در آئین ­نامه­ ها برای کنترل خیز دال، محدودیتی برای نسبت طول دهانه به ضخامت در نظر می­ گیرند. در صورت بر­آورده شدن این ضابطه طبق آئین نامه، نیازی به کنترل خیز نیست

. برای دال­ های تخت بدون تیر لبه، این نسبت 33 است و چنانچه از تیر پیرامونی یا تیر لبه در چشمه­ های بیرونی ساختمان استفاده شود تا 36 افزایش می ­یابد. یعنی برای یک دال به ضخامت 30 سانتی ­متر حداکثر دهانه دال (بدون کنترل خیز) حدود 10 متر، در صورت استفاده از تیر لبه حدود 12 متر است.در صورت نیاز به دهانه ­های بلندتر می ­توان ضخامت سقف را افزایش داد یا اینکه از تیرهای آویزدار جهت تقویت سختی دال و کاهش خیز استفاده نمود.

کنترل برش ناشی از خمش

یکی از موضوعات مهمی که دال­ های مجوف نسبت به دال­ های توپر باید به صورت اضافه کنترل شود، برش ناشی از خمش و کفایت مقاومت مقطع در انتقال برش مخصوصاً در ناحیه جان است. در دال­ های مجوف با گوی­ های پلاستیکی این موضوع بحرانی بوده و متاسفانه مورد توجه قرار نمی­ گیرد.

در فن­آوری شاردک به دلیل استفاده از بلوک­ های مکعبی و ثابت بودن ضخامت جان در قسمت مقطع کاهش یافته این مشکل حل شده است. در عین حال مقاومت برشی بتن در ناحیه مقطع کاهش یافته برای برش کنترل می­ شود و در صورت نیاز فاصله بلوک­ ها افزایش می ­یابد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>