اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی
 
گفتگو آنلاین
 
دانلود زینگ
خانه دانلود اپلیکیشن زینگ آشنایی با زینگ فروشگاه خدمات اطلاعاتی همکاری با ما تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

گفتگو آنلاین

دانلود زینگ

جستجو
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص

دیوار

مهم ترین عامل در طرح و محاسبه دیوارهای حائل شناسایی و برآورد نیروی فشار جانبی خاک بر آن ها است. کنترل پایداری در برابر واژگونی و لغزش و ظرفیت باربری مجاز خاک زیر پی دیوار به شناخت دقیق این نیرو و محل نقطه اثر آن بستگی دارد پس از آن می توان با استفاده از آیین نامه های معتبر به محاسبات ضخامت و میلگردهای توزیعی و اصلی دیوار اقدام نمود.

در بعضی موارد اشتباهات طراحی یا عدم تخمین دقیق مقدار بارهای وارده، خطاهای انجام شده در تعیین مشخصات مصالح، انتخاب نکردن معیارها و روش های قابل قبول، منجر به تعیین ابعاد نادرست برای دیوار حائل و اجزای آن شود. در این مورد دیوار حائل و اجزای آن از نظر سازه ای، پایداری و مسائل ژئوتکنیکی دچار مشکل می شوند. در زیر به مهم ترین علل خرابی دیوارهای حائل در نتیجه طراحی نادرست ابعاد اشاره شده است.

  • ابعاد نامناسب برای عرض پایه دیوار
  • ضخامت های ناکافی برای پایه یا ساقه دیوار
  • طول کوتاه و ناکافی برای میله مهار به طوری که منطقه محرک خاکریز با منطقه مقاوم جلوی مهار مدفون شده در زمین تداخل داشته باشند.

بارگذاری دیوار حائل

اگر در بارگذاری دیوارهای حائل اثر عوامل مختلف به درستی در نظر گرفته یا اصلاً مطرح نشود، ممکن است با ایجاد مشکلات سازه ای، ناپایداری، ظرفیت باربری و نشست، باعث سقوط سیستم دیوار حائل شوند. این عوامل امکان دارد در مورد بعضی از دیوارهای حائل خاص مطرح و برای بعضی از دیوارها مصداق نداشته باشد.

  • برآورد ناصحیح بارگذاری به دلیل تخمین نادرست پارامترهای مقاومت برشی خاک
  • لحاظ نکردن سربارهای وارد بر دیوار
  • اضافه فشار ناشی از زلزله به دلیل نیروی اینرسی خاک
  • نیروی اضافه وارد بر دیوار ناشی از نیروی اینرسی دیوار (اگر قابل ملاحظه باشد) در شرایط زلزله
  • بارگذاری اضافی ناشی از سازه های مجاور
  • عدم لحاظ فشارهای برخاست در طراحی
  • فشارهای جانبی باقی مانده در اثر کرنش های به وجود آمده در خاک ناشی از زلزله
  • افت تراز آب در دیوارهای ساحلی به دنبال پدیده تسونامی
  • فشار جانبی ناشی از باد به ویژه در زمان اجرا
  • تغییرات دما که برای مثال در تغییرات نیروی موجود در سیستم میله های مهار دیوارهای سپری مهار شده تأثیر می گذارد.
  • حفاری در نزدیکی سیستم مهار که منجر به تغییرات نیرو در میله های مهار در دیوارهای مهار شده می شود.
  • فشارهای اضافی جانبی ناشی از موج یا جریان های دریایی

مسائل سازه ای دیوارهای حائل

انتخاب درست مصالح در طراحی سازه ای دیوارهای حایل بسیار تعیین کننده است. پایین بودن کیفیت اجرا، انتخاب نادرست مشخصات مصالح برای طراحی، مشکلات قالب بندی، آرماتوربندی و بی دقتی ها در طراحی، عامل اصلی شکست سازه ای هستند که در زیر به انها اشاره شده است.

  • شکست سازه ای دیوار در بخش های مختلف به دلیل خمش یا برش (تیغه، پاشنه، پنجه)
  • پر شدن درزهای انبساط در اثر هجوم خاک به درون آنها
  • بسته شدن درزهای انبساط به دلیل نشست های نسبی پانل های دیوار
  • شکست سازه ا ی میله مهار بعلت کشش زیاد
  • شکست اتصالات میله های مهار به همدیگر، میله مهار به دیوار سپری و میله مهار به مهار زمینی
  • شکست سازه ای مهار زمینی
  • شکست زبانه برشی در اثر خمش زیاد (در صورت استفاده)
  • شکست سازه ای انتهای تیغه به علت طویل بودن بیش از حد پاشنه در دیوارهای پاشنه دار
  • شکست اتصالات پانل های دیوارهای سپری فلزی
  • عدم پیش بینی درزهای انقباضی و انبساطی بر اساس اصول فنی
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>