اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

دیوار

درزها کاربرد بسیار زیادی در سازه های بتن آرمه یا سنگی دارند. این امر به خصوص در بتن ریزی در حجم زیاد یا در سطح وسیع اهمیت بیشتری دارد. با ایجاد درز در سازه های بتن آرمه یا سنگی می توان محل ایجاد ترک های محتمل را تعیین کرد و یا از ایجاد ترک به دلیل انقباض و جمع شدگی و یا انبساط و تغییرات درجه حرارت جلوگیری نمود. درزها به دو دسته اجرایی و حرکتی تقسیم می شوند.

درزهای اجرایی در دیوارهای حائل

وجود این قبیل درزها عمدتاً به دلیل عدم امکان بتن ریزی همزمان دیوار یا قطعه بتنی اجتناب ناپذیر است. در این درزها علاوه بر پیوستگی کامل آرماتورها، رعایت پیوستگی کامل سطوح بتنی قدیم و جدید ضروری است. برای حصول این پیوستگی، رعایت نکات زیر الزامی است.

  • ایجاد سطح ناصاف و زبر در بتن قدیمی تر با پاشیدن آب و استفاده از برس سیمی ریزدانه
  • مراقبت از بتن قدیمی و مرطوب نگه داشتن آن تا زمان بتن ریزی جدید، مگر آن که سطح خود درز در بتن قدیمی که مراقبت از آن باید چند ساعت قبل از
  • بتن ریزی جدید قطع شود. تا عمق کمی خشک شده و شرایط لازم برای ادامه کار فراهم شود.
  • چند دقیقه قبل از بتن ریزی جدید، سطح زبر شده قدیمی حتی الامکان بدون استفاده از آب تمیز و با یک لایه نازک از دوغاب سیمان یا ملات ماسه
  • سیمان پرمایه اندود شود.
  • انجام بتن ریزی لایه جدید بلافاصله بعد از اندود لایه قدیمی به جای دو مورد اخیر، می توان بتن لایه جدید را در ارتفاعی در حدود 10 تا 15 سانتیمتر پرمایه تر انتخاب کرد (مصرف حدود 50 کیلوگرم سیمان بیشتر در یک متر مکعب بتن)
  • در دیوار های حایل طره ای پشت بند دار، برای ایجاد درزهای قائم، بهترین موقعیت قطع بتن ریزی در حد فاصل دو پشت بند، در ناحیه وسط فاصله است.
  • در مورد درزهای افقی نیز حد فاصل پایه و تیغه و در قسمت وسط ارتفاع تیغه معمولاً درزهای اجرایی در نظر گرفته می شود.

درزهای حرکتی

درزهای حرکتی درزهایی هستند که برای همساز کردن جابه جایی های نسبی قسمت های مختلف سازه به کار می روند. این جابه جایی ها در اثر عواملی نظیر تغییر درجه حرارت، انقباض و جمع شدگی بتن و یا نشست های نامساوی ایجاد می شوند. از انواع درزهای حرکتی، درزهای انبساطی و انقباضی در دیوارهای حایل بتن آرمه، کاربرد بیشتری دارد.

درزهای انقباضی

در دیوارهای حایل بتن آرمه به تجربه ثابت شده که فواصل مناسب برای درزهای انقباض بین 7 تا 12 متر است. معمولترین روش ایجاد این درزها تعبیه یک قطعه چوب باریک قائم در داخل وجه بیرونی دیوار بتنی در هنگام بتن ریزی دیوار است. به طوری که پس از سخت شدن بتن، فرورفتگی محل قطعه چوب در بتن سبب نقطه ضعف مورد نظر شده و ترک های احتمالی در اثر افت بتن در این فرورفتگی ها ایجاد خواهد گشت.

درزهای انبساطی

درزهای انبساطی برای همساز کردن انقباض و انبساط بتن تعبیه می شوند. این نوع درز، پیوستگی سازه ای طرفین درز را کاملاً قطع می کند. بتن و آرماتور به طور کامل در این نوع درز قطع شده و بین دو قسمت مجاور شکافی در نظر گرفته می شود که با مصالح مناسب پر می شود. در مورد فواصل درزهای انبساطی در سازه های بتن آرمه عادی، توصیه خاصی در آیین نامه ها وجود ندارد.

در مورد فواصل این درزها در سازه های آبی توصیه آیین نامه آمریکا مربوط به سازه های بهداشتی بوده و حداکثر فاصله این درزها را 27 متر عنوان کرده است. در مورد دیوارهای حایل بتنی تجربیات پیشین سازندگان، فواصل درزهای انبساطی را بین 16 تا 25 متر عنوان کرده اند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>