اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اجزای تابلو برق فشار ضعیف:
بسته به اندازه ساختمان یا محل و برق فشار ضعیف یا قوی بودن منبع تغذیه، ممکن است هم به یک تابلوی اصلی فشار قوی و نیز یک یا چند تابلو برق فشار ضعیف یا فقط یک تابلو برق لازم باشد.

برق_صنعتی14

هدف اصلی تابلو برق این است که برق را از منبع اصلی تأمین کرده و سپس تغذیه یا توزیع برق را به مدارهای داخل ساختمان برساند. تابلو برق باید این عملکرد را به گونه ای انجام دهد که کنترل درستی از جریان برق و محافظت الکتریکی مناسبی در برابر اثرات مخرب خطا داشته باشد.

این محافظت برای جلوگیری از خطرات تأثیرگذار روی پرسنل و همچنین خطرات تجهیزات و آتش سوزی های احتمالی ضروری است. سیستم باید بتواند در حداقل زمان ممکن بخش معیوب را جدا کند.

تابلوهای برق فشار ضعیف و فشار متوسط متفاوت هستند، با اینکه ممکن است بسیار شبیه به هم باشند. کاری که هردوی آن ها می کنند این است که انرژی الکتریکی را توزیع می کنند، اما در سطوح مختلف ولتاژ. تابلوی برق فشار متوسط همیشه تابلو برق فشار ضعیف را تغذیه می کند.

در ادامه، اجزای تابلو برق فشار ضعیف را بررسی می کنیم.

کابل های ورودی و خروجی:
همانند تابلوی فشار متوسط، کابل های ورودی می توانند از نوع عایق پلی اتیلن (XLPE) یا اتیلن پروپیلن لاستیک (EPR) باشند. عموماً شمش های شینه در سطح برق ولتاژ ضعیف بیشتر از ولتاژ متوسط استفاده می شوند.

کلید جداکننده (ایزولاتور):
این قطعه اجازه جداسازی تابلو یا قطعات آن را می دهد تا کار تعمیر و نگهداری را امکان پذیر کند. ایزولاتور به صورت دستی کار می کند (بعضی از انواع آن ها به مکانیزم بسته/باز اتوماتیک مجهز هستند). یک ایزولاتور قفل شونده، دو موقعیتی (باز/بسته) است.

ایزولاتور باید توانایی تحمل جریان اتصال کوتاه را برای مدت زمان محدودی داشته باشد (معمولاً 1 ثانیه). برای اضافه جریان کاری این زمان طولانی تر است.

بنابراین، جداکننده برق فشار ضعیف اساساً یک تجهیز سوئیچینگ سیستم قطع است که بدون ولتاژ در دو طرف آن کار می کند، مخصوصاً هنگام بسته شدن. این به دلیل احتمال اتصال کوتاه غیرمشکوک در سمت پایین دست است. اغلب از اینترلاک با یک کلید بالادستی یا قطع کننده مدار همراه ایزولاتور استفاده می شود.

شینه های داخلی:
باس بارها (شینه ها) ممکن است میله های سفت و سخت مس (یا آلومینیوم) (عایق شده یا عایق نشده) در تابلوهای بزرگ یا کابل های تک فاز عایق بندی شده در تابلوهای کوچک باشند. در تابلوهای بزرگ، هر فاز ممکن است دارای تعدادی بخش رسانا باشد.

باس‌بارهای داخلی

باید اطمینان حاصل شود که فرکانس تشدید نزدیک به 100 هرتز نیست.

کلید قطع بار:
سوئیچ قطع بار یک سوئیچ کنترل غیراتوماتیک و دو موقعیتی (باز/بسته) است که به صورت دستی کار می کند و گاهی اوقات با سهولت برق برای راحتی اپراتور همراه است. مشخصات آن با فرکانس عملکرد سوئیچ (حداکثر 600 دور بسته/باز شدن در ساعت)، استقامت مکانیکی و الکتریکی و ایجاد جریان و ظرفیت قطع در شرایط عادی و نادر تعیین می شود.

بریکر:
قطع کننده مدار یا بریکر یا مدارشکن تنها تجهیزی از تابلو برق است که می تواند به طور همزمان تمام عملکردهای اساسی لازم در تأسیسات الکتریکی، اعم از جداسازی، کنترل و محافظت را برآورده کند. برای واحدهای ولتاژ ضعیف (کمتر از 1000 ولت) قطع کننده های مدار از نوع شکست هوا با استفاده از اصل «دی یون» با شبکه های تقسیم کننده فلزی جدا هستند.

تابلوهای برق مدرن دارای کلید کامپکت (MCCB) برای جریان های بالاتر (بیش از حدود 100 آمپر) و کلید مینیاتوری (MCB) برای سطوح پایین تر (کمتر از 100 آمپر) هستند.

از MCB به طور معمول در تابلوهای برق کوچک تر و اصلی در ساختمان استفاده می شود. قطع کننده مدار ولتاژ پایین برای انجام چهار عملکرد اساسی از قطعات اصلی زیر تشکیل شده است:

  • اجزای قطع کننده مدار شامل کنتاکت های ثابت و متحرک و محفظه اطفاء قوس.
  • مکانیزم اتصال که توسط دستگاه قطع کننده در تشخیص شرایط غیر طبیعی جریان باز می شود. این مکانیزم همچنین به دسته عملکرد قطع کننده متصل است.
  • دستگاه تحریک مکانیسم تریپ

ماژول های اضافی را می توان به قطع کننده مدار اضافه کرد تا برای ارائه ویژگی های دیگری مانند تشخیص حساسیت (30 میلی آمپر) جریان نشتی زمین با قطع شدن بریکر، کنترل از راه دور و نشانگر (خطای خاموش) و قطع کننده های مدار صنعتی سنگین، عملکرد لازم را ارائه کند.

کنتاکتور:
کنتاکتور دستگاه بسیار ساده ای است. در واقع این قطعه یک دستگاه سوئیچینگ الکتریکی است که به طور کلی توسط جریان کاهش یافته از طریق سلونوئید بسته می شود. انواع مختلف مکانیکی قفل شده را می توان برای کاربردهای خاص (به عنوان مثال، روشن کردن موتور و خازن های سوئیچینگ) استفاده کرد.

مشخصات کنتاکتورها توسط موارد زیر مشخص می شوند:

  • مدت زمان عملکرد.
  • کاربرد.
  • تعداد چرخه های قطع/وصل در ساعت.
  • استقامت مکانیکی و الکتریکی.

فیوز HRC و کلید فیوز:
این قطعات در تابلوهای برق فشار متوسط و فشار ضعیف برای محافظت در برابر خطای سطح بالا مورد استفاده قرار می گیرند و در بسیاری از موارد، به دلیل اقتصادی از ترکیب فیوز HRC و کلید اضافه بار استفادع می شود.

این قطعه از تیغه های سه سوئیچی تشکیل شده است که هر کدام به ازای هر فاز دو قطع دارند. این تیغه ها در طول خود پیوسته نیستند، اما هر یک در مرکز شکاف دارند که توسط فیوز کارتریج متصل می شود.

تجهیزات اندازه گیری:
اندازه گیری پارامترهای تابلوها معمولاً شامل ولتاژ خط و فاز، جریان خط در هر فاز، توان کل و اندازه گیری ضریب توان است. جریان توسط یک ترانسفورماتور جریان (CT) کنترل می شود: در SWBها ممکن است دو CT وجود داشته باشد، یکی برای حفاظت و دیگری برای اندازه گیری.

تجهیزات اندازه‌گیری

سرج ارستر:
تابلوهای برق مدرن دارای برخی از محافظت های اضافه ولتاژ هستند که در دو طرف فشار متوسط و فشار ضعیف طراحی شده اند تا از تجهیزات در برابر اثرات گذرای اضافه ولتاژ که ممکن است در سیستم تولید شود یا از منابع خارجی نتأثر شود، محافظت کند.

سرج ارستر 

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>