اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تفاوت میکروپروسسور و میکروکنترلر:
برخی از تفاوت های میکروکنترلرها و میکروپروسسورها به شرح زیر است:

ریز_پردازنده4

میکروکنترلر یک مینی کامپیوتر است که به تنهایی قادر به انجام وظایفی است (مثلاً میکروکنترلرهای 8051، 8951 و غیره)، اما میکروپروسسور واحد پردازش مرکزی رایانه است (مثلاً 8085، 8086 و غیره).

میکروکنترلر دارای تجهیزات جانبی لازم در داخل تراشه است (مانند رام، رم و…)، به همین دلیل سیستم روی تراشه یا SoC نامیده می شود.

واحدهای عملکردی این قطعه عبارت اند از ثبات ها، رم، رام، ALU، پورت های I/O، دیجیتال به آنالوگ، آنالوگ به دیجیتال، کانترها و تایمرها. در طرف مقابل، میکروپروسسور برای انجام یک کار به رم و رام خارجی نیاز دارد. واحدهای عملکردی آن ثبات، CU و ALU و غیره هستند.

از میکروکنترلرها در سیستم های تعبیه ای و کاربردهای خاص استفاده می شود. اما میکروپروسسورها به عنوان مغز کامپیوتر به کار می روند.

از آنجا که میکروکنترلر به تجهیزات خارجی نیاز ندارد، در وسایل فشرده به کار می رود، اما میکروپروسسور به تجهیزات جانبی نیاز دارد و در صورت استفاده از آن، اندازه وسیله حجیم خواهد شد.

به دلیل تعداد کم تجهیزات خارجی میکروکنترلر، مصرف توان میکروکنترلر بسیار کم است و با باتری می توان آن را تغذیه کرد. اما میکروپروسسور به دلیل داشتن تجهیزات اضافه به توان بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل برای کار با باتری مناسب نیست.

میکروکنترلر داری حافظه داخلی با مقدار مشخصی است که قابلیت ارتقا ندارد. اما حافظه میکروپروسسور را می توان به سادگی و با توجه به کار مورد نظر ارتقا داد.

میکروکنترلر به دلیل دارا بودن حافظه روی چیپ برنامه و دستورات را سریع تر بارگیری می کند. بنابراین، در هنگام راه اندازی سریع تر است. اما از آنجا که میکروپروسسور حافظه خارجی دارد، بارگیری برنامه ها در آن نسبت به میکروکنترلر زمان می برد و به همین دلیل، نسبتاً کند است.

میکروکنترلر در زمان بیکاری سیستم مصرف توان را کاهش داده و در آن صرفه جویی می کند. اما میکروپروسسور سیستم صرفه جویی انرژی ندارد و در شرایط بیکار بودن سیستم انرژی مصرف می کند.

سرعت پردازش میکروکنترلر 7 مگاهرتز تا 50 مگاهرتز است. بنابراین، نمی توان از آن برای کارهای پیشرفته استفاده کرد. این در حالی است که سرعت پردازش میکروپروسسور به بالای یک گیگاهرتز نیز می رسد و می تواند کارهای سنگین را نیز انجام دهد.

میکروکنترلر ویدئوی اچ دی تا 720p را پشتیبانی می کند، در حالی که میکروپروسسور بالاتر از این مقدار را پشتیبانی خواهد کرد.

میکروکنترلر از USB 2.0 با حداکثر سرعت 480 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. اما میکروپروسسور قابلیت پشتیبانی از USB 3.0 با سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه را دارد.

میکروکنترلر قطعه ای با کاربرد خاص است، بدین معنی که برای یک کار مشخص طراحی شده است. اما میکروپروسسور برای کارهای پیچیده و دشوار طراحی شده که از حافظه زیادی استفاده می کنند.

میکروکنترلر ارزان است و مصرف توان کمتری دارد، بنابراین برای کاربردهای الکترونیک که در آن ها از باتری استفاده می شود و هزینه پایین مهم است، گزینه مناسبی هستند.

در طرف مقابل، میکروپروسسورها گران و پرمصرف هستند و سرعت پردازش بالایی دارند، در نتیجه برای کارهای پیچیده کارایی بالایی دارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>