اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی
 
گفتگو آنلاین
 
دانلود زینگ
خانه دانلود اپلیکیشن زینگ آشنایی با زینگ فروشگاه خدمات اطلاعاتی همکاری با ما تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

گفتگو آنلاین

دانلود زینگ

جستجو
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص

انواع دژنکتور:
دژنکتورها را می توان از جنبه های مختلف مانند محل نصب و مکانیسم خاموش کردن جرقه به انواع مختلفی دسته بندی کرد.

دژنکتور2

انواع دژنکتور از نظر محل نصب:
دژنکتورها از نظر محل نصب به دو دسته دژنکتورهای فضای آزاد و دژنکتورهای تأسیسات داخلی تقسیم بندی می شوند.

انواع دژنکتور از نظر مکانیسم خاموش کردن جرقه:
دژنکتورها بر اساس مکانیسم خاموش کردن جرقه به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  • دژنکتور روغنی (Bulk Oil Circuit Breaker).
  • دژنکتور کم روغن یا نیمه روغنی (Minimum Oil Circuit Breaker).
  • دژنکتور گازی SF6 یا اس اف سیکس (Sulphur-Hexafluoride Circuit Breaker).
  • دژنکتور با محفظه خلأ (Vacuum Circuit Breaker).
  • دژنکتور هوایی (Air Circuit Breaker).
  • دژنکتور هوای فشرده (Air Blast Circuit Breaker).

دژنکتور روغنی:
در این نوع دژنکتورها، روغن هم به عنوان خاموش کننده قوس و هم به عنوان ماده عایق به کار می رود.

جرقه سبب تجزیه روغن دی الکتریک می شود و گازهای ناشی از این تجزیه باعث افزایش فشار درون محفظه ای خواهد شد که قطع کننده در آن نصب می شود. گازها از طریق سوراخ های درون محفظه هدایت می شوند و جرقه درون سوراخ ها کشیده شده و توسط جریان گاز خنک می شود.

نحوه خاموش کردن جرقه بدین صورت است که هنگامی که دژنکتور یک مدار دارای جریان یا اصطلاحاً گرم را قطع می کند، روغن به دلیل گرمای شدید تجزیه شده و گازهایی مانند هیدروژن (H2) به مقدار 70 درصد، استیلن (C2H2) به مقدار 20 درصد و متیلن (CH2) به مقدار 10 درصد و نیز مقداری کربن از روغن متصاعد می شود.

از میان گازهای مذکور هیدوژن از قدرت دی الکتریک خوبی برای از بین بردن قوس الکتریکی برخوردار است. پس از قطع جرقه، فضای کنتاکت ها توسط روغن دی الکتریک تازه پر و قدرت عایقی کافی بین کنتاکت ها تأمین می شود.

در این نوع کلیدها عموماً یک کنتاکت متحرک و دو کنتاکت ثابت وجود دارد و فازها از سطح ولتاژ 72٫5 کیلوولت به بالا، در سه محفظه جداگانه روغن قرار دارند، در حالی که در سطح ولتاژ 36 کیلوولت و پایین تر در یک محفظه قرار می گیرند.

روغن در دژنکتورهای روغنی دارای مزایای زیر است:

  • عایق کردن کنتاکت ها از بدنه مخزن روغن و نیز از زمین.
  • آماده کردن یک واسطه عایقی در میان کنتاکت ها بعد از خاموش شدن جرقه.
  • تولید هیدروژن در مدت به وجود آمدن قوس.

معایب کلیدهای روغنی نیز به شرح زیر است:

  • کربنیزه شدن و ایجاد رسوبات در داخل دژنکتور به دلیل وجود روغن.
  • ترکیب هوا و هیدروژن و ایجاد انفجار و آتش سوزی های خطرناک.
  • نشت از مخزن و امکان آتش سوزی و انفجار (رفع این محدودیت نیاز به یک مخزن روغن بزرگ دارد که البته در ولتاژ و جریان های خیلی زیاد امکان ساخت مخزن روغن متناسب با آن جریان و ولتاژ وجود ندارد).
  • اشغال حجم بسیار زیاد به ویژه در ولتاژهای بالا.
  • نیاز به نگهداری و بازدید مرتب از کنتاکت ها و روغن.
  • مناسب نبودن برای کلید زنی های مکرر.

عوامل خاموش شدن جرقه را می توان طولانی شدن قوس (ناشی از عملکرد بازوی مکانیکی) و پس از آن خنک شدن جرقه دانست. با افزایش طول جرقه، سطح تماس جرقه با روغن بیشتر شده، در نتیجه انتقال حرارت روغن بیشتر و قوس خنک تر می شود.

دژنکتور کم روغن:
همان گونه که گفته شد افزایش ولتاژ سیستم باعث می شود کلیدهای روغنی به مقادیر زیاد روغن نارسانا نیاز داشته باشند و این باعث می شود اندازه این دژنکتورها بزرگ تر و وزن آن ها سنگین تر شود که خود افزایش هزینه را در پی خواهد داشت.

این مسئله و نیز پیشرفت هایی که در تکنیک سرامیک سازی انجام گرفته، باعث شده وظیفه روغن به عنوان یک نارسانا در کلیدهای روغنی به قطعات چینی محول شود و تنها مقدار کمی روغن برای خنک کردن قوس در این تجهیزات به کار رود.

کلیدهای کم روغن امروزه تا ولتاژ 36 کیلوولت و میزان خطای متناسب با حداکثر ولتاژ در دسترس هستند.

فرایند قطع کنندگی قوس الکتریکی دژنکتورهای کم روغن منشأ ترمودینامیکی درونی دارد. در حین عملیات قطع جریان، یک قوس در روغن بین کنتاکت متحرک و کنتاکت های ثابت ایجاد می شود.

قوس به طور عمودی در محفظه احتراق امتداد یافته و اندازه فاصله ایجادشده برای تحمل ولتاژ کنتاکت ها کافی است. افزایش گاز درونی ناشی از تجزیه و تبخیر روغن توسط قوس (قوس الکتریکی) یک حرکت سریع خنک کننده را دور قوس به وجود می آورد که این امر خود باعث خنک کنندگی و سرمایش سریع در کل آن قسمت می شود.

بازیابی دی الکتریکی به اندازه ای سریع است که از محدود کردن قوس بعد از جریان صفر جلوگیری می کند.

مدارشکن های کم روغن با در نظر گرفتن عیوب کلیدهای روغنی طراحی شده اند و نسبت به آن ها مزایای زیر را دارند:

  • کاهش خطرات آتش سوزی.
  • کاهش وزن و حجم روغن و در نتیجه کاهش حجم کلید.
  • افزایش قابلیت اطمینان.
  • کاهش هزینه.

از معایب کلیدهای کم روغن نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال آتش سوزی.
  • نامناسب بودن جهت وصل مجدد خودکار.
  • مشکل نصب ترانسفورماتور جریان روی بوشینگ.
  • نیازمند بودن به تعداد محفظه های قطع سریع بیشتر در ولتاژهای بالا و در نتیجه هزینه بیشتر.
  • احتمال جذب رطوبت.
  • نشت روغن.
  • نداشتن خاصیت عایقی مناسب.
  • خرابی کنتاکت ها در قطع و وصل های مکرر.

دژنکتور هوای فشرده:
با پیشرفت صنعت برق و مشکلات موجود در دژنکتورهای روغنی وجود دژنکتورهایی با عملکرد بهتر احساس می شد.

به همین دلیل کلیدهای هوای فشرده طراحی شد و در سطح ولتاژهای بالاتر از 11 کیلوولت مورد بهره برداری قرار گرفت. تصاویر زیر وضعیت مکانیسم دژنکتور هوای فشرده را در سه وضعیت بسته، در حال قطع و باز نشان می دهد.

مزایای دژنکتور هوای فشرده به شرح زیر است:

  • تعمیرات در هر ده سال یک بار.
  • عدم خوردگی، عدم نیاز به تعویض کنتاکت های متحرک و ثابت.
  • مناسب جهت وصل مجدد خودکار.
  • مناسب جهت بارهای نیازمند قطع و وصل زیاد.

معایب دژنکتورهای هوای فشرده نیز به شرح زیر است:

  • نیاز به مراقبت ویژه به علت نیاز به تجهیزات هوای فشرده برای خاموش سازی و افزایش حجم و هزینه.
  • قطع و وصل کلید با سر و صدای زیاد.
  • عدم عملکرد صحیح شیرهای اطمینان روی سیلندر هوا.
  • آسیب دیدگی و نشتی واشرها در طولانی مدت و در نتیجه کارکرد بیشتر کمپرسور هوا.

دژنکتور گازی SF6:
گاز SF6، یک گاز خنثی است که خاصیت خاموش کنندگی بسیار بالایی به ویژه در فشار زیاد دارد. این گاز بی رنگ، بی بو، غیرقابل اشتعال و غیرسمی است.

شکل زیر چند نمونه کلید گازی را نشان می دهد.

دژنکتور گازی SF6

برخی از مزایای دژنکتور گاز SF6 به شرح زیر است:

  • عدم وجود خطر آتش سوزی.
  • فاصله های الکتریکی پایین.
  • کوچک بودن زمان قوس و عدم فرسایش کنتاکت ها.
  • کم صدا بودن.
  • مصرف گاز پایین حتی در زمان های بسیار طولانی.
  • نیاز حداقل به تعمیرات.

از معایب دژنکتور گاز SF6 نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان نشت گاز از محفظه قطع.
  • نیاز به نگهداری ویژه.
  • عملکرد غیرصحیح با نفوذ آب همانند کلیدهای روغنی.

دژنکتور محفظه خلأ:

این دژنکتورها از سه کپسول خلأ تشکیل شده اند که هر فاز به صورت جداگانه درون آن ها قرار دارد.

مزایای دژنکتور خلأ به شرح زیر است:

  • حداقل نیاز به تعمیرات.
  • مقاوم در برابر صاعقه و خطاهای ناشی از آن.
  • نیاز به انرژی کمتر به دلیل فاصله کم کنتاکت ها.
  • فرسایش کمتر کنتاکت ها و طول عمر بیشتر آن ها.
  • محفظه قطع کاملاً آب بندی شده و عدم نیاز به بازدید دوره ای.
  • قابلیت استفاده در شرایط دمایی بسیار بالا و بسیار پایین.
  • مقاومت در برابر زلزله.

از معایب کلید خلأ نیز می توان موارد زیر را نام برد:

  • امکان وجود جریان های نشتی در محفظه قطع.
  • عدم پیشرفت فناوری آن در ولتاژهای بالا.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مشاوره و اجرا صادرات واردات ترخیص
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>