اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بارنامه هواییبارنامه هوائی که آن را AIR WAY BILL یا AIR CONSIGMENT NOTE و یا AIR FREIGHT NOTE می نامند معمولا در 12 نسخه صادر می گردد که 3 نسخه اصلی آن از نظر تجاری مهم بوده و بقیه نسخه های آن برای قسمت های داخلی شرکت هواپیمایی به کار برده می شود.

سه نسخه اصلی آن به ترتیب عبارتند از:
1- نسخه اصلی اول برای شرکت حمل کننده یا صادر کننده. FOR CARRIER
2- نسخه اصلی دوم برای گیرنده کالا FOR CONSIGNEE
3- نسخه اصلی سوم برای فرستنده کالا. FOR SHIPPER

بارنامه هوایی فقط یک رسید می باشد و سند قابل معامله و یا سند مالکیت کالا به حساب نمی آید و لذا ذینفع کالا پس از دریافت بارنامه، به شرکت هواپیمایی مراجعه نموده و پس از آن ارائه آن به شرکت هواپیمایی، حواله تحویل کالا DELIVERY ORDER را دریافت می دارد.

فرستنده‌ی کالا پس از تحویل کالا به شرکت هواپیمایی و دریافت نسخه سوم بارنامه تا هنگامی که آن را به بانک گیرنده تحویل ننموده، می تواند به شرکت هواپیمایی مراجعه و از آنها بخواهد که نام گیرنده و آدرس او را تغییر دهد و یا کالا را باز پس گیرد.

در بروات اسنادی، صادر کننده و یا بانک او برای آن که کنترل خود را بر کالا حفظ نمایند از شرکت هواپیمایی در خواست می نمایند هنگام صدور بارنامه، آن را ((جهت تحویل به) (CONSIGNED TO) به بانک کارگزار و یا ((به حواله کرد)) او (TO THE ORDER OF) صادر نماید. در چنین حالتی کالا هنگامی تحویل خریدار می گردد که دستورات صادره از سوی فروشنده یا بانک او، توسط خریدار انجام شده باشد.

در اعتبارات اسنادی نیز گشایش بانک‌های گشایش کننده اعتبار به منظور کنترل و کاهش ریسک خود همیشه ترتیبی می دهند که در متن اعتبار، بارنامه به نام بانک گشایش کننده اعتبار باشد.

بارنامه هوایی باید ممهور به مهر شرکت هواپیمایی، و شامل اطلاعات مربوط به تاریخ پرواز و شماره پرواز باشد تا بدین طریق دقیقا تعیین شود چه موقع کالا به مقصد تعیین شده خواهد رسید. به این مهر، FLIGHT STAMP یا مهر پرواز گفته می شود.

هر برگ بارنامه در دو طرف بالای صفحه و قسمت پایین سمت راست آن، دارای یک عدد یازده رقمی است که سه رقم اول سمت چپ آن کد شرکت حمل و نقل هوایی بوده و 8 رقم بعدی شماره بارنامه است. در پشت صفحات نسخ اصلی بارنامه شرایط قرارداد حمل چاپ شده است.

بارنامه هوایی به جهات زیر دارای اهمیت است:
الف - رسید کالا جهت حمل است.
ب- مشخص کننده قرارداد حمل است.
ج- صورتحساب کرایه حمل کالا است. این کرایه حمل بر حسب قرارداد یا در مبدا و یا در مقصد قابل پرداخت است که این موضوع روی بارنامه هوایی مشخص می شود.
د - راهنمای نحوه حمل کالا توسط مسئولان حمل می باشد (یعنی چگونگی حمل و مراقبت از کالا و ارسال و تحویل آن توسط کارمندان هوایی)
ه - گواهی بیمه است در صورتی که بیمه حمل از طرف ارسال کننده کالا تقاضا شده باشد.

هنگامی که بارنامه هوایی توسط شرکت حمل و نقل هوایی یا کارگزار (AGENT) او صادر شود و توسط او و همچنین ارسال کننده کالا امضا گردد، معتبر است و اعتبار این قرارداد حمل هنگامی که کالا در مقصد تحویل گیرنده آن گردید، به پایان می رسد.

باتوجه به تعریف بالا از بارنامه می توانیم بارنامه های اصلی و فرعی را اینگونه تعریف کنیم:

بارنامه مستر(MAWB) یا اصلی یا مادر سندی است که خط هوایی (ایرلاین) در مقابل دریافت محموله از شرکت حمل یا فورواردر یا Consolidator برای حمل  به مقصد بر اساس توافق انجام شده صادر مینماید. لازم به ذکر است که گیرنده در بارنامه اصلی معمولا شرکت طرف قرار داد با شرکت فورواردر در مبدا حمل می باشد.

ولی بارنامه هاوس (HAWB) و یا فرعی سندی است که شرکت فورواردر در مقابل دریافت محموله از فرستنده اصلی کالا برای حمل به مقصد بر ساس توافق انجام شده صادر مینماید بنابر این گیرنده در بارنامه هاوس (HAWB) یا همان فرعی، گیرنده واقعی کالا می باشند.

حال که تفاوت میان بارنامه فرعی و اصلی را دانستیم می توانیم به این سوال پاسخ دهیم که اساساً چرا باید بارنامه هاوس (HAWB) صادر شوند ؟

برای پاسخ به این سوال توجه به این نکته ضروری است که از لحاظ اعتبار اسنادی بارنامه هاوس (HAWB) دقیقا اعتباری معادل بارنامه مستر(MAWB)، اصلی دارند و در تائید این نکته همین بس که بدانیم گیرنده کالا در بارنامه فرعی از نظر قانون همان صاحب و مالک محموله است.

ولی بارنامه مستر(MAWB) از آن جهت بر بارنامه فرعی مقدم است که توسط ایرلاین در مقابل تحویل محموله صادر می شود و در حقیقت این محموله تا رسیدن به مقصد در کنترل خط هوائیست و شرکت فورواردر نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد

با توجه به تعاریف بالا می توان گفت بارنامه فرعی معمولا به یکی از دو دلیل ذیل صادر می شوند:

  1.  شرکتهای تجمیع کننده یا Consolidator به جهت بهرمندی از کلاس نرخی ارزان قیمت تر اقدام به تجمیع چندین محموله که مبدا و مقصد و حدود تاریخ بارگیری آنها یکسان باشد می نمایند، به این منظور آنها محمولات را در مقابل صدور یک بارنامه مستر(MAWB) به ایرلاین تحویل داده و سپس برای هرکدام از صادر کنندگان یک بارنامه فرعی مجزا در مقابل اخذ محمولاتشان صادر مینمایند و بدین ترتیب می توانند در بازار رقابت قیمتهای مناسبتری نسبت به شرکتهای فورواردر ارائه نمایند. هر چند به نظر می رسد استفاده از این سرویس بیشتر مناسب آن دسته از محمولات است که خیلی گران قیمت و فوورس ماژور نباشند یا جز کالاهای خاص (خطرناک، فاسد شدنی، حیوانات زنده و …) طبقه بندی نشود.

  2.  شرکتهای فورواردر پس از اخذ اعلامیه ورود کالا به مقصد از طرف ایرلاین موظفند تا پس از جمع آوری مدارک آنها را به گیرنده اصلی کالا در مقابل اخذ هزینه های ارسال محموله  اقدام نمایند، با توجه به اینکه نام آنها در بار اصلی به عنوان گیرنده آمده است لذا گیرندگان اصلی نمی توانند بدون تسویه حساب مالی با شرکت فورواردر اقدام به اخذ مدارک به صورت مستقیم از ایرلاینها نمایند، پس مشخصا در اینجا بارنامه فرعی به نوعی متضمن تسویه حساب مالی با شرکتهای فورواردی می باشند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>