اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تعمیر پمپ آب کولر و تعویض آن:

کولر3

وظیفه پمپ آب کولر چیست؟
همان طور که می دانیم، کولر آبی با آب و رطوبت هوا را خنک می کند. در واقع، کولر با جذب هوای گرم محیط خارج از طریق پدهای پوشالی یا سلولزیِ همواره مرطوب کار می کند و هوا را به خوبی خنک نگه می دارد.

سپس هوای سرد توسط یک موتور دمنده از طریق دریچه به داخل فضای مورد نظر منتقل می شود. در اینجا، پمپ کولر است که وظیفه رساندن آب به پدهای پوشالی یا سلولزی را بر عهده دارد.

ولتاژ پمپ 220 ولت AC است و مانند هر دستگاه 220 ولتی برای کار باید به برق متصل شود. بنابراین، پمپ برای عملکرد باید به کولر متصل شود.

توان خروجی پمپ معمولاً 40 تا 50 وات است. شکل زیر یک پمپ کولر آبی را نشان می دهد که به طور عمده از دو بخش الکتریکی و مکانیکی تشکیل شده است.

پمپ کولر آبی

آیا تعمیر پمپ آب کولر ممکن است؟
در حالت کلی پاسخ به این پرسش مثبت است. می توان تعمیر پمپ آب کولر را انجام داد. اما نکته ای وجود دارد و آن این است که در صورتی که پمپ بسوزد، تعمیر آن مقرون به صرفه نخواهد بود.

در واقع، در این مواقع، معمولاً هزینه ای که برای تعمیر پمپ آب کولر می پردازید، تقریباً به هزینه یک پمپ نو نزدیک است. البته این موضوع درباره موتور اصلی کولر تفاوت دارد. زیرا قیمت موتور کولر بسیار بالاتر از قیمت پمپ است و اتفاقاً تعمیر موتور مقرون به صرفه است.

در ادامه، دلایل عدم کارکرد صحیح پمپ را بیان می کنیم و روش های تعویض یا تعمیر پمپ آب کولر را با توجه به این دلایل شرح می دهیم.

دلایل و روش های تعمیر پمپ آب کولر چیست؟
پمپ کولر آبی ممکن است به دلایل مختلفی کار نکند. نکته مهم این است که با توجه به دلیلی که موجب اختلال در عملکرد شده، تعمیر پمپ آب کولر را انجام دهیم. در ادامه، به برخی از این موارد را توضیح می دهیم.

عدم ورود آب به پمپ:
همان طور که گفتیم، کار اصلی پمپ آبرسانی به پوشال ها است و باید آبی وجود داشته باشد که پمپ آن را انتقال دهد. اگر منبع آب ورودی قطع باشد، پمپ در شرایط نرمال کار نمی کند و احتمالاً خواهد سوخت. اگر حس کردید باد کولر گرم است، احتمالاُ پمپ دچار مشکل شده است.

برای رفع از این موضوع، باید ابتدا از برقراری جریان آب ورودی به کولر اطمینان حاصل کنید. اگر دیدید جریان آب برقرار است، اما آبی به پمپ وارد نمی شود، احتمالاً شیلنگ متصل به پمپ مشکل دارد. بنابراین، باید شیلنگ را با دقت بررسی کرده و در صورت نیاز، آن را تعویض کنید.

گرفتگی شیلنگ برای پمپ بسیار خطرناک است و باید هر چه زودتر آن را رفع کنید. یکی از دلایل گرفتگی شیلنگ پمپ وجود رسوب در کف کولر است. برای جلوگیری از این موضوع باید از یک صافی استفاده کنید تا مانع از ورود رسوبات و مواد اضافه دیگر به داخل شیلنگ آب و کفی پمپ شود.

کثیف بودن پوشال ها نیز یکی از دلایلی است که می تواند منجر به گرفتگی شیلنگ و در نتیجه عدم آب رسانی و سوختن پمپ شود.

خشکی پمپ به دلیل عدم روغن کاری:
گاهی به دلیل خشکی محل تماس شفت پمپ و بوش درپوش آن، عملکرد پمپ تحت تأثیر قرار می گیرد و به خوبی کار نمی کند. در این صورت، برای تعمیر پمپ آب کولر باید از روغن مناسبی استفاده کنید و پمپ را روغن کاری کنید.

برای روغن کاری ابتدا برق را قطع کنید. مهره های پمپ را باز کرده و آن را بیرون بیاورید. حتماً دقت کنید که ترتیب باز کردن بخش های مختلف پمپ را به خاطر بسپارید تا موقع نصب قطعات با مشکل مواجه نشوید.

با استفاده از آچار پیچ و مهره درپوش را باز کرده و آن را جدا کنید. سپ محور را به آرامی در بیاورید. شکل زیر بوشن های پمپ را نشان می دهد که با محور پمپ تماس دارند.

بوشن پمپ

با استفاده از روغن مقاوم در برابر رطوبت، محل تماس بوشن و شفت یا محور پمپ را روغن کاری کنید.

تعویض پمپ آب کولر:
تعویض پمپ آب کولر کار ساده ای است که اغلب خودتان به تنهایی می توانید آن را انجام دهید. اولین کاری که باید انجام دهید، این است که یک پمپ جدید برای جایگزینی پمپ قدیمی تهیه کنید. هنگام خرید پمپ جدید بهتر است اسب بخار (HP) یا همان توان خروجی را با پمپ قدیمی مطابقت دهید.

حتی با وجود اینکه اکثر پمپ های کولرهای آبی یکسان هستند، بهتر است از پمپ مناسب برای کولر خود اطمینان حاصل کنید.

اکثر پمپ های آب برای یک کولر آبی با ولتاژ 220 ولت کار می کنند. البته موارد استثنایی وجود دارد که باید مطمئن شوید ولتاژ با سیستم شما نیز مطابقت داشته باشد.

کولرهای آبی تجمع زیادی از آلودگی دارند که باید همواره تمیز شود. اگر این رسوبات تمیز نشود، می تواند پمپ جدید را مسدود کرده و احتمالاً به آن نیز آسیب برساند.

برای تعویض پمپ آب کولر آبی باید مراحل زیر را طی کنید:

  • برق اصلی کولر را قطع کنید، سپس صفحات کناری کولر را بردارید.
  • مکان پمپ آب را پیدا کرده و ولتاژ AC را از برق جدا کنید.
  • لوله آب به پمپ را بردارید.
  • پیچ و مهره های پمپ را باز کنید.
  • پمپ آب جدید را نصب کنید.
  • آن را در جای خود محکم کنید.
  • شیلنگ را به پمپ جدید وصل کنید.
  • ولتاژ AC را به به پمپ جدید وصل کنید.
  • کولر را روشن کرده و پمپ تست کنید.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>