اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع کلید کولر آبی و نحوه نصب آن:
قبل از بیان نحوه نصب کلید کولر آبی، بهتر است با آن آشنا شویم. همان طور که می دانیم، از کلید کولر برای راه اندازی پمپ و دور کند و تند موتور آن استفاده می شود. کلیدهای کولر آبی در سه دسته سلکتوری، معمولی و هوشمند تقسیم می شوند.

موتور_تک_فاز9

به طور معمول، کلید سلکتوری در کولرهای پرتابل به کار می رود. در کولرهای پرتابل معمولاً هم موتور هم پمپ آب و هم دمنده همزمان به حرکت درمی آیند. با چرخاندن کلید سلکتوری، دور کولر زیاد شده و آبدهی آن نیز افزایش خواهد یافت.

اما نوع دیگر، کلیدهای معمولی هستند که آن ها را بسیار دیده اید. در واقع، کلیدهای معمولی همان هایی است که معمولاً سه کلید دارند؛ یکی برای پمپ، یکی برای دور کند موتور و یکی برای دور تند موتور. شکل زیر دو نمونه از این کلیدها را نشان می دهد.

برای بهتر شدن کارکرد کولر آبی، اخیراً از کلید هوشمند به جای کلیدهای معمولی استفاده می شود. با توجه به مجهز بودن کلیدهای هوشمند به کنترل دمای اتاق یا ترموستات، قطع و وصل کلید کولر به صورت هوشمند و با رسیدن به دمای از پیش تنظیم شده انجام می شود.

علاوه بر این، قابلیت راه اندازی خودکار در زمان های از قبل تعیین شده و یا خاموش شدن زمان های مشخص و کنترل از راه دور از مزایای استفاده از این نوع کلیدها محسوب می شود.

گفتنی است که این نوع کلیدها را می توان بدون هیچ گونه تغییری در سیم کشی کولر، به جای کلیدهای معمولی قدیمی قرار داد.

شکل زیر، اجزای یک کلید معمولی را نشان می دهد که قبل از نصب کلید کولر آبی باید با آن ها آشنایی داشته باشیم.

اجزای کلید کولر آبی

کلید بالا یک کلید روکار است. با توجه به خواسته کاربر، نصب کلید کولر آبی را می توان به صورت توکار و روکار انجام داد. تصویر زیر یک کلید توکار را نشان می دهد.

کلید کولر

نحوه نصب کلید کولر آبی:
همان طور که گفتیم، نصب کلید کولر آبی را می توان به صورت توکار و روکار انجام داد. برای اتصال از کابل استفاده می کنیم.

کابل کولر بهتر است یک تکه باشد تا از اتفاقات ناخوشایند جلوگیری شود و سیم کشی آسان تر انجام شود. کابل کولر معمولاً 5 یا 4 رشته سیم دارد. در واقع 4 یا 5 رشته سیم 1٫5 میلی متر مربعی معمولاً برای کولر به کار می رود. بهتر است مسیر عبور سیم را از داخل خرطومی عبور دهید.

در ادامه، نحوه نصب کلید کولر آبی را برای کلیدهای توکار و روکار توضیح می دهیم.

نصب کلید کولر آبی توکار:
قبل از هر کاری، نقشه کولر را بررسی کنید. سپس برق منزل را قطع کرده و فاز و نول برق منزل را که می خواهید با آن کولر را تغذیه کنید، از فیوز یا محافظ جان 16 آمپری عبور دهید.

برای اتصال سیم ها و نصب کلید کولر آبی توکار، ابتدا سرِ سیم ها را با سیم لخت کن یا ابزار مناسب دیگری لخت کنید. سپس، سیم فاز منزل را به داخل ترمینال هدایت کرده و در محل مورد نظر متصل کنید. برای اتصال، ابتدا نگهدارنده ترمینال را فشار دهید تا بتوانید سر سیم را وارد کنید.

بعد از آنکه سیم را در جای خود قرار دادید، نگهدارنده را رها کنید تا سیم در محل اتصال محکم شود.

سپس سیم مربوط به پمپ کولر را در جای خود قرار دهید. در ادامه، سیم های دور کند و دور تند کولر را نیز در محل ترمینال های خود قرار دهید.

در ادامه، سیم نول منزل را به سر سیم مشترک کابل متصل کرده و با چسب مناسب محکم کنید.

اتصال سیم نول

در ادامه، کلید را در محل خود قرار دهید و با توجه به ساز و کاری که برای آن در نظر گرفته شده، روی دیوار محکم کنید.

اما چند نکته مهم را در نصب کلید کولر آبی در نظر داشته باشید. اول اینکه سیم فاز را همواره از طریق کلید مخصوص کولر قطع و وصل کنید. دوم اینکه سیم فاز را هرگز مستقیماً به ترمینال موتور وصل نکنید، زیرا در این صورت امکان برق گرفتگی وجود دارد. برای سیم نول این کار مانعی ندارد و همان طور که دیدیم، خود نیز انجام دادیم.

نصب کلید کولر آبی روکار:
همان طور که گفتیم، کابل کولر 4 رشته ای است. ابتدا با کمک دستگاه پرس سرسیم، سرسیم را به سر هر رشته سیم متصل کنید.

پس از آنکه سرسیم ها را پرس کردید، باید آن ها را به فیش های مربوطه متصل کنید. از یک دم باریک کمک بگیرید. چهار رشته سیم کابل کولر و سیم فاز منزل را به کلید متصل کنید. از چسب برق برای پوشاندن محل اتصال فیش ها استفاده کنید.

سپس سیم رابط مشترک کابل چهارسیمه را به سیم نول منزل متصل کرده و به صورت مناسب با یک چسب آن را بپوشانید.

در نهایت، نگهدارنده کلید را در جای مخصوص خود قرار دهید.

طرفین را فشار دهید تا نگهدارنده به خوبی در جای خود قرار گیرد و محکم شود.

یکی از نکات مهمی که در نصب کلید کولر آبی باید به آن توجه کنید، این است که برای یک کولر، از یک کلید استفاده کنید، زیرا ممکن است کلید دور کند و تند دو کلید را همزمان بزنید و موتور بسوزد. همچنین، ارتفاع کلید را به گونه ای در نظر بگیرید که دور از دسترس کودکان باشد.

ارتفاع 1 متر و 30 سانتی متری برای این منظور مناسب است. در فصولی از سال که از کولر استفاده نمی کنید، فیوز یا کلید محافظ جان متصل به آن را قطع کنید.

نصب جعبه تقسیم کولر آبی:
برای آنکه نصب کلید کولر آبی را کامل کنید، باید اتصالات جعبه تقسیم کولر را نیز انجام دهید. جعبه تقسیم کولر جایی است که ارتباط بین موتور، پمپ و خازن (در صورت وجود) برقرار می شود.

جعبه تقسیم دارای یک درپوش است که درون اتاقک کولر قرار می گیرد. از اعداد و حروف موجود روی ترمینال ها می توان برای اتصال صحیح سیم ها استفاده کرد. تصویر زیر جعبه تقسیم کولر آبی را نشان می دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>