اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پلاتین موتور کولر:
یکی از مواردی که برای سربندی موتور کولر آبی باید با آن آشنا شویم، پلاتین موتور است. پلاتین یکی از بخش های روی موتور تکفاز است که وظیفه آن قطع و وصل کنتاکت ها در موتور کولر است.

موتور_تک_فاز8

با بروز هر مشکلی در پلاتین، عملکرد کولر دچار اختلال می شود. امروزه انواع مختلفی از پلاتین موتور کولر با قابلیت های متفاوت در بازار وجود دارد و در صورت نیاز، به راحتی می توان آن را تعویض کرد.

روی درپوش عقب موتور، پلاتین دو کلید دارد. یکی تک پل و دیگری تبدیل. کلید تک پل سیم پیچ استارت را وارد مدار می کند تا موتور راه اندازی شود.

اما کلید تبدیل عملکرد جالبی دارد. این کلید باعث می شود که با هر سرعتی که از داخل خانه موتور را راه اندازی کنید، موتور با دور تند راه اندازی می شود.

پلاتین کولر آبی:
سربندی موتور کولر در پلاتین معمولاً به صورت زیر انجام می شود (البته قبل از همه چیز باید نقشه کولر را بررسی کنید):

  • سیم رابط دور تند موتور معمولاً به رنگ زرد بوده و سر این سیم به فیشی از صفحه پلاتین متصل می شود که معمولاً با نماد H یا HI نشان داده می شود و مخفف High است.
  • سیم رابط دور کند موتور معمولاً به رنگ قرمز بوده و سر این سیم به فیشی از صفحه پلاتین متصل می شود که معمولاً با نماد L یا LO نشان داده می شود و مخفف Low است.
  • سیم رابط مشترک موتور معمولاً به رنگ سبز بوده و سر این سیم به فیشی از صفحه پلاتین متصل می شود که معمولاً با نماد COM نشان داده می شود و مخفف Common است.
  • سیم رابط سیم پیچ راه انداز موتور معمولاً به رنگ آبی بوده و سر این سیم به فیشی از صفحه پلاتین متصل می شود که پلاتین به صورت لحظه ای در مدار قرار می گیرد.

در بسیاری از موتورهای مورد استفاده در صنعت، به دلیل بالا بودن فشار اولیه راه اندازی موتور، به یک سیم پیچ راه انداز نیاز است که تنها در چند ثانیه راه اندازی وارد مدار شود و جریان لازم برای راه اندازی موتور را تأمین کند.

دلیل این امر آن است که اگر مثلاً قرار بود با تنها یک سیم پیچ جریان راه اندازی را تأمین کنیم، اندازه موتورها باید بسیار بزرگ تر از چیزی می شد که الآن می بینیم.

موتور های تکفازی که دو دور دارند، بدون در نظر گرفتن سرعت تند یا کند اعمالی کاربر با کلید، ابتدا با دور تند راه اندازی می شوند. سپس بعد آنکه موتور به 75% سرعت نامی رسید، سیم پیچ دور انتخاب شده وارد مدار می شود.

این کار را کلید گریز از مرکز با صفحه پلاتین موتور کولر انجام می دهد. این نکته را در سربندی موتور کولر باید در نظر داشت.

کلید گریز از مرکز موتور کولر:
روی درپوش جلو که با روتور در ارتباط است، کلید گریز از مرکز قرار دارد. در واقع، این کلید به پلاتین فرمان می دهد تا عملکردی را که از آن انتظار داریم، انجام دهد.

عملکرد کلید گریز از مرکز مکانیکی است. تصویر زیر، کلید گریز از مرکز را به خوبی نشان می دهد.

محل کلید گریز از مرکز

همان طور که می بینیم، کلید گریز از مرکز روی انتهای شفت روتور وصل شده است و احتمال خراب شدن آن در حالت کلی اندک است. اما کمی روغنکاری هنگام راه اندازی کمک می کند. پلاتین دور کند نیز در محل اتصال سیم ها به موتور قرار می گیرد.

به بیان دیگر فیبر پلاتین دار موتور کولر آبی در انتهای موتور بعد از کلید گریز از مرکز نصب می شود و سیم های دور تند، کند و مشترک برق از بیرون به آن متصل می شوند.

نحوه سربندی موتور کولر:
در بخش های قبل به سربندی موتور کولر اشاره کردیم. برای سربندی موتور کولر آبی دو سرعته، معمولاً سه اتصال اصلی دور تند (High)، دور کند (Low) و مشترک (Common) وجود دارد.

گاهی اوقات برچسب گذاری واضح است و با "H" برای High و "L" برای Low و "C" برای مشترک مشخص می شود.

نامگذاری موتور کولر:
در سایر مواقع High و Low شاید مبهم باشد. در این صورت، به شماتیک کنار موتور نگاه کنید تا ببینید کدام High و کدام Low است.

همان طور که می بینیم، در علائم سربندی موتور کولر با حروف انگلیسی A و B و C مشخص شده است.

تعویض دینام کولر آبی

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>