اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بتن غلتکی

روسازی ساخته شده از بتن غلتکی (RCCP) می تواند برای مسیرهای با ترافیک سبک و همچنین مسیرهای با ترافیک سنگین استفاده شود و رویه بتن غلتکی مورد استفاده در این نوع روسازی دارای خصوصیاتی نظیر دوام زیاد، هزینه های ساخت کم و تعمیرات و نگهداری در سطوح کم است.

با توجه به مطالعه صورت گرفته، ملاحظه می شود که روسازی بتن غلتکی در مقایسه با روسازی انعطاف پذیر که استفاده از آن در ایران رایج است، دارای هزینه به مراتب کمتری بوده و می توان از مصالح سیمانی نظیر خاکستر بادی و میکروسیلیس که استفاده از آنها در بتن معمولی رایج است، در ساخت بتن غلتکی نیز استفاده کرد.

همچنین خرابی های به وجود آمده در روسازی بتن غلتکی در مقایسه با روسازی انعطاف پذیر به ویژه برای مسیرهای با ترافیک سنگین بسیار کمتر هستند. به علاوه برخی از مسائل مربوط به اجرای روسازی بتن غلتکی نظیر زبری سطح راه می تواند به وسیله اعمال یک لایه روکش نازک آسفالتی روی لایه بتن غلتکی یا سنگ زنی آن برطرف شود.

ویژگی های بتن غلتکی جهت استفاده به عنوان لایه رویه روسازی راه

بتن غلتکی باید به اندازه کافی خشک باشد تا بتواند وزن غلتک متراکم کننده را تحمل کند. از طرف دیگر این نوع بتن به اندازه کافی مرطوب و دارای آب است تا توزیع مناسبی از خمیر سیمان در داخل مخلوط بتن سیمانی ایجاد شود. اصطکاک بین سنگ دانه ها از طریق متراکم کردن با غلتک به دست می آید و ایجاد چسبندگی بین سنگ دانه ها از طریق خمیری سیمانی مورد استفاده در ساخت بتن تامین می شود که در نهایت منجر به به دست آمدن ظرفیت باربری کامل بتن غلتکی می شود.

زبری سطح روسازی های ساخته شده از بتن غلتکی

یک مساله مهم در ارتباط با روسازی هایی که در ساخت آنها از بتن غلتکی به عنوان لایه رویه استفاده می شود (یعنی RCCP)، بافت زبر سطح آن است.برای حل ناهمواری سطح رویه های ساخته شده از بتن غلتکی، اجرای یک لایه روکش بتنی چسبنده پیشنهاد شده که بهترین زمان برای اعمال آن یک بازه زمانی کوتاه بعد از ساخت است. روش دیگر اعمال یک لایه روکش نازک آسفالتی به ضخامت 50 میلیمتر روی لایه RCC است. البته استفاده از ماشین های غلتک زنی مناسب نیز در بهبود میزان همواری سطح روسازی بتن غلتکی بسیار موثر است.

مقایسه اقتصادی و عملکردی روسازی بتن غلتکی و روسازی بتن آسفالتی

در یک مطالعه بین استفاده از بتن غلتکی و بتن آسفالتی به عنوان لایه رویه روسازی مسیرهای با ترافیک سنگین از نظر عملکردی مقایسه صورت گرفته است. بدین منظور شرایط آب و هوایی مختلف به ویژه از نظر دما و مقاطع متفاوت برای هر دو نوع روسازی در نظر گرفته شده است.

بر این اساس ملاحظه شده که به دلیل مقاومت بالای بتن غلتکی بسیاری از خرابی های معمول در روسازی های آسفالتی کاهش یافته و یا حتی حذف می شوند که یکی از این خرابی ها وقوع تغییر شکل ماندگار یا شیارشدگی در لایه های آسفالتی روسازی است که برای شرایط آب و هوایی گرم به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابند.

به همین دلیل استفاده از بتن غلتکی به عنوان لایه رویه روسازی برای مسیرهای با ترافیک سنگین و شرایط آب و هوایی گرم مناسب ارزیابی شده است. همچنین روسازی های بتن غلتکی در مقایسه با روسازی های انعطاف پذیر ضخامت کمتری نیاز دارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>