اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آموزش عیب یابی بردهای الکترونیکی:
چرا باید عیب یابی بردهای الکترونیکی و قطعات الکترونیکی را بیاموزیم؟ امروزه ما اسیر یک فرهنگ شده ایم که با آن، در دنیایی از دورریزها زندگی می کنیم و با اولین نشانه بروز مشکل، لوازم الکترونیکی خود را دور می ریزیم.

برد_الکتریکی

این مهم ترین دلیلی است که در حد توان چیزهایی را که می توانیم در مورد تعمیر و عیب یابی بردهای الکترونیکی یاد بگیریم.

افرادی که علاقه زیادی به وسایل الکترونیکی دارند و یا می خواهند از حداکثر عمر یک وسیله الکترونیکی استفاده کنند، باید بتوانند عیب یابی بردهای الکترونیکی را انجام دهند.

درک نحوه عملکرد بردهای مدار چاپی یا همان PCBها و نحوه تعمیر آن ها ضروری است.

بنابراین، اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه پروژه ها و سیستم های الکترونیکی خود را بسازید و از آن ها نگهداری کنید، باید با بردهای الکترونیکی آشنا شوید. بردها در وسایل زیادی به کار می روند.

برخی از آن ها عبارتند از:

  • دربازکن.
  • سیستم های سینمای خانگی.
  • کنترل کننده های سرعت ابزارهای مختلف.
  • تلویزیون ها.
  • کامپیوترها.

مهندسان برق انگیزه بیشتری برای کسب دانش ماهرانه از این مهارت اساسی دارند. تولیدکننده و مصرف کننده، هر دو، به دستگاه های الکترونیکی پیچیده ای اعتماد می کنند که اغلب آن ها به PCB نیاز دارند.

دانستن چگونگی تشخیص معایب این بردها و تعمیر یا تعویض قطعات خراب به این معنی است که یک تکنسین می تواند عیب یابی بردهای الکترونیکی را در طیف وسیعی از دستگاه های الکترونیکی انجام دهد.

دلایل معیوب شدن برد چه هستند؟
نحوه ارزیابی PCB معیوب اساساً به عامل ایجادکننده آسیب بستگی دارد. در ادامه، در مورد نحوه تشخیص عیب PCB صحبت می کنیم و چگونگی رفع آن را توضیح خواهیم داد.

آسیب فیزیکی:
هنگامی که قطعات PCB در اثر مواردی مانند زمین خوردن و خرد شدن شکسته می شود، اما قطعه تا حدی در حال کار باشد، ترمیم PCB، اغلب از طریق ساخت مجدد امکان پذیر است.

به طور کلی، آسیب های فیزیکی قسمت های آسیب دیده برد را می توان با ترمیم آن از طریق جدا کردن و مونتاژ مجدد برطرف کرد.

به دلیل ماهیت اغلب آسیب های فیزیکی، بعید است که این کار توسط افرادی که تجربه تعمیر برد مدار چاپی را ندارند به سادگی انجام شود. ترمیم آسیب های فیزیکی فقط باید توسط یک متخصص و فرد باتجربه انجام شود. در بیشتر موارد، این امر نیازمند بازسازی برد است.

خرابی قطعه:
با استفاده از ابزار اندازه گیری ولتاژ برای سنجش میزان هدایت جریان در برد مدار، می توانید تشخیص دهید که آیا جریان در برد برقرار می شود یا اینکه برد کاملاً خراب شده است.

این نوع عیب خود می تواند از خازن گرفته تا دیود یا ریزپردازنده باشد. اگر این جز مسئله است و از بین رفته یا نتوانسته کار کند، ممکن است لازم باشد کاملاً جایگزین شود. با این حال، این همیشه مشکل اصلی نیست.

بعضی اوقات به دلیل افزایش سن، گرم شدن بیش از حد و ولتاژ، مدار ردیابی ممکن است تا حدی خراب شود که دیگر رسانا نباشد. همچنین ممکن است که یک اجزا - یا چندین مورد - کاملاً از صفحه جدا شده و نیاز به تحقیق مجدد داشته باشد.

خرابی مسیر:
می توانید آسیب مسیر را را با اسکن چشمی آن مسیر ارزیابی کنید، البته به شرطی که رد مسیر به اندازه قابل قبولی قابل رؤیت باشد. مسیر از مواد درخشان معمولاً مس یا نقره تشکیل شده که معمولاً به خوبی قابل مشاهده است. اگرچه برخی از آن ها نازک هستند و ارزیابی آن ها ممکن است چالش برانگیز باشد.

به شرط آنکه مسیر نازک و شناسایی آن دشوار نباشد، معمولاً با پیگیری مسیر می توانید آسیب را تشخیص دهید. مس و نقره ذاتاً درخشان و براق هستند؛ این باعث می شود در هنگام وقوع خرابی، تشخیص آسان تر باشد. البته به خاطر داشته باشید که همیشه این طور نیست.

برای ترمیم مسیرهای معیوب یا آسیب دیده، کافی است برد را با مواد لازم مجدداً بازیابی کنید و اتصال مدار را دوباره برقرار کنید تا جریان در سراسر برد آزادانه عبور کند. در بخش های بعد به این موضوع می پردازیم.

طراحی ضعیف برد:
گفتن این مورد هنر زیادی نمی خواهد. یک مدار چاپی با عیب و نقص دیگر نیازی به تعمیر ندارد. در حالت ایده آل، باید یک PCB جدید بخرید تا اینکه به دنبال تعمیرات باشید. این باعث صرفه جویی در وقت و انرژی شما در بهبود طراحی ضعیف PCB می شود.

قطعی منبع تغذیه:
گرچه قطعی منبع شبیه به خرابی قطعات است که در بالا ذکر کردیم، اما باید با استفاده از ابزار اندازه گیری، جریان را در برد کنترل کنید، سپس می توانید به سرعت تشخیص دهید که چه چیزی قابل تعمیر است و چه چیزی نیست.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>