اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

راهنمای تعمیر بردهای الکترونیکی:
برخی از رایج ترین تعمیراتی که در بردهای الکترونیکی انجام می شود، تعمیراتی است که در اثر گرما و آسیب فیزیکی و اضافه ولتاژ اعمال شده روی قطعات انجام می شود.

برد_الکتریکی3

حتی اگر لایه های فایبرگلاس، مس و چسب در ساخت برد نسبت به گرما تحمل داشته باشند، برخی از PCBها بیشتر از سایرین در معرض لایه لایه شدگی و سایر علائم ناشی از گرما هستند.

ابتدا ابزارها و سایر موارد مورد نیاز را تهیه کنید:

  • چاقوی تیز یا پیچ گوشتی تخت یا کاغذ سنباده بسیار ظریف.
  • نوار مسی چسب دار.
  • هویه لحیم کاری.
  • هویه هوای گرم.
  • قیچی یا کاتر.
  • خودکار.
  • گوش پاک کن و الکل مالشی.
  • موچین.
  • گیره کاغذ.

سپس با راهنمای سریع و گام به گامی که برای تعمیر یک PCB آسیب دیده بیان خواهیم کرد، کار را ادامه دهید.

گام 1:
بخش آسیب دیده را بردارید. ابتدا PCB را روی سطح میز کار خود محکم کنید تا هنگام کار روی آن حرکت نکند.

گاهی اوقات، تشخیص PCB آسیب دیده و غیر قابل استفاده نیاز به استفاده از اسیلوسکوپ برای بررسی قدرت سیگنال و شکل موج در نقاط مختلف برای آزمایش برقراری اتصال مدار در سراسر برد وجود دارد.

در سایر مواقع، فقط باید به دنبال یک ناحیه سوخته باشید که نشان می دهد یک قطعه یا مسیر خراب باید جایگزین شود و به مسیر موجود در PCB بپیوندد.

اگر متوجه شدید که یکی از اجزای برد شما به شکلی که باید عمل نمی کند، یک فرایند ساده برای برداشتن و جایگزینی آن وجود دارد:

  • هویه هوای گرم را بردارید و روشن کنید. فاصله آن از اجزای خراب کمتر از 15 سانتی متر باشد.
  • بعد از چند ثانیه، موچین را بردارید و سعی کنید اجزا را جدا کنید. اگر موفق به این کار نشدید، چند ثانیه دیگر به اعمال گرما ادامه دهید و دوباره امتحان کنید.

اگر یک پد PCB در اثر گرما آسیب دیده است، بهتر است از چاقوی تیز استفاده کنید تا آن را با دقت از بین ببرید. اولویت شما باید این باشد که میزان خسارتی را که به مسیر و اطراف آن وارد می کنید محدود می کنید، حداقل باشد و در عین حال، صفحه را از هرگونه مواد باقیمانده تمیز کنید.

گام 2:
مسیر را تمیز کرده و لحیم را بزدایید. پس از برداشتن پد آسیب دیده، با استفاده از چاقوی تیز خود لحیم موجود را پاک کنید. اگر برای استفاده در این قسمت نسبتاً ظریف از استفاده از چاقو راحت نیستید، یک پیچ گوشتی نوک تیز یا کاغذ سنباده با زبره بسیار ریز نیز کارتان را راه خواهد انداخت.

اینکه از کدام ابزار استفاده می کنید، مهم نیست؛ نتیجه باید یک مسیر کاملاً صاف و واضح، بدون لحیم کاری موجود و براق و تمیز باشد.

گام 3:
نوار مسی خود را روی مسیر قرار دهید. بعد از اینکه مسیر آسیب دیده را پاک کردید و ناحیه اطراف آن را تمیز کردید، وقت آن است که نوار مسی چسب دار خود را در ناحیه ای که با آن کار می کنید قرار دهید.

نوار باید با مسیر موجود همپوشانی داشته باشد و سوراخ موجود و بخشی از اطراف آن را بپوشاند.

گام 4:
اتصالات را لحیم کنید. از اینجا به بعد، مسئله اتصال دقیق اتصالات محل اتصال نوار مس جدید به مسیر موجود در PCB بازیابی شده است.

در اینجا چند نکته و هشدار در مورد این بخش از فرایند آورده شده که باید آن ها را در نظر بگیرید:

  • نوار مسی در دمای لحیم کاری به سرعت ذوب می شود، بنابراین تا زمانی که مطمئن شوید می توانید این قسمت از فرایند را با یک حرکت سریع به پایان برسانید، شروع به کار نکنید.
  • تا آنجا که ممکن است از گرما کمتری استفاده کنید و سریع کارتان را انجام دهید تا میزان گرمای اعمال شده به برد کاهش یابد.

گام 5:
سوراخ PCB را ایجاد کنید. یک ابزار سخت را با انتهای گرد، مانند یک قلم یا یک ابزار ساده دیگر پیدا کنید. محلی را که به تازگی لحیم کرده اید فشار دهید و محکم بمالید تا اطمینان حاصل کنید که نوار مسی به طور ایمن روی کل ناحیه پد چسبانده شده است.

بعد از اینکه گرما را به ناحیه مورد نظر وارد کردید، چسب باید هنوز خاصیت چسبندگی داشته باشد.

با استفاده از این تکنیک، می توانید محل سوراخ را تشخیص دهید، سپس می توانید آن را با یک گیره کاغذ یا یک ابزار مشابه دیگر سوراخ کنید.

گام 6:
قطعه را قرار داده و لحیم کنید. اگر تاکنون این مراحل را دنبال کرده اید، باید اکنون یک PCB داشته باشید که به حالت مناسبی بازگردانده شده و می توان قطعه مورد نظر را روی آن لحیم کرد.

لحیم‌کاری قطعه

از اینجا به بعد، لحیم کاری قطعات روندی آشنا است.

گام 7:
نوار اضافه را از ناحیه ترمیم شده برش دهید. با استفاده از قیچی یا کاتر خود، نوار مسی چسب دار را با دقت برش دهید تا کار به پایان برسد.

توجه به این نکته مهم است که ناحیه ای که تازه ترمیم کرده اید ممکن است PCB را به عملکرد قبلی و سالم خود بازگرداند، اما پد، مسیر و اتصال هرگز از نظر ساختاری مانند برد اصلی نیستند.

با وجود این، شما اکنون چیزی را دارید که بسیاری دیگر آن را دور می اندازند و دیگر استفاده ای از آن نمی کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>