اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خاک

نشست آنی یا الاستیک یک شالوده، بلافاصله بعد از اعمال بار، بدون تغییر در میزان رطوبت به دست می آید. مقدار نشست تماسی بستگی به انعطاف پذیری شالوده و نوع مصالح پی دارد. وقتی که یک شالوده کاملاً انعطاف پذیر با بار گسترده در روی مصالح الاستیک نظیر رس اشباع قرار گیرد، به علت نشست الاستیک شکل مقعر به خود می گیرد، ولی اگر شالوده سخت باشد و در روی مصالح الاستیک نظیر رس قرار گیرد، نشست حاصل یکنواخت خواهد بود. ولی توزیع مجددی در تنش تماسی حاصل شده و از حالت یکنواخت خارج می شود.

در ماسه بدون چسبندگی، ضربی الاستیسیته با عمق افزایش می یابد. به علاوه فقدان محدودیت جانبی در سطح زمین در لبه های شالوده وجود دارد. در نتیجه ماسه در لبه های شالودۀ شکل پذیر به سمت بیرون رانده شده و منحنی تغییر شکل شالوده به شکل محدب درمی آید.

تمام انواع نشست ها توابعی از اضافه تنش اعمالی در روی خاک توسط فونداسیون هستند. بنابراین آشنایی با روابط محاسبه توزیع تنش در خاک در اثر اعمال بار فونداسیون دارای اهمیت خاصی است. روابط متعددی برای یافتن وضعیت تنش ها در عمق بر اثر بارگذاری ارائه شده که معادله بوسینسک و وسترگارد عمومیت بیشتری داشته که در کتب مکانیک خاک و یا سایر منابع ژئوتکنیک تشریح شدهاند.

البته ذکر این نکته ضروری است که داشتن توزیع تنش در عمق شرط الزم جهت تخمین دقیق نشست بوده ولی کافی نیست. در عمل بارهای متمرکز روی فونداسیون وارد شده و از کف آن بار گسترده در عمق توزیع می شود. روابط مختلفی برای انواع بارها و شکل های مختلف پی ارائه شده که برای سهولت می توان از نمودارهای ساده شده استفاده نمود. در این خصوص می توان نقاط هم تنش مقطع قائم مرکزی برای پیهای مربعی و نواری بر اساس روابط بوسینسک را مورد استفاده قرار داد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>