اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع کلید روشنایی:
تعداد تقریباً زیادی انواع کلید برق برای سیستم روشنایی وجود دارد که ما فقط چند نوعشان را در اطراف خود دیده ایم.

کلید_برق

جالب است بدانید که این ها بهترین ها نیستند، بلکه ارزان ترین هستند. همه ما با کلیدهای اهرمی یا راکر کار کرده ایم و کلیدهای دیمر به تنظیم نور و جلوه زیبای اتاقمان در خانه کمک کرده است.

از زمان اختراع اولین کلید روشنایی توسط جان هنری هولمز در سال 1884، فناوری کلیدها بسیار پیشرفت کرده است.

امروزه کارکرد یک کلید برق فقط به روشن یا خاموش کردن چراغ محدود نمی شود. هنگام خرید کلید برق، طرح ها و فناوری های بسیاری برای انتخاب وجود دارد. در ادامه تعدادی از انواع کلید برق را معرفی می کنیم که در روشنایی کاربرد دارند.

کلید اهرمی:
کلید اهرمی یا تاگل، یکی از انواع کلید برق است که توسط ویلیام جی نیوتون و موریس گلدبرگ در سال 1916 ثبت شد. این کلیدها به صورت دستی کار می کنند و استفاده از آن ها بسیار ساده است.

کلید اهرمی یک دسته کوچک دارد که از جعبه سوئیچ بیرون آمده است و اهرم آن، از طریق یک قوس کوچک به سمت بالا و پایین حرکت می کند. برای جلوگیری از گیر کردن لباس به اهرم کلید و قطع و وصل ناخواسته مدارد، می توان از پوشش استفاده کرد.

کلید راکر:
کلیدهای راکر کلیدهای مسطحی هستند که سطح بیشتری را اشغال می کنند. این کلیدها با کمترین اندازه ممکن از دیوار بیرون می آیند، بنابراین به لباس یا وسایل دیگر گیر نمی کنند. در ایالات متحده آمریکا به این کلیدها کلید دکوراتیو گفته می شود.

عملکرد این کلیدها شبیه همان کلید اهرمی است. کلیدهای راکر معمولاً در خانه ها و منازل مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. در اروپا، هنگ کنگ، مالزی، سنگاپور و هند استفاده از کلیدهای راکر بیشتر از کلیدهای اهرمی رایج است.

کلید تک پل:
اغلب کلیدهای خانه ما کلیدهای تک پل هستند. این کلیدها، متداول ترین انواع کلیدهای روشنایی هستند که در زندگی روزمره آن ها را به وفور می بینیم. این کلیدها برای روشن و خاموش کردن چراغ از یک مکان واحد استفاده می شوند.

بیشتر سوئیچ های تک پل دارای علائم روشن و خاموش بر روی کلید هستند. اگر این طور هم نباشد، بالا رفتن کلید معمولاً به معنای خاموش و پایین آوردن آن به معنای روشن است، مگر اینکه کلید به صورت وارونه نصب شده باشد.

کلید دو پل:
کلید دو پل یکی از انواع کلید برق است که به کلید تک پل شباهت دارد. این کلید به ما این امکان را می دهد که دو اتصال را از یک مکان واحد قطع یا وصل کنیم. این کلیدها در کارخانه ها بیشتر از خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

کلید دو پل، برای بارها یا جریان هایی با توان بالاتر به کار می رود و در وسایل گرمایشی، موتورها و ماشین آلات گزینه ایده آلی برای استفاده است. در مقایسه با کلید تک پل، این کلید چهار ترمینال برنجی و یک ترمینال زمین به جای دو ترمینال دارد.

کلید پریزدار:
کلید پریزدار یکی از انواع کلید برق است که پریز را با کلید به کاربر ارائه می دهد. در این کلید، برای پریز برق نیازی به سیم کشی یا جعبه کلید جدای دیگری وجود ندارد.

این نوع کلید یک طراحی کاربردی است که باعث صرفه جویی در وقت و مکان می شود. کلیدهای ترکیبی فضای کمتری را اشغال می کنند و معمولاً در آشپزخانه و حمام نصب می شوند.

کلید دیمر:
برای کنترل شدت یا روشنایی چراغ ها از کلیدهای دیمر استفاده می شود. این نوع کلید از انواع کلید برق معمولاً برای ایجاد روشنایی مودی استفاده می شود. سوئیچ های دیمر معمولاً سوئیچ هایی دوار هستند. از دستگیره برای کنترل میزان جریان عبوری از لامپ استفاده می شود و این به تنظیم روشنایی کمک می کند.

با چرخاندن دکمه کلید دیمر به چپ و راست، نور کم و زیاد می شود و برای خاموش کردن کلید باید آن را تا انتها به سمت چپ بچرخانید. کلیدهای دیمر به صورت لمسی نیز در دسترس هستند و به ما این امکان را می دهند که روشنایی را تنظیم کنیم.

کلید فشاری:
کلید دکمه ای یا فشاری یا پوش باتون یکی از اولین انواع کلید برق روشنایی است. این مدل قدیمی امروزه همچنان مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا طرحی ساده و آسان برای استفاده دارد.

دو نوع اصلی کلیدهای فشاری، کلیدهایی هستند که پس از فشار دادن آن ها به سمت پایین دکمه به پایین می رود و آن هایی که پس از فشار دادن به موقعیت پیش فرض خود باز می گردند. این دو حرکت عملکرد یکسانی دارند.

کلید مجاورتی:
انواع کلید برق مجاورتی برای صرفه جویی در مصرف انرژی عالی هستند. در این سوئیچ ها از سنسور برای تشخیص حضور افراد در نزدیکی به آشکارساز استفاده می شود.

وقتی حضور افراد در اتاق تشخیص داده می شود، کلید به طور خودکار چراغ را روشن می کند و وقتی شخص از اتاق خارج شود، بعد از مدت کمی کلید چراغ را خاموش می کند.

اگر هنگام خروج از اتاق همیشه فراموش می کنید چراغ را خاموش کنید، سوئیچ های مجاورتی می توانند به شما در صرفه جویی هزینه و زمان کمک کنند.

کلید مجاورتی

کلید سلکتور:
کلید سلکتور به ما امکان می دهد به راحتی چندین وضعیت را جابه جا کنیم. برای مثال، هنگامی که یک سیستم دارای چراغ هایی با رنگ های مختلف باشد، با استفاده از کلید سلکتور می توان یکی از آن ها را انتخاب کرد.

این نوع از انواع کلید برق معمولاً به شکل چرخشی در هستند. البته انواعی نیز وجود دارند که دارای چندین دکمه فشاری برای هر گزنه هستند که البته کمی آزاردهنده به نظر می رسند.

کلید فتوالکتریک:
سوئیچ های فوتوالکتریک مجهز به سنسوری هستند که سطح نور را به ویژه در فضای باز تشخیص می دهد. وقتی سنسورها میزان نور محیط خارج را تشخیص دهند، ، چراغ ها روشن می شوند. این کلیدها معمولاً برای چراغ های خیابانی استفاده می شوند.

همچنین می توانید از کلیدهای فوتوالکتریک در حیاط خانه، ایوان ها و یا سایر مکان های بیرونی خانه استفاده کرد.

کلید فتوالکتریک

کلید حرکتی:
وقتی سنسورهای موجود در کلید حرکت را تشخیص دهند، به طور خودکار چراغ ها را روشن یا خاموش می کنند. این سنسورها الگوهای تغییر یافته موج صوتی را تشخیص می دهند یا از طریق بصری گرمای بدن انسان و حیوان را تشخیص می دهند.

برخی از این سوئیچ ها می توانند چراغ ها را روشن یا خاموش کنند، در حالی که اکثر آن ها می توانند هم عمل خاموش کردن و هم روشن کردن را انجام دهند. سوئیچ های حرکتی معمولاً برای اهداف امنیتی نصب می شوند. نصب این کلیدها در در حیاط می تواند سارقان را از سرقت باز دارد.

کلید حرکتی

کلید صوتی:
کلیدهای صوتی همان کلیدهایی هستند که احتمالاً در فیلم ها و تبلیغات تلویزیونی دیده اید که با کف دست زدن می توانند روشن یا خاموش شوند. این سوئیچ ها صدا را تشخیص می دهند و به غیر از کف زدن، با استفاده از ضربه محکم و ناگهانی یا صدای ضربات دیگر نیز می توان آن ها را کنترل کرد.

با استفاده از این کلیدها، برای کنترل نورپردازی نیازی به بلند شدن یا رفتن به سمت دیوار نیست و به راحتی می توان از دورتر آن ها را کنترل کرد.

کلید چراغ دار:
کلیدهای نوری در دهه 1950 معرفی و در آن زمان به محبوب ترین لوازم خانگی تبدیل شدند. کاربرد اصلی این نوع کلیدها این است که به کابرد این توانایی را می دهد که در تاریکی آن ها را به آسانی پیدا کند.

روی کلید یک لامپ نئون کوچک یا یک ال ای دی (LED) تعبیه شده که توان آن از جریان گذرنده از مداری که کلید در مسیر آن قرار دارد، تأمین می شود. مردم اغلب از این کلیدها در حمام و آشپزخانه استفاده می کنند، زیرا راحت تر می توانند آن ها را در تاریکی یا شب پیدا کنند.

کلید راکر استرالیایی:
کلید راکر استرالیایی یکی از انواع کلید برق است که کوچک تر از کلید راکر معمولی است. این کلیدها در خانه های استرالیا و نیوزیلند به کار می روند و به همین دلیل به آن کلید راکر استرالیایی می گویند.

مزیت این کلیدها این است که فشرده هستند و می توان آن ها را در فضاهای کوچک نیز نصب کرد. برای مثال، در فضایی که یک یا دو کلید راکر معمولی یا کلید اهرمی نصب می شوند، می توان شش کلید راکر استرالیایی نصب کرد.

کلید ضدخرابی:
کلید ضدخرابی یکی از انواع کلید برق است که در فضای بیرونی نصب می شود. این کلیدها در مواردی که استفاده از کلید زیاد است، به کار می روند و در برابر رطوبت و خاک مقاوم هستند.

کلیدهای ضدخرابی از فولاد ضدزنگ یا پوشش های پلاستیکی مخصوص کار سنگین ساخته می شوند و تنها در پوشش بیرونی است که با کلیدهای دیگر تفاوت دارند.

کلید جیوه ای
کلیدهای جیوه عمدتاً برای روشنایی منزل استفاده می شوند. این کلیدها، کلید بدون صدا نامیده می شوند. برخلاف کلیدهای اهرمی فنردار، هنگام اتصال مدارها صدای بلندی ندارند. یک کپسول شیشه ای حاوی مقدار کمی جیوه به عنوان رابط اتصال بین دو مدار عمل می کند.

کلید جیوه‌ای

کلید زنجیری:
کلید زنجیری با کشیدن زنجیر مدار را قطع یا وصل می کند. زنجیر به یک کلید اهرمی متصل است. از این کلیدها معمولاً برای چراغ های سقفی استفاده می شود.

کلید صفحه لمسی:
کلید صفحه لمسی یکی از انواع کلید برق است که با لمس صفحه اش کار می کند. این کلیدها الکترونیکی هستند و بخش متحرکی مانند اهرم یا راکر ندارند. کلیدهای صفحه لمسی کلیدهای بدون صدا هستند، زیرا قسمت متحرک یا در معرض ضربه ای ندارند.

به سادگی آن ها را لمس می کنید و چراغ را خاموش یا روشن می کنند.

کلید وایرلس:
کلیدهای وایرلس را می توان با فرستنده ها کنترل کرد. این کلیدها با فرستنده های رادیویی عمل می کنند.

با پیشرفت فناوری، به ریموت جداگانه ای برای چراغ ها نیازی نیست و حتی می توان آن ها را با بلوتوث و وای فای تلفن همراه نیز کنترل کرد. بسیاری از کلیدهای هوشمند قابلیت های دیگری از جمله کاهش نور و انتخاب رنگ نیز دارند.

کلید چندراهه:
از کلیدهای چند راهه برای کنترل مدارها از چند محل مختلف استفاده می شود. این کلیدها از کنتاکت ها و سیم کشی اضافه برای کنترل یک لامپ از چند نقطه مختلف بهره می برند.

کلیدهای چندراهه معمولاً برای کنترل روشنایی نصب شده در راه پله ها یا سالن های طویل به کار می روند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>