اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نقشه مدار فرمان:
زبان بیان ارتباط اجزای مدار فرمان یک دیاگرام خطی است که به آن دیاگرام نردبانی نیز گفته می شود. دیاگرام های نردبانی از مدار فرمان و مدار قدرت تشکیل شده اند.

مدار_فرمان3

سیم های برق در دیاگرام خطی با خطوط نشان داده می شوند. گاهی برای بیان تفاوت سیم کشی مدار فرمان و مدار قدرت، سیم کشی مدار فرمان با یک خط نازک و سیم کشی مدار قدرت با یک خط پررنگ نشان داده می شود.

یک نقطه یا گره کوچک در تقاطع دو یا چند سیم نیز نشان دهنده اتصال الکتریکی است.

مدار فرمان

دیاگرام های خطی ارتباط عملکردی اجزا و دستگاه ها را در یک مدار الکتریکی نشان می دهند، نه ارتباط فیزیکی. به عنوان مثال، تصویر زیر ارتباط فیزیکی چراغ سیگنال و شستی را نشان می دهد.

مدار فرمان

رابطه عملکردی را می توان با تصویر زیر به صورت بصری نشان داد.

مدار فرمان

خواندن دیاگرام خطی:
این رابطه عملکردی به صورت نمادین با دیاگرام خطی نشان داده شده است. نمودارهای خطی از چپ به راست خوانده می شوند. با فشار دادن شستی می توان جریان را از L1 از طریق شستی و چراغ سیگنال به L2 عبور داد. آزاد کردن شستی جریان را قطع می کند و چراغ سیگنال خاموش می شود.

نقشه مدار فرمان

مدار فرمان و مدار قدرت:
مدار قدرت که توسط خط ضخیم نشان داده شده، همان چیزی است که در واقع برق را از منبع به بار متصل به آن (موتور) می رساند. مدار فرمان که با خط نازک نشان داده شده است، برای «کنترل» توزیع برق استفاده می شود.

مدار فرمان و مدار قدرت

اتصال اجزای مدار فرمان:
مدار فرمان از بارهای کنترل و دستگاه های کنترل تشکیل شده است. بار کنترل یک قطعه الکتریکی است که از برق استفاده می کند.

چراغ های سیگنال، رله ها و کنتاکتورها نمونه هایی از بارهای کنترل هستند. از قطعات کنترلی برای فعال کردن بار کنترل استفاده می شوند. شستی ها و کلیدها نمونه هایی از دستگاه های کنترل هستند.

تصویر زیر ارتباط مناسب یک چراغ سیگنال (بار) با یک شستی (قطعه کنترل) را نشان می دهد. خطوط برق به صورت عمودی رسم و با L1 و L2 مشخص شده اند. در این مثال، اختلاف ولتاژ بین L1 و L2 برابر با 120 ولت AC است.

ولتاژ چراغ سیگنال انتخاب شده باید 120 ولت AC باشد. با فشار دادن شستی، ولتاژ کامل 120 ولت به چراغ سیگنال اعمال می شود.

مدار فرمان

اتصال بار کنترل:
در هر خط مدار بین L1 و L2 تنها یک بار کنترل باید قرار گیرد. یک طرف بار کنترل به طور مستقیم یا در بعضی موارد از طریق کنتاکت های رله اضافه بار به L2 متصل می شود.

در مثال زیر، یک چراغ سیگنال مستقیماً روی L2 در یک خط مدار به L2 متصل می شود. سیم پیچ کنتاکتور به طور غیرمستقیم از طریق مجموعه ای از کنتاکت های اضافه بار (OL) به L2 در یک خط مدار دوم متصل می شود.

این اتصال یک اتصال موازی است. با فشار دادن شستی، ولتاژ به چراغ سیگنال و کنتاکتور M اعمال می شود.

مدار فرمان

بارهای فرمان معمولاً به صورت سری وصل نمی شوند. تصویر زیر دو روش اتصال بار کنترل یا فرمان را نشان می دهد. در یک نمونه که بارهای کنترل به طور نامناسب به صورت سری وصل می شوند، هنگامی که شستی فشار داده شود، ولتاژ L1 و L2 در هر دو بار تقسیم می شود.

نتیجه اینکه هیچ یک از بارها 120 ولت لازم برای عملکرد مناسب را دریافت نمی کنند. اگر یکی از بارها در این پیکربندی خراب شود، کل مدار بی فایده خواهد بود.

مدار کنترل

در حالت دیگر، بارها به طور موازی و به صورت صحیح متصل می شوند. در این مدار برای هر خط فقط یک بار بین L1 و L2 وجود دارد. با فشار دادن شستی، ولتاژ کامل 120 ولت در هر بار ظاهر می شود. اگر یک بار در این پیکربندی خراب شود، بار دیگر به طور عادی به کار خود ادامه می دهد.

اتصال تجهیزات کنترل:
تجهیزات کنترلی بین L1 و بار متصل می شوند. دستگاه کنترل بسته به نتایج مورد نظر می تواند به صورت سری یا موازی متصل شود. در تصویر زیر، شستی ها به طور موازی به هم متصل شده اند. با فشار دادن هر شستی، جریان از L1 به L2 می گذرد.

مدار فرمان

در تصویر زیر، دو شستی به صورت سری به هم متصل شده اند. برای اجازه عبور جریان از L1 به L2، باید هر دو شستی را فشار داد.

مدار فرمان

شماره گذاری خطوط:
شماره گذاری هر خط درک نمودارهای پیچیده را آسان می کند. در تصویر زیر، خط 1 شستی 1 را به چراغ سیگنال متصل می کند.

مدار فرمان

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>