اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آی سی چگونه ساخته می شود؟
چگونه می توان چیزی مانند حافظه یا تراشه پردازنده را برای کامپیوتر ساخت؟ همه چیز به یک عنصر شیمیایی خام مانند سیلیکون برمی گردد که برای داشتن مشخصه های الکتریکی مختلف تحت فرایند شیمیایی یا آلایش (ناخالص سازی) قرار می گیرد.

مدار_مجتمع3

آلایش نیمه هادی ها:
در آموزش های پیشین در مورد دیودها و ترانزیستورها مطالبی را بیان کردیم و با ایده نیمه هادی ها آشنا شدیم.

به طور سنتی، در گذشته تصور می شد مواد در دو دسته قرار می گیرند:

موادی که به راحتی جریان برق از آن ها عبور می کند (رساناها) و مواد دیگر که جریان را عبور نمی دهند (عایق ها یا نارساناها).

فلزات اغلبِ رساناها را تشکیل می دهند، در حالی که غیرفلزات مانند پلاستیک، چوب و شیشه عایق هستند.

اما، ماجرا بسیار پیچیده تر از این است؛ به ویژه هنگامی که صحبت از عناصر خاصی در وسط جدول تناوبی باشد (در گروه های 14 و 15)، مخصوصاً سیلیکون و ژرمانیم.

معمولاً اگر مقادیر کمی ناخالصی به نیمه رساناها اضافه کنیم، در فرایندی معروف به «ناخالص سازی» یا «آلایش» یا «دوپینگ» (Doping)، می توان رفتار این عناصر را شبیه رفتار رساناها کرد.

اگر به سیلیکون آنتیموان اضافه کنیم، به آن الکترون بیشتری نسبت به حالت عادی می دهیم و بنابراین، قدرت هدایت الکتریسیته را نیز به آن داده ایم. در این حالت سیلیکون آلاییده نوع n داریم.

اگر بور را به جای آنتیموان اضافه کنیم و برخی از الکترون های سیلیکون را برداشته و حفره هایی را به عنوان «الکترون های منفی»، اضافه کرده ایم که جریان الکتریکی مثبتی را در جهت عکس برقرار می کنند.

به این نوع سیلیکون نوع p گفته می شود. قرار دادن مناطقی از سیلیکون نوع n و p در کنار یکدیگر، پیوندهایی را ایجاد می کند که الکترون ها در آن به شیوه بسیار جالبی رفتار می کنند و به این ترتیب است که ما قطعات الکترونیکی و نیمه هادی مانند دیودها، ترانزیستورها و حافظه ها را می سازیم.

دنیای درون آی سی:
روند ساخت یک آی سی با یک کریستال بزرگ سیلیکون، به شکل یک لوله جامد طویل آغاز می شود، که به صورت دیسک (به ابعاد یک دیسک فشرده) به صورت ورقه ورقه درآمده و به دیسک های نازکی تبدیل می شود که «ویفر» (Wafer) نام دارند.

ویفرها در نواحی مربعی یا مستطیلی یکسان قرا می گیرند که یک تراشه سیلیکون می سازند و بعضاً «ریزتراشه» یا «میکروچیپ» (Microchip) نامیده می شود.

شکل زیر یک ویفر سیلیکون را نشان می دهد.

ویفر سیلیکونی

سپس با آلاییدن نواحی مختلف سطح، هزاران، میلیون ها یا میلیاردها قطعه روی هر تراشه ایجاد می شود تا آن ها را به سیلیکون نوع n یا p تبدیل کند.

آلاییدن توسط فرایندهای مختلف انجام می شود. در یکی از آن ها که به «کندوپاش» یا «اسپاترینگ» (Sputtering) معروف است، یون های ماده ناخالص کننده مانند گلوله های تفنگ به سمت ویفر سیلیکون شلیک می شوند.

فرایند دیگری به نام «انباشت بخار» (Vapor Deposition) شامل تبدیل مواد ناخالص کننده به گاز و متراکم کردن آن است که در نتیجه آن، اتم های ناخالصی یک لایه نازک روی سطح ویفر سیلیکون ایجاد می کنند.

«رونشست پرتو-مولکولی» (Molecular-beam Epitaxy) شکل دقیق تری از انباشت است.

مطمئناً ساخت آی سی که صدها، میلیون ها یا میلیاردها قطعه را روی تراشه سیلیکونی به اندازه ناخن تعبیه می کند، کمی پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

تصور کنید که وقتی در مقیاس میکروسکوپی (یا حتی گاهی اوقات حتی در نانوسکوپی) کار می کنید، حتی یک لکه می تواند آلودگی ایجاد کند. به همین دلیل، نیمه هادی ها در محیط آزمایشگاهی بی عیب و نقصی ساخته می شوند که «اتاق تمیز» (Clean Room) نامیده می شوند.

در اتاق تمیز، هوا به دقت فیلتر می شود و افراد مجبورند با پوشیدن انواع لباس های محافظ از طریق «قفل های هوا» یا «هوابندها» عبور و مرور کنند.

شکل زیر کارخانه تولید ویفر اینتل در شهر چندلر ایالت آریزونای آمریکا را نشان می دهد.

اتاق تمیز

نسل های مختلف آی سی:
از زمان ایجاد آی سی ها، نسل های مختلفی از آن ها با افزایش تعداد ترانزیستورها و گیت های منطقی در هر تراشه وجود داشته است. در زیر فهرستی از هر یک از نسل ها و ظرفیت تقریبی هر تراشه آورده شده است:

  • SSI (یکپارچه سازی کوچک مقیاس): 1 تا 10 ترانزیستور و 1 تا 12 گیت منطقی.
  • MSI (یکپارچه سازی میان مقیاس): 10 تا 500 ترانزیستور و 13 تا 99 گیت منطقی.
  • LSI (یکپارچه سازی بزرگ مقیاس): 500 تا 20,000 ترانزیستور و 100 تا 9999 گیت منطقی.
  • VLSI (یکپارچه سازی کلان مقیاس): 20,000 تا 1,000,000 ترانزیستور و 10,000 تا 99,999 گیت منطقی.
  • ULSI (یکپارچه سازی در بسیار کلان مقیاس): بیش از 1,000,000 ترانزیستور و 100,000 گیت منطقی.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>