اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تست لامپ با مولتی متر:
شاید چنین به نظر برسد که لامپ های رشته ای امروزه جایگاه خود را از دست داده اند، اما هنوز هم مواردی مانند لامپ خودروها وجود دارد که استفاده از لامپ های رشته ای در آن ها معمول است.

قطعه_الکترونیکی3

بهترین راه برای تست این لامپ ها، اندازه گیری مقاومت اهمی آن ها است که باز هم سلکتور مولتی متر باید روی اندازه گیری اهم باشد.

برای اندازه گیری مقاومت بین دو ترمینال این لامپ ها، نیازی به در نظر گرفتن پلاریته نیست. مقدار مقاومت بین دو ترمینال در لامپ هایی با توان بالا، نزدیک به صفر است.

از این عدد (مقدار مقاومت) نمی توان برای محاسبه توان لامپ استفاده کرد، زیرا وقتی دمای رشته از 25 درجه سانتی گراد محیط به 2200 تا 3200 درجه سانتی گراد افزایش می یابد، مقاومت لامپ تا 15 برابر نیز زیاد می شود.

تست اتصال کوتاه با بازر برای یک لامپ سیگنال که توان بسیار کم و مقاومت بسیار بالایی دارد، کارساز نخواهد بود. شکل زیر این موضوع را به خوبی نشان می دهد.

تست لامپ با مولتی متر

مشابه آنچه در شکل زیر می بینیم، وقتی لامپ سوخته باشد، چیزی شبیه مورد فیوز سوخته روی نمایشگر مولتی متر مشاهده خواهیم کرد.

تست لامپ با مولتی متر

تست دیود با مولتی متر:
دیود پلاریته دارد، یعنی اینکه کدام پراب را به کدام سر متصل کنیم، مهم است. شناسایی ولتاژ روی دیود اغلب با یک حلقه رنگی (نقره ای و سیاه در تصویر) مشخص می شود که کاتد را نشان می دهد. اگر ولتاژ به ترتیب + و - اعمال شود، جریان از دیود عبور خواهد کرد.

تست دیود

برای مثال، طبق چیزی که مولتی متر نشان می دهد، وقتی دیود هدایت می کند، افت ولتاژ این دیود (1N4007) برابر با 0٫536 ولت است.

تست دیود با مولتی متر

و در مسیر دیگر، اگر پراب ها را جابه جا کنیم، جریان را مسدود می کند.

تست دیود

یک دیود دیگر (1N4148) کوچک تر است و افت ولتاژ کمی بالاتری دارد.

تست دیود

و همچنین، مسیر دیگر را نیز مسدود می کند. اگر دیود صفر ولت در هر جهتی نشان دهد، خراب است. OL در هر دو جهت نیز بدین معنی است که دیود خراب شده است.

تست دیود

شاید چنین تصور کنید که چون اعداد را با سه رقم اعشار می خوانیم، نتیجه خیلی دقیق است. اما اگر از یک مولتی متر دیگر استفاده کنیم، مقدار دیگری را نشان می دهد. مثلاً برای دیود اول، نتیجه زیر را داریم.

تست دیود با مولتی متر

برای دیود دیگر نیز همین اتفاق می افتد. کدام یک نتیجه را درست نشان می دهند؟ هر دو!

تست دیود

نمودار ولتاژ برحسب جریان دو دیود به صورت زیر است. اختلاف قرائتی که در دو مولتی متر وجود داشت، به این دلیل است که آن ها از جریان های تست متفاوتی استفاده می کنند. جریان مدل Southwire، حدوداً 2 میلی آمپر در 0٫6 ولت است و جریان مدل Fluke حدوداً 0٫4 میلی آمپر.

قطعه_الکترونیکی

اما از دقت خوب مولتی مترها می توان استفاده کرد و دیودها را به عنوان سنسورهای دما به کار برد که در آن ها افت ولتاژ تقریباً 2 میلی ولت به ازای هر درجه افزایش دما رخ می دهد و مولتی متر دقت کافی را برای تخمین مناسب دما دارد.

افت ولتاژ همه دیودها در حدود 0٫6 ولت نیست، نوعی از دیودها که دیود شاتکی نامیده می شود، ولتاژ کم قابل توجهی در جهت هدایت دارد. نمودار ولتاژ برحسب جریان دو نوع دیود شاتکی در شکل زیر نشان داده شده است.

قطعه_الکترونیکی2

این دیودها اغلب برای کاهش تلفات منابع تغذیه سوئیچینگ به کار می روند و در سایر موارد نیز کاربرد دارند. ولتاژ یک دیود شاتکی تقریباً 0٫2 ولت است.

تست دیود

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>