اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تست BJT:
اما اگر نخواهیم از تستر مولتی متر استفاده کنیم، باید چگونه عمل کنیم؟ این کار چندان دشوار نیست؛ شکل های زیر به خوبی نشان می دهند که ترانزیستور چگونه تست می شود.

قطعه_الکترونیکی8

در اصل، با دو دیود مواجهیم و با هر مولتی متری که قابلیت تست دیود دارد، می توان ترانزیستور را تست کرد. فقط یک مسئله وجود دارد و آن این است که بدانیم کدام پین را تست کنیم.

تست ترانزیستور

در شکل بالا رایج ترین ترکیب پین ها آورده شده است. در SMD اغلب از بسته ای بسیار شبیه به TO220 استفاده می شود.

برای نمونه، از یک ترانزیستور در بسته TO220 استفاده می کنیم که تصویر آن به خوبی دیده می شود. پین مرکزی همان زبانه در TO220 است که در اغلب مدارها استفاده می شود و همچنین می تواند اندازه گیری آن را آسان تر کند.

ابتدا مسیر B به C را با قرار دادن پراب قرمز روی B دیود تست می کنیم که یک ولتاژ مستقیم دارد و هدایت خواهد کرد.

تست ترانزیستور

همان طور که در تصویر زیر می بینیم، مسیر عکس جریان را سد می کند. این یک ترانزیستور NPN است و ترانزیستور PNP برعکس آن است.

تست bjt

مسیر E به B به طور مشابه تست می شود و نتیجه مشابهی خواهد داشت.

تست BJT

اکنون یک ترانزیستور دیگر را تست می کنیم. تصویر زیر را ببینید. عدد روی مولتی متر یک دیود از E به C را نشان می دهد. آیا چیزی اشتباه است؟

تست ترانزیستور

تصویر زیر نیز نشان دهنده یک مقاومت بین B و E ترانزیستور است. مشکل کجاست؟

در واقع این ترانزیستور یک زوج دارلینگتون است. شکل زیر یک زوج ترانزیستور دارلینگتون را با چند مقاومت و یک دیود نشان می دهد. مقاومت ها دقیقاً همان مقادیر نشان داده شده در تصویر نیستند، اما به آن ها نزدیک هستند.

زوج دارلینگتون

هنگام اندازه گیری مقاومت با استفاده از برخی مولتی مترها باید احتیاط کنید. مقاومت در ترانزیستور دارلینگتون موازی دیود است و اگر ولتاژ اندازه گیری مقاومت به اندازه ای باشد که دیود را روشن کند، مقداری که می خوانید اشتباه خواهد بود.

برای جلوگیریی از این مشکل، پایه ها را عوض کرده و برعکس اندازه گیری کنید یا یک دامنه بالاتر را به صورت دستی انتخاب کنید (این به معنی یک ولتاژ تست پایین تر برای همان مقاومت است).

تست های دیود ترانزیستور را معمولاً در مدار بدون برق نیز می توان نشان داد، با این تفاوت که مسیرهای مسدود شده ممکن است OL را نشان ندهند و به جای آن یک عدد را نمایش دهند. اگر هر کدام از آن ها به 0 نزدیک باشند، ترانزیستور مشکل دارد و احتمالاً به ترانزیستور جدیدی نیاز دارید.

برای ترانزیستورهای NPN، پراب قرمز را در پشت پیکان و پراب سیاه را روی سر پیکان قرار دهید تا افت ولتاژ دیود را اندازه بگیرید. برای PNP برعکس است.

ترانزیستور

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>