اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آجر

در دوره قاجار هنر تیشه داری رونق فراوان داشت و بنایان آجر کار سلیقه های بدیعی از خود بروز داده اند. نماهای ساختمان های مسکونی، بیرونی و اندرونی، گلچین های زیبای آجری به خصوص در سر درب سازی منازل مسکونی هنر آفرینی هایی از آجرکاری به وجود آورده اند. در این دوره ساختن بازارها با انواع طاق پوش های رسمی بندیِ آجری، کاربندی آجری و کاربندی های طاسه دار آجری رواج فراوانی داشته است.

در این بازارها در متن عناصر، نقوش گلچین آجری بسیاری استفاده شده است. از میان آنها می توان به بازارهای متعدد این دوره چون بازار و چهار سوق بزرگ کرمان با کار بندی های زیبای آجری، بازار اراک با کاربندی های طاسه دار و … اشاره داشت.

در دوره قاجار تیمچه های بسیار پر ارزش از کارهای آجری در مایه کاربندی نو و مقرنس بسیار متنوع و گسترده اجرا شده است.برخی از این تیمچه ها چون تیمچه حاجب الدوله در بازار تهران چشمه های باز داشته اند. تیمچه حاج حسین بخشی در کاشان با مقرنس قطارهای بسیار زیبا و دهانه ای بزرگ نیز از آثار این دوره است.

در دوره قاجاریه در پوشش طاق مسیر راه پله آب انبارها، نقوش متنوع و خلاق و به تکامل رسیده آجریِ بسیاری اجرا شده است. همچنین استفاده از نقوش بسیار جالب آجری در سر درب سازی، سر پایه سازی، طاق نماسازی و پشت بغل سازی در آب انبارها، زیبایی خاص به نماهای محلاتِ شهری داده است. از میان این چنین آثار می توان به آب انبار شش بادگیر یزد با اجرای بسیار جالب تهویه سطح آب انبار اشاره کرد.

آب انبار حاج علی آقای کرمان نیز در این دوره ساخته شده است که نقوش خاص آجری بر گنبد خود دارد و طاق پوش راه پله ها آن بسیار خوش نقش است.در دوره قاجاریه از نقوش آجری جالب در نماسازی کاروانسراهای بیرون شهری به وفور استفاده شده است. در اسکلت این کاروانسراها نیز در مقیاسی قابل توجه از تلفیق خشت و آجر ساخته شده اند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>