اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خاک

روش های مبتنی بر تراکم به منظور بالا بردن مقاومت خاک و متراکم کردن خاک ماسه ای با استفاده از ضربه و ارتعاش به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. این روش معمولاً فشار خاک را افزایش می دهد و باعث ارتعاش و ایجاد سر و صدا حین تراکم می شود.

بنابراین اثر تراکم روی خاک مجاور و سازه های همسایه حین اجرای روش قابل ملاحظه است، به علاوه زمانی که درصد ریزدانه خاک زیاد باشد، تراکم مشکل است. تراکم لایه خاک به عنوان یک روش اجرای تقویت در مقابل روانگرایی با استفاده از میله فولادی یا غلاف فولادی برای اعمال نیرو به شن و ماسه خاک با قابلیت روانگرایی و اعمال ارتعاشات قوی در این خاک ها بکار می رود.

استهلاک فشار آب منفذی

در مقابله با روانگرایی مبتنی بر استهلاک فشار آب منفذی، سرعت کاهش اضافه فشار آب منفذی تولید شده در خاک ماسه ای حین زلزله افزایش یافته و با استفاده از اجرای شمع های زهکشی، اضافه فشار آب منفذی کاهش می یابد.روش زهکشی باعث کاهش لرزش و سر و صدا می شود و همچنین تأثیر روی محیط اطراف را به حداقل می رساند که این مزایا از برتری های روش زهکشی در مقایسه با روش تراکم است.

این روش اغلب زمانی استفاده می شود که اجرای روش های دیگر مانند تراکم مشکل باشد. به عنوان یک راهکار برای تقویت روانگرایی، زهکشی آب از طریق یک شمع است که این روش اثر استهلاک اضافه فشار آب حفره ای را با مقاومت شمع ترکیب می کند. در خاک های با نفوذ پذیری پائین و درصد بالای ریزدانه، کاربرد روش زهکشی مشکل است.

روشی است که در آن خاک محل با مصالحی که پتانسیل روانگرایی ندارد، جایگزین می شود. شن و خاک مخلوط شده با سیمان، مصالحی بدون قابلیت روانگرایی هستند که در روش جایگزینی برای مقابله با روانگرایی استفاده می شوند. در اجرای این روش ارزیابی و کنترل پایداری خاکبرداری در حین جایگزینی ضروری است. همچنین نیاز به مدیریت خاکبرداری خاک و ماسه است.

پایین آوردن سطح آب زیرزمینی

تقویت در برابر روانگرایی از طریق پایین آوردن سطح آب زیرزمینی بر اساس غیر اشباع ساختن خاک، پایین آوردن سطح آب زیرزمینی و افزایش تنش موثر در خاک زیرسطح آب زیرزمینی به دست می آید. در این روش، سطح آب همواره باید پایین نگهداشته شود. بنابراین هزینه اصلی آن بهره برداری ونگهداری سیستم پمپاژ آب از عمق چاه استد که باید مد نظر قرار گیرد.

مقید کردن کرنش برشی

در روش اجرای تقویت بر اساس مقید کردن کرنش برشی، با اجرای دیوار زیرزمینی پیوسته زیر سطح زمین، کرنش برشی در حین زلزله مقید می شود. این روش به سادگی، خاک با قابلیت روانگرایی را با دیوار پیوسته ای احاطه می کند و بنابراین در مورد سازه های موجود، برای خاک در عمق، جائی که تقویت در برابر روانگرایی با دیگر روش ها مشکل است، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

پیش بارگذاری

افزایش مقاومت در مقابل روانگرایی از طریق روش پیش بارگذاری با بیش تحکیم یافته کردن خاک توسط سربار خاکریز امکان پذیر است. این روش را می توان در خاک های با درصد بالای ریزدانه بکار برد. همچنین می توان پیش بارگذاری را با بیش تحکیم کردن خاک از طریق پایین بردن سطح آب زیرزمینی حتی زیر سازه های موجود اعمال کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>