اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خاک

با وقوع روانگرایی، مقاومت خاک کاهش یافته و توانایی خاک زیر پی برای حفظ پایداری ساختمان ها و پل ها از بین می رود. همچنین خاک روان شده پشت دیوارهای حائل می تواند سبب نشست و تخریب دیوار حائل شود. چنانچه افزایش فشار آب منفذی در پشت سدها نیز می تواند سبب زمین لغزه و شکستن سدها شود. روانگرایی خاک در بسیاری از زلزله های سالیان گذشته مشاهده شده است.

به دلیل اینکه روانگرایی فقط در خاک های اشباع صورت می گیرد این پدیده معمولاً در مناطق نزدیک آب همانند رودخانه ها، دریاچه ها، خلیج ها و اقیانوس ها اثرات تخریبی بیشتری دارد.اصطلاح روانگرایی خاک معمولاً برای معرفی تعدادی از پدیده های مشابه نیز بکار می رود. زیرا این پدیده ها اثراتی مشابه دارند و همین مسئله تشخیص آنها را از هم مشکل کرده است. این پدیده های مرتبط عموماً به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند.

جریان روانگرایی (flow liquefaction)

پدیده ای است که در آن تعادل استاتیکی خاک های رسوبی با مقاومت پسماند در اثر بارهای استاتیکی یا دینامیکی بهم می خورد. مقاومت پسماند مقاومت خاک روان شده است. برای مثال بار استاتیکی می تواند در اثر ساختمان جدیدی که روی شیب ساخته شده سبب وارد آمدن نیروی اضافی به خاک زیر پی شود.

زلزله ها، انفجارات و شمع کوبی مثال های از بارهای دینامیکی هستند که می توانند موجب جریان روانگرایی شوند. همچنین یکبار که پدیده روانگرایی در خاک روی داد، خاک مستعد وقوع جریان روانگرایی است به طوری که خاک مقاومت کافی را برای تحمل استاتیکی همانند پیش از ناآرامی ندارد.

روانی مجدد (cyclic mobility)

این پدیده در اثر بارگذاری تکراری در خاک های رسوبی با تنش های برشی استاتیکی کمتر از مقاومت خاک روی می دهد. تغییر شکل های ناشی از روانی دوره ای به طور افزایشی به دلیل تنش های استاتیکی و دینامیکی در هنگام زلزله گسترش می یابد. یکی از نتایج روانی دوره ای پخش جانبی (Lateral spreading) خاک روی نواحی کم شیب و صاف کنار دریاها و رودخانه است.

در زمین های صاف به دلیل فشار آب منفذی بالا ایجاد شده در اثر پدیده روانگرایی سبب جریان سریع آب در سطح زمین می شود. این جریان هم در جریان زلزله و هم بعد از آن اتفاق می افتد.اگر جریان آب منفذی به اندازه کافی و به سرعت بالا بیاید سبب حرکت ذرات ماسه به سمت ترک ها و روی دادن پدیده جوشش ماسه می شود. این پدیده بیشتر در مناطقی که تحت تأثیر پدیده روانگرای قرارگرفته اند روی می دهد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>