اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بسیاری از کارشناسان سیستم حمل و نقل براین عقیده اند که پیدایش کانتینر در واقع همان انقلاب تکنولوژیکی در صنعت حمل و نقل بوده است. «اگر فرض کنیم حمل کالا به وسیله کانتینر اتفاق افتاده و تمام شده باشد توسعه آن هنوز ادامه دارد و در دهه آینده با سرعت زیادتری شکل تکمیلی خود را طی خواهد کرد و مسیر های جایگزینی تغییر در توازن کالا های وارده و صادره و نوع تکنولوژی و عملیات مورد بهره برداری از جمله عواملی است که ریسک سر مایه گذاری این سیستم را بالا می برد.

در مورد کشور خودمان نخست باید بررسی کرد که چند درصد از مبادلات بین المللی ایران را کالاهای قابل حمل با کانتینر تشکیل می دهد و سهم فعلی مبادله کالا با کانتینر چه فاصله ایی با این درصد از مبادلات دارد؟ جالب است بدانیم که کانتینر به عنوان محفظه متعلق به خط کشتیرانی است یا خط کشتیرانی آن را از مالکش اجاره کرده است. باید در هر مسیر تجاری محاسبه شود که تعداد دفعاتی که کانتینر از مبداء اولیه پر شده و پس از تخلیه در مقصد نهایی به مبداء اولیه باز می گردد چند بار در سال است».

کانتینر ها از بدو پیدایش خود یعنی حدود نیم قرن قبل تاکنون تحولات ساختاری فراوانی را پشت سر گذاشته اند. کانتینرها ابتدا از چوب ساخته می شد که هنوز نوع چوبی آن وجود دارد. امروزه اغلب کانتینرها از آهن ساخته شده است. کانتینر هایی که از فایبر گلاس ساخته شده وجود دارد که ضمن مقاوم بودن بسیار سبک و جابه جایی آن ساده تر است.

در سال های اخیر کانتینر هایی از جنس آلومینیوم به بازار عرضه شده که بسیار مقاوم و سبک است. کانتینر های یخچالی دارای اسکلت دوجداره هستند و به همین دلیل درجه حرارت را ثابت نگه می دارند و بدین طریق از فساد محصولات و مواد غذایی جلوگیری می شود.تولید و ساخت کانتینر ها ضمن اینکه از استانداردهای بین المللی تابعیت می کند باید براساس معیارهای سازمان بین المللی استاندارد باشد.

حمل ونقل کانتینری دو مرحله ی زیر را طی کرده است:

مرحله اول: جایگزین شدن کشتی های کانتینری به جای کشتی های حمل کالاهای عمومی که منجر به ایمنی بیشتر وجلوگیری از صدمه دیدن وکاهش تعرفه بیمه کالا گردید.

مرحله دوم: کاهش هزینه حمل ونقل کانتینر به دلیل افزایش ظرفیت حمل کشتی های کانتینر بر و نیز افزایش سرعت آنها بود.

درمنطقه ای که ما زندگی می کنیم بنادر جبل علی و رشید در امارات و شهید رجائی بندرعباس به عنوان بنادر تخلیه و بارگیری کانتینری به شمار می روند.

ما شاهد آن هستیم که بیش از 70% کالاهای کانتینری کشور، مستقیماً وارد بنادر ایران به ویژه بندر شهید رجائی می گردد، امید است باتوجه به قرار گرفتن کشور در مسیرهای اصلی ترانزیتی از جمله کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق به غرب وهمچنین موقعیت ژئوپلتیکی ایران، شاهد افزایش چشمگیر عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بنادر کشور باشیم.

پیشرفت تکنولوژی در زمینه حمل و نقل باعث گردیده تا متصدیان حمل و نقل تمام سعی و کوشش خود را به کار برند تا محمولات سریع تر و سالم تر به مقصد برسد. یکی از این پدیده ها که باعث تسهیل حمل و نقل بین المللی می گردد، حمل کالا به وسیله کانتینر (Container) است.

مزایای حمل با کانتینر:

  1. کاهش خسارت ناشی از شکستگی خراب شدن یا سرقت مورد بیمه
  2. کاهش هزینه های بسته بندی تخلیه و بارگیری کالای مورد بیمه
  3. حمل یکجای مورد بیمه در کانتینر با توجه به ظرفیت آن
  4. حمل با کانتینر امکان تحویل کالا را از محل تولید به مصرف ممکن میسازد (Door to Door)
  5. حمل با کانتینر سرعت کار بار گیری و تخلیه را افزایش می دهد.
  6. مزایای یکپارچه سازی کالا در حمل با کانتینر
  7. حذف جابه جایی سنتی کالا از سیستم حمل و نقل
  8. حداکثر بهره گیری از فضای مفید وسایل حمل
  9. تسهیل در آماده سازی کشتی برای عملیات بارگیری و تخلیه
  10. ممانعت از بارگیری اضافی(Over storage) در وسیله حمل
  11. ایجاد ایمنی و تعادل بهتر و سریعتر در کشتی
  12. کاهش مبادله اسناد مربوط به کالا که باعث وقفه و معطلی در عملیات بارگیری و تخلیه می گردد.

اصولا سیستم حمل و نقل بین المللی کلیه این کوشش ها و مساعی را بدین جهت مبذول می دارد که بتواند از سرمایه گذاری های انجام شده در این سیستم بهترین بهره برداری را بنماید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>