اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مهاربند

یکی از مهم ترین مزایای این نوع مهاربندها انعطاف پذیری بالای آنها از لحاظ مسائل معماری است. در این سیستم محل اتصال اعضای مهاربند به طور عمد در محل تلاقی تیر و ستون قرار نمی گیرد و در نتیجه از پیچیدیگی محل اتصال جلوگیری می شود.در این سیستم قسمتی از تیر که بین عضو قطری تا ستون یا بین دو مهار بند قرار می گیرد دارای این خاصیت است که می تواند نیروهای مهاربندی را از طریق خود به ستون یا عضو قطری دیگر انتقال دهد و نهایتاً نیروهای متعادلی را به مهاربند وارد سازد.

در واقع پیوند در اینجا مانند فیوزِ شکل پذیری عمل می کند و خود مقادیر عمده ای از انرژی جانبی را جذب می کند. در یک طراحی درست برای سیستم EBF، این تیر پیوند است که باید با تشکیل مفصل های خمیری، تغییر شکل های بزرگ غیر ارتجاعی را تحمل کند. عناصر قطری باید طوری طراحی شوند که حتی در مقابل بارهای جانبی شدید هم کمانش نکنند. به همین علت طول پیوند و کم یا زیاد شدن آن در رفتار سیستم نقش مهمی دارد.

با نزدیک شدن محل اتصال به اتصال تیر و ستون (پیوند برشی)، سخنی سیستم به مهاربندی CBF نزدیک می شود و با دور شدن از آن (پیوند خمشی) سختی کمتر شده و در عوض انعطاف پذیری سیستم بیشتر شده و به سیستم به قاب خمشی شبیه می شود. سیستم EBF ترکیب کننده سختی مناسب CBF و شکل پذیری و قابلیت جذب انرژی بسیار خوب سیستم MRF است.

استفاده از قاب های مهاربندی شده خارج از مرکز برای مقابله با زلزله این روزها مورد توجه قرار گرفته است. عملکرد شکل پذیری بسیار خوب این سیستم تحت بارهای تناوبی، نسبت مستقیمی با تسلیم برشیِ تیر پیوند دارد. بنابراین در پروسه طراحی تعیین طول بهینه پیوند و فراهم آوردن سخت کننده های مناسب برای جان تیر از اساسی ترین نکات است.

سیستم EBF نقاط ضعفی هم دارد که مهم ترین آنها عدم قابلیت تعویض تیر پیوند پس از یک زلزله شدید است. چرا که پیوند بخشی از تیر قاب اصلی است که تعویض آن به سهولت میسر نخواهد بود. علاوه بر ان به منظور فعال کردن ظرفیت استهلاک انرژیِ پیوندهای برشی، المان های قطری سنگین، مورد نیاز است که این المان های سنگین فقط در هنگام اعمال بارهای جانبی شدید به کار خواهند افتاد.

المان های پیوند به دلیل اندازه و محل قرار گیریشان در معرض حالت های بسیار پیچیده تنش - کرنش هستند. این امر باعث پیچیده تر شدن پروسه تحلیل و طراحی قاب می شود. نکته دیگر آن که سیستم به منظور فعال کردن پیوندهای برشی، به اتصالات صلب نیاز دارد. صلب کردن اتصال مسائل و مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>