اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ملات

ملات هائی که بیشتر در ایران مصرف دارند شامل ملات گل آهک، ملات ماسه آهک، ملات ماسه سیمان، ملات ماسه- سیمان- آهک، ملات گچ و ملات گچ و خاک هستند. خصوصیات و توضیحات مربوط به هر یک از این ملات ها ارائه شده است.

ملات گل آهک

ملات گل آهک ارزان ترین و ضعیف ترین ملات بوده و همانطوری که از اسم آن معلوم است ماده چسبنده در آن آهک شکفته است. این ملات که برای آن استانداردی تهیه نشده سابقاً در ایران بیشتر مصرف می شده ولی به تدریج با شناخته شدن سیمان و ماسه و خواص آنها و همچنین با توجه به افزایش تولید سیمان از مصرف این ملات کاسته شده و امروزه تقریباً به کلی مصرف آن در شهرها منسوخ شده است.

ملات ماسه آهک

ماسه مصرقی برای این نوع ملات باید ماسه خاکی باشد یعنی ماسه ای که در صد خاک آن بیشتر باشد. این نوع ماسه که به آن ماسه کفی هم می گویند از بستر رودخانه ها به دست می آید. آهک مورد نیاز در این نوع ملات در حدود 300 الی 400 کیلو گرم آهک در متر مکعب ماسه است. این ملات بیشتر برای آجر چینی استفاده می شود.

ملات ماسه سیمان

این ملات که مرغوب ترین نوع ملات در سا ختمان هستند. باید با ماسه شکسته یا ماسه رودخانه ای کاملاً شسته تهیه شود. مقدار سیمان مصرفی در این نوع ملات بین 300 الی 600 کیلو گرم در متر مکعب است. نظر به این که سطح مخصوص ماسه به علت ریزی دانه از سطح مخصوص شن و ماسه بیشتر است و از طرفی سیمان باید مانند فیلم نازکی دور تمام دانه ها قرار گرفته و باعث چسبیدن آن ها به یکدیگر بشود. مقدار سیمان مصرفی در ملات بیشتر از مقدار سیمان مصرفی در بتن است. از این ملات می توان در تمام قسمت های سا ختمان مانند آجرکاری، کاشیکاری، سیمان کاری، فرش کف، سنگ کاری استفاده کرد.

ملات ماسه سیمان آهک

به این ملات که ملات باتارد و یا ملات حرامزاده می گویند از ملات های ارزان و محکم در ساختمان است. ماسه این نوع ملات می تواند ماسه رودخانه ای بوده و چند در صدی هم خاک داشته با شد. برای سا ختن این ملات باید در حدود 100 الی 150 کیلو گرم سیمان و 150 الی 200 کیلوگرم آهک در متر مکعب ماسه مصرف نمود. این ملات بیشتر در دیوار سازی و آجر کاری مصرف می شود. این ملات و سایر ملات های آهکی را نمی توان برای مکان هائی که با قیر در تماس است، مصرف نمود زیرا آهک قیر را فاسد می نماید.

بعد از مصرف ملات هائی که در آن سیمان به کار رفته باید تا چند روز حداقل 3 الی 4 بار دیوار های ساخته شده را آب پاشی نمود زیرا در غیر این صورت به سرعت آب ملات خشک شده و در نتیجه فعل و انفعالات شیمیائی سیمان جهت سخت شدن ملات متوقف می شود و ملات به صورت جسمی جدا از هم در می آید که به آن ملات سوخته می گویند. هیچ یک از ملات ها مخصوصاً ملات های سیمانی نباید در حرارت های کمتر از صفر درجه مصرف شود زیرا در این صورت آب موجود در ملات یخ بسته و فعل و انفعالات شیمیائی در سیمان انجام نمی شود و در نتیجه ملات سخت نمی شود و بعد از ذوب شدن یخ به علت فاسد شدن سیمان ملات سخت نخواهد شد.

ملات گچ و گچ و خاک

این ملات ها بیشتر در موقع ساختن طاق ضربی و دیوار های تیغه ای 5 سانتی متری به کار می رود و در صد خاک و گچ بستگی به سرعت گیرائی گچ دارد و معمولاً حدود 50 در صد گچ و 50 در صد خاک رس مصرف می شود. علت اضافه نمودن خاک رس در گچ این است که اولاً گچ و خاک ملاتی دیر گیر تر از ملات گچ خا لص است و در ثانی وجود خاک در گچ آن را پلاستیک تر می کند ( خاصیت شکل پذیری ملات را بیشتر می کند) ملات گچ و خاک و گچ از ملات های زود گیر است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>