اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سقف

یکی از طرق متداول پوشش سقف ها در ایران، استفاده از تیر آهن و طاق ضربی آجری است. اجرای این گونه سقف ها در مورد ساختمان های با مصالح بنایی، پس از اینکه دیوارها به ارتفاع طبقه رسید، تیر آهن های سقف را بدون هیچ اتصالی روی دیوار قرار داده و دیوار را ادامه می دهند.

در این حالت در بیشتر مواقع برای تامین نشیمن تیرها (به علت کم بودن عرض دیوار)، مجبور می شوند تا تیرها را روی تمام عرض دیوار، بین اتصال به وجود آمده قرار دهند و معمولاً سر تیرها چند سانتی متر از عرض دیوار بیرون می زند.سقف و دیوار در این حالت مورد پذیرش آیین نامه نیست و باید تقویت شود. در صورتی که ضوابط آیین نامه 2800 در مورد اجرای اتصال سقف و تکیه گاه رعایت شده باشد اتصال کافی میان دیافراگم و دیوار وجود داشته و احتیاجی به مقاوم سازی نیست. پروفیل تیرهای سقف با محاسبه و با توجه به دهانه اطاق مشخص می شوند.

فواصل تیر آهن های طاق ضربی به طور معمول بین 80 تا 110 سانتی متر بوده، که پس از تیر ریزی و تراز کردن آنها، پوشش سقف آغاز می شود. پوشش آجری که معمولاً برای سقف ها انجام می گیرد، عبارتست از آجر و ملات گچ و خاک که به طریق ضربی ساخته و ضخامت آن نیم آجر است.

برای ساختن طاق ها معمولاً از آجر فشاری استفاده می شود که دارای وزن زیادی است و عملکرد سقف را به طور چشمگیری تضعیف می کند. در موقع زدن طاق ضربی معمولاً چند دهانه را با هم اجرا می نمایند. زیرا هر طاق به آهن های طرفین خود نیرو وارد کرده و به اصطلاح به آن لگد می زند و آن را به سمت خارج متمایل کرده و خود در اثر گشاد شدن جا فرو می ریزد.

بدین لحاظ چند دهانه را با هم شروع می نمایند که فشارهای جانبی طاق ها یکدیگر را خنثی نمایند و آخرین تیر آهن را به تیر آهن ما قبل آخر به وسیله میله گرد جوش می دهند تا از کنار رفتن آخرین تیر آهن جلوگیری شود. به این میله گردها میله مهار می گویند.پس از اتمام پوشش سقف، بهتر است روی آن را دوغاب گچ با غلظت لازم ریخت به طوری که درزهای بین آجرها را پر کرده، پوسته ای بر روی سطح طاق ضربی تشکیل دهد. برای پوشش نهایی، سطح طاق ضربی را تا تراز مورد نظر با مواد پر کننده سبک پرکرده، نسبت به کف سازی آن طبق نقشه اقدام می شود.

بهتر است در فصل بارندگی از اجرا این قسمت خودداری شود زیرا در غیر این صورت چنانچه بعد از اجرا طاق ضربی و قبل از اجرای پوشش های دیگر روی آن، اگر باران ببارد آب باران به واسطه عدم وجود منافذ لازم روی سقف باقی مانده و موجب فساد گچ گشته و ایجاد خسارت می نماید ( گچ در مقابل رطوبت مقاوم نیست).

نواقص متداول در سقف های طاق ضربی

  • زیاد بودن وزن دال.
  • عدم انسجام و یکنواختی دال.
  • کافی نبودن طول تکیه گاهی تیرهای سقف و عدم اتصال مناسب تیرها و دیوار.
  • وجود بازشو در دال. مجموع سطوح بازشو باید از 50 در صد سطح کل دیافراگم کمتر باشد و طول بازشو در مجاورت دیوار باربر باید کمتر از یک چهارم طول دیوار باشد.
  • بالا بودن نسبت طول دهانه به عرض دال.
  • در دهانه های خارجی ساختمان اگر نسبت خیز (ارتفاع) سقف قوسی از نصف قطر قاعده آن کمتر باشد و در صورتی که از کلاف چوبی، فلزی و یا بتنی برای مهار سقف استفاده نشده باشد، دیوار خارجی حامل وزن سقف، به جهت نیروی رانش آسیب پذیر است.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>