اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قوانین و مقررات داخلی حمل و نقل ریلی
در مورد قوانین داخلی مربوط به مسئولیت مدنی و حمل‌و‌نقل در راه‌آهن به شدت با کمبود قوانین و مقررات مواجه‌ می‌باشیم در قانون اساسی فقط در اصل چهارم از کلمه راه‌آهن یاد شده است که آن را از جمله صنایع ما در شمرده و مالکیت آن را متعلق به دولیت می‌داند و در قانون کیفر بزه‌های مربوط به راه‌آهن در مواد 16 و 17 از وظایف و مسئولیت کارکنان راه‌آهن سخن گفته است.

ماده 16 مقرر می دارد:
هر یک از کارمندان راه‌آهن که متصدی راندن یا وظیفه‌دار تشکیل یا حرکت قطار می‌باشند لکوموتیو، واگن، درزین، یا هر گونه وسیله نقلیه را که می‌داند معیوب است و در صورت سیر موجب مخاطره خواهد شد راه‌اندازد و یا مناسبت وظیفه مانع تشکیل قطار و حرکت آن شود به حبس تادیبی از 6 ماه تا 3 سال محکوم می‌شود. همین کیفر درباره کارمندانی که از معیوب بودن وسایل نقلیه مطلع و بر حسب وظیفه مکلف به آگاه ساختن مقامات مربوطه بوده و آن مقامات را مسبوق نساخته‌اند، اعمال می‌گردد.

در ماده 17 نیز چنین می‌گوید: رئیس قطار راننده، ترمزیان و سوزن بانان، که بر خلاف مقررات در موقع حرکت قطار تا رسیدن آن به مقصد یا در موقع حرکت و ورود قطار به ایستگاه محل خدمت خود را ترک یا وظیفه خود را انجام ندهند به حبس تادیبی از 6 ماه تا دو سال محکوم می‌شوند.

هر چند جرائم فوق تعقیب بزه منوط به بنگاه راه آهن می‌باشد ولی به نظر می‌آید که اگر کالای شخصی در قطاری باشد که دچار حادثه می‌شود و منجر به تلف شدن یا نقص آن می‌گردد و یا این که کالا در اثر تاخیر حرکت قطار به موقع به مقصد نمی‌رسد صاحبان کالا می توانند از باب مسئولیت مدنی مطالبه غرامت و خسارت نمایند.

حمل و نقل ریلی:

  • قانون تشکیل شرکت سهامی راه‌آهن جمهوری اسلامی و اساسنامه مربوط 1366؛
  • کنوانسیون بین المللی حمل‌و‌نقل مسافر و توشه به وسیله راه‌آهن(217) 1916؛
  • کنوانسیون بین المللی حمل‌ونقل کالا به وسیله راه‌آهن (CIM(1961؛
  • کنوانسیون جامع حمل‌و‌نقل بین‌المللی راه‌آهن ( COTIF(1980؛
  • پروتکل اصلاحی کنوانسیون جامع حمل‌و‌نقل بین‌المللی با راه‌آهن؛ 1990؛
  • کنوانسیون حمل‌و‌نقل بین‌المللی با راه‌آهن (FITOC)
  • پروتکل اصلاحی کنوانسیون حمل‌و‌نقل بین‌المللی (FTTOC)

مقررات خارجی

  •  اتحادیه بین‌المللی کنگره‌های راه‌آهن (IRCA)

هدف اصلی از تشکیل این اتحادیه توسعه حمل‌و‌نقل به وسیله ی ریل است. 75 کشور در این اتحادیه عضو هستند و شرط عضویت در آن خطوط راه‌آهن و شبکه‌های حمل‌و‌نقل سراسری است.

  • کنوانسیون حمل‌و‌نقل بین‌المللی راه‌آهن (COTIF) که سازمان بین‌الدول برای حمل‌و‌نقل بین‌المللی راه‌آهن نیز نامیده می شود و هدف آن ایجاد نظم قانونی و یک پارچه و یک نواخت برای حمل‌و‌نقل بار و مسافر از طریق راه‌آهن است.
  •  اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) هدف از تشکیل آن اصلاح و همسان کردن شرایط مربوط به ساختمان و بهره‌برداری از راه‌آهن در رابطه با حجم ترافیک بین‌المللی و هماهنگی اقدامات عمومی سازمان‌های بین‌المللی و اجرای موافقت نامه‌های ویژه حمل‌و‌نقل ریلی است.
  • اتحادیه واگن‌های باری (RIV) موافقت‌نامه استفاده متقابل از واگن‌های باری در حمل‌و‌نقل بین‌المللی هدف آن تنظیم مقررات استفاده متقابل از واگن‌ها و وسایل بار‌گیری کانتینر‌ها و پالت‌ها در حمل‌و‌نقل بین‌المللی و اصلاحیه مقررات آن می‌باشد.
  • مقاوله نامه حمل‌و‌نقل کالا با راه آهن (SMGS)
  • کمیته‌ی بین‌المللی حمل‌و‌نقل راه آهن (IRTS)

جهت نظارت بر حسن اجرای کنوانسیون حمل بار و مسافر از طریق راه‌آهن تشکیل گردید.

  •  اتحادیه تعرفه‌های راه‌آهن بالکان و خاور نزدیک (BPO)

هدف از تشکیل این اتحادیه توسعه ترافیک و حمل‌و‌نقل کالا با راه‌آهن در بین کشور‌های خاور نزدیک و حوزه بالکان و ماوراء آن می‌باشد.

  • سازمان بین ‌دولت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی با راه‌آهن (OTIF)
  • شرکت بین‌المللی اینتر کانتینر و اینتر فریگو (ICF)
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>