اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بتن

کرموشدگی ناشی از جداشدگی در بتن در اکثر قریب به اتفاق ستون ها و دیوارهای برشی سازه های بتنی ایران مشاهده می شود. به ندرت می توان این پدیده را مشاهده نکرد. عدم مشاهده این کرموشدگی دلیل مهمی بر عدم وجود استعداد جداشدگی در بتن یا بکارگیری روش مناسب در ریختن و جایدهی بتن و یا هر دو مورد است.

بالا بودن نسبت آب به سیمان، افزایش روانی بتن به ویژه برای پمپ کردن آن، کمبود ماسه در بتن و درشت بافت بودن آن، کمبود ذرات ریزدانه در ماسه به دلیل شستشوهای غلط و زیاده از حد از عوامل اصلی و عمده افزایش استعداد جداشدگی بتن در ایران است.

استفاده از جام های بغل ریز، استفاده از شوت مایل، افقی گرفتن لوله پمپ برای ریختن بتن درون ستون یا دیوار، استفاده از جام های معمولی و ریختن بتن به نحوی که با میلگردهای افقی ستون و دیوار، پی در پی برخورد نماید و ارتفاع زیادی را طی کند، عامل بیرونی مهمی در کرموشدن محسوب می شود. اما یکی از بزرگ ترین عوامل را می توان پرتاب کردن بتن با بیل به درون ستون یا دیوار دانست که متاسفانه رواج دارد به ویژه اگر بتن ها با دست یا بتونیر در کارگاه مخلوط شود و وسیله خاصی نظیر جام در اختیار نباشد.

ترمیم سازه های بتنی

در قسمت هاى کرمو که عمق خرابى آنها از 10 میلیمتر بیشتر است ترمیم به صورت وصله ضرورت دارد. در این مورد قسمت هاى کرمو را تا رسیدن به بتن سالم خرد کرده سپس محیط اطراف قسمت کنده شده راست را با قلم ضربدر می زنند تا لبه هایى تیز و تقریباً گوشه به عمق 10 میلیمتر ایجاد شود. معمولاً قسمت هاى کرمو تا پشت میلگردها ادامه یابد مگر اینکه کرمو شدن آنها تا پشت میلگردهاى فولادى گسترش یافته باشد. براى تعمیرات کم عمق استفاده از ملات ارجح است. نوع ملات به پرداخت مورد نظر بستگى دارد.

راهکارهای غلبه بر مشکل کرموشدگی ستون و دیوار در سازه های بتنی

با توجه به موارد مطرح شده می توان حدس زد که راهکار غلبه بر مشکل موجود چه می تواند باشد. این راهکارها را می توان در سه دسته جای داد.

  • طراحی مناسب قطعه و میلگردگذاری مطلوب و قالب بندی بدون درز
  • کاهش استعداد درونی جداشدگی بتن
  • استفاده از وسایل و روش های مناسب جهت ریختن و جایدهی بتن
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>